• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vridbar solcell

F

F.d. 839

Guest
Till alla med interesse av solpanel

Nu har husbilen blivit utrustade med en vridbar solpanel, nu är det bara att rikta mot solen för max laddningen av batterierna ;). Hur mycket skillnaden i laddningen får jag reda på så fort jag får tid att installera en amp mätare :)

Bild 1 Solcell i vertikal position
Bild 2 Solcell i sitt horizontal läge (infäld)
Bild 3 på räkneverk inuti slåpet

Solcell.jpg
 

Bilagor

  • Solcell_horizontal.jpg
    Solcell_horizontal.jpg
    74,6 KB · Visningar: 32
  • Solcell_räkneverk.jpg
    Solcell_räkneverk.jpg
    42,6 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Vridbar solcell

Min avsikt med detta var att visa på hur mycket man sparade genom att göra den själv.
Det var inte ett inlägg om någons ekonomi.
Med bästa husbilshälsningar
Delteff
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Delteff,

Okay jag förstår. Man kan lätt använda ett electrisk stativ från en sat dish, jag har varit inne på den tanken. Problemet är att ordna den mjukvara till den inbgggda solkalendar och GPS :(
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Bengt-Åker Linder,

Panelen jag hade redan sen tidigare innan jag köpte stativet den är på 85W. Den du menar som rikta sig själv mot solen och följer med har en inbyggd GPS och en solkalender, kostnad ca € 3000. Den jag har är betydligt billigare, det är egentligen bara ett ram med en vridbar handtag som sitter monterad i en av skåperna in i husbilen. Som jag skrev tidigare till en annan medlem, ska dit nu på lördag och tag reda på priset.

Den jag köpte är manuellt man vrider panelen helt manuellt mot solen och ställer in panelen vertikal, ser på amp mätaren och vrider tills man har uppnåt högsta värdet.

Jag har 2 st batterier till inredningen på sammanlagd 200aH och används till TV - stereo, belysningen, vattenpump, kylskåp under färd (under stilla stående går den på LPG)

Meningen med detta system är att man alltid har en viss laddning, speciellt på vinter med en solcell som ligger på taket kan man bara glömma det då jag har uppmätt värden av 0,5A. Kopplade igår ca klockan 15:00 en amp mätaren emellan panelen och laddningsrelä och den visade 2,4A (solen stod då i 213.4°, höjd 24.6°, 2t30m före solnedgången och mulet med enstaka cumulus nimbus moln). Självklart kommer laddningen att minska fast man har panelen riktad mot solen när man börja uppnå full kapacitet.

Med det lilla data programmet jag gjorde är det jätte lätt att få fram värderna i vilken riktning (bäring) solen står och dess höjd. Man kan ställa in programmet om man t.ex vill veta hur högt solen kommer att stå och ställa in panelen på förhand ifall man inte kan vara närvarande. Har tänkt på något sätt ordna något som indikerar som ett magnet kompass eller annat som visar i vilken kvadrant solen står, till höjden finns det redan ett räknaverk inbygd i stativet och som ger bara siffror men i verkligheten vet man inte i vilken vinkel panelen står. Vid nästa tillfälle kommer jag att ställa husbilen på en öppen plats och skriva up vilka siffror som motsvarar mot en viss höjd.

Är det nån som vill ha mera info så "skrik" bara till :)

080315

Fortfarande mulet men var tvunget att testa den vridbara solpanelen. I horizontal läget visade Amp mätaren 0.2 A. När jag lyfte fick jag detta, jag är helnöjd ;)

3Amps.jpg
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Vridbar solcell

Underlätta & Förbättra i tillvaron - en förnuftig målsättning.
Jag (beg. 1:a bil) är något tveksam till "håltagningarna"
En nödvändig extra jordplanantenn krävde bara den, 20 mm hål
+ 3 st. (genomf.) 6x50 mm med stödbricka.
Taken är ju lätta konstruktioner och nästa ägare kanske inte delar mina "tilltag"
Hur har Du löst "genomgångarna" - en "centraltub" för också nästa projekt eller
närmar sig taket "durkslaget" ???
Ännu ser jag inte några "bra" ställen att dölja ledningsdragningar - förefaller att
måsta svälja förtreten med utanpåliggande kabelkanaler
(jag drömmer om backkameran, solpanelen, parabolen...)
Vägledande kommentarer uppskattas.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hejsan! var in i bilen i dag, står i ett silverfärgat tält. har solceller på taket dessa laddade genom tält duken, så jag köper inte detta med rätt vinkel specielt mycket. kanske gör det lite men försumbart. har två paneler och aldrig haft problem med laddning. oavsett placering på bilen, laddar även under träd. och i skugga.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vridbar solcell

Micke,
Sorry men skillnaden mellan 0.2A och 3.0A kallar inte jag för försumbart :confused:. Skulle gärna vilja se hur mycket laddning du har med en horizontal liggande solcell i November månaden i Piteå :D.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hej Micke

Det er nogle fantastiske Solceller du har dem må du passe godt på
de findes ikke magen til
Jo der er en meget stor skilnad om panelerne er vinklet og drejet
mod Solen eller ligger plane jag har 2 stk 110W på taget af Husbilen
af nyeste type og de kan ikke lade mycket i skyet vejr selv i
Marokko i Januar det har jag lige prövet så det er nogle dårlige
Solceller jag har Hi Hi

Erik:D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hej
Mycket interesante oplysninger och debat.
Jag tänker hur mycket er skillnad om man använder solcelle på vattenrett på taket eller lodret på siten - 1 - 4 rettninger. ?
Priset på beslag med eller uten automatik for solretning modreknet.
Solens höide er under 45 grader när vi har mindst av den.

Använder mann fordon so mycket att energien som er fron solenergi gjör sig rentabel ?

Jag vil gerne överbevises om möjligt.
Har eksperimenteret liten med solcelle - nuvice :eek:.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hej på er
Ett litet tillägg den helautomatiska solcellen heter Sunmover och är av samma fabrikat som Oyster paraboler.
Detta system laddar på dagen genom att följa solen via gps och går ner och lägger sig på natten för att spara energi.
Effektåtgången är mindre än 1 procent av erhållen ström och har naturligtvis även denna en automatik som lägger ner systemet vid motorstart för att förhindra körning med panelen i uppfällt läge.

Mvh Michael Rudolfsson
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Vridbar solcell

Hejsan! var in i bilen i dag, står i ett silverfärgat tält. har solceller på taket dessa laddade genom tält duken, så jag köper inte detta med rätt vinkel specielt mycket. kanske gör det lite men försumbart. har två paneler och aldrig haft problem med laddning. oavsett placering på bilen, laddar även under träd. och i skugga.

Hej Micke
Vad det gäller effektskillnad på ett system som följer solen resp ligger plant på taket så är det enlig följande
Sommartid erhåller du upp till 3ggr mer effekt
Vintertid upp till 7 ggr mer
Detta gäller så till vida att du inte anv dig av tunnfilmspaneler dessa är i och för sig svagare men kräver inte uv utan klarar sig med vanligt ljus.
Den största anledningen till den stora vinsten är just att den börjar ladda tidigare på dygnet och slutar senare på kvällen och under vintertid när solen är såpass låg är det nästan ett måste att följa solen.
Att du inte får problem under tältet beror förmodligen på att du inte belastar dina batterier med något speciellt men skulle du åka ut och fricampa skulle du nog inte klara dig länge.
Kolla med en Amperemätare vad den ger där du står.
Mvh Michael
 
Toppen