• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför stänger radion efter 15 min ..?

L

Lärkan 321

Guest
Vi behöver hjälp!
Vi har en Ci Riviera Fiat 2008 med fabriksmonterad radio - som bl a regleras från ratten.

Nu har vi konstaterat ett problem som vi inte hittar någon lösning på ... radion stänger av efter ca 15 min efter att vi stannat motorn. Det går inte att vrida nyckeln "baklänges" för att få den spänning som uppenbarligen krävs för att hålla radion igång.

Återförsäljaren har inte kunnat lösa problemet - trots en hel del efterforskning. Tipset är att "slänga ut" denna radio och sätta in en annan ... i nya bilen?

I instruktionsboken till FIAT DUCATO står inte mycket om radion och inget om detta problem.
Vi har försökt på alla sätt men inte hittat någon lösningen - för det måste ju finnas en..?

Då vi är så imponerade av alla smarta och goda erfarenheter som ges på denna sida så hoppas vi att någon "klurig" medlem har ett svar.

Mvh
Lärkan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

I alla nya Fiat finns det ett strömsparsystem,detta är för att man inte ska dra ur batteriet.
Jag tror att man får dra en ny matning direkt ifrån batteriet för att få radion att låta hela tiden,men du kan ju ta kontakt med en Fiathandlare så kanske dom kan hjälpa dig att koppla om det.

Lennart
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej,
jag det låter väl klokt att kontakta Fiat.
Återförsäljaren sa att det hade varit kontakt med Fiat men inte fått något tips på lösning .... men själv kanske är bästa dräng .... så jag ska nog ta direktkontakt nu när jag vet att det är standard med denna lösning.

Tack för kommentaren
Lars
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Vi behöver hjälp!
Vi har en Ci Riviera Fiat 2008 med fabriksmonterad radio - som bl a regleras från ratten.

Nu har vi konstaterat ett problem som vi inte hittar någon lösning på ... radion stänger av efter ca 15 min efter att vi stannat motorn. Det går inte att vrida nyckeln "baklänges" för att få den spänning som uppenbarligen krävs för att hålla radion igång.

Våran gamla bil så stängdes radion av efter en timme. Sedan fick man klicka på radion igen. Så det finns säkert en sådan inställning. För att inte få batteri problem.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej,
jag ska kolla med en riktig FIAT-verkstad för att höra vad de kan göra..... det är nog bäst i detta läge att inte bara tro och lyssna på återförsäljaren.

Lars
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

TROR INTE DETTA ÄR ETT FIAT-PROBLEM..........
Eftersom de flesta bilar idag behöver en massa ström även när de inte används........
så är det så att man t.ex på min Citroen C4 så stängs strömmen av efter 15 min....detta är ju naturligtvis inte gjort på grund av att man vill dj-vlas.........om man går ifrån bilen och inte stängt av radion.... kommer tillbaka imorgon....... rätt bra att det finns någon som stänger av....... det man behöver göra är att slå på tändningen var 15 min.... eller koppla om radion till varianten att man kan glömma......
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej. Finns det inte med en bok om radion? Finns en så kolla i den, där hittar ni säkert lösningen på problemet. Har själv en Blaupungt radio och den kan jag ställa in strömsparläge själv. Har ni ingen bok så tag kontakt med en radiohandlare som representerar märket på radion ni har.
Lycka till.
mvh. Olle.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Det finns normalt två sladdar som ger ström till radion. Den ena har alltid spänningen för att hålla kvar inställningarna och den andra går till tändningslåset och blir strömlös när tändningen är avslagen.

Tar man bort den från tändningslåset och istället kopplar ihop den med den förra, så är där alltid ström till radion.

Så gjorde jag för att kunna höra på radion när tändningen var frånslagen.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej!
På vår Rapido är radion kopplad till bodelsbatteriet. Detta just för att man inte skall dra ur startbatteriet.
Kanske en variant om ni ändå skall koppla om den.

/Thomas
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej,

på vår tidigare husbil en Eura finns det två st strömställare, en vid bordet och en vid sängen, där man kan slå över radion på bodelsbatteri.

På bilbatteriet gick radion en timme sedan stängdes den av.

Sven-Åke
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Det går att ställa in den 15 minuters intervaller i menyn för radion .
Är inte säker hur man gör på fiat men det borde stå i radio boken .
Sen är ju moderna radio apparater CAN-BUS styrning så det kan bli klurigt att byta radio . För den ska stänga av när bilen tycker att batteriet inte klara av att starta bilen . Händer det så får man starta bilen och köra ett litet tag innan radion hoppar igång ( annat som inte funger bla Fläkt defroster etc)
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Kollat på en fiat det går endast att ställa om till av eller avstängning efter 20 min i menun men enligt en mekaniker jag känner så kan man fixa till det enkelt .
Man fixar en ISO -kabel med hona och hane (finns på biltema clas ohlson etc ) så man slipper klippa upp orginal kablage . Och sen kopplar man den gula (batteriström ) från bilen till både gul och röd (tändning) in i radion .
 
M

Majja

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej!
Givetvis kan man koppla bort detta fenomen. Skulle tro att får ni tag på rätt radiohandlare så är det snart åtgärdat.
Kan inte låta bli att tänka på en Corvette -93 som jag ägde för ett par år sedan. Den hade en extrautrustning vad gällde radiodelen som gick ut på att när man vred om nyckeln så motorn stannade gick radion i ytterliggare en kvart. Om man däremot öppnade dörren med radion på efter det att motorn stannats så stängdes radion automatiskt av. Har givetvis med hushållning av batteri att göra.
Tror inte att Fiat har sådan extrautrustning att tillhandahålla

Hälsningar
Majja:music-icon:
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Nu har vi haft bilen inne hos en auktoriserad Fiatverkstad och de säger att den fabriksmonterade radion endast kan ställas in på 20 min drift.

Det man kan göra är att "dra elen förbi tändningslåset" och låta strömmen vara på hela tiden. Det innebär att man själv måste ansvara för att stänga av radion i tid för att inte tömma batteriet.

Att dra el från bodelsbatteriet skall innebära svårigheter att kunna manövrera från ratten .... så nu vet vi det. Vi har nu utrustat oss med en extra radio i "sovrummet".

Tack för alla tips och kommentarer.

Bitte & Lars
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Hej
Fiat Ducato radio stängs av efter 20 min.
Hittade slutligen nedanstående information.
Åtgärden fungerar! Tiden förlängs till 180 min.
Uno

Extern Länk:
How to…..alter the “switch off” time for the Fiat Ducato radio | The Kontiki Kid

Så här står det:
Many motorhomes these days are based on the Fiat MultiJet cab. Within the cab area is a sound system, as fitted to the Fiat Ducato range of vans. Many motorhomers use the radio or CD player for entertainment purposes when pitched, but the radio is set to turn itself off after 20 minutes. However, the number of minutes can be altered….
Here is a step by step guide to ensure that your music or radio program is not interrupted by the automatic switch of feature of the Fiat Ducato sound system
1) Switch on the Fiat Ducato in cab Cd/radio. Your display will look something like that shown below.

2) Within 15 seconds of switching the unit on. press the “FM AS” but and the “2″ button – at the same time!

3) After pressing these two buttons simultaneously, your display will now show “CAMPER POWER MODE”

4) Once you are in the “camper power mode”, press the MENU button once and then the ”UP” arrow – located above the main on/off switch a couple of times until you see the words “RADIO OFF”
5) When the words “RADIO OFF” are displayed, you may use the left and right arrow key to alter the switch off time from zero to 180 minutes.

To return to the “normal mode”, repeat steps 1 and 2. You must however switch the radio off first. So, if you are in “normal mode” and want to change to “camper mode”, switch of the radio, leave it a moment, and then follow the steps above.

The photo above shows the system back in normal mode. In normal mode, the radio wll stay on for a maximum for 20 minutes.
Be a tad careful though – I have no experience of a flat battery with my motorhome, and do not know how long running a radio would take to discharge a battery. Equally, I have not been able to find the power required to operate the Fiat Ducato cab radio.
Many motorhomes are fitted with an on board charging system that will charge both the leisure and vehicle battery, so check your own specifications.
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Nu har jag testat enligt instruktionen, och det står numer 180 minuter.
Jag har inte ännu haft möjlighet att testa att det verkligen fungerar,
men det ser i alla fall lovande ut.

Återkommer efter test under helgen.

GLAD PÅSK!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Jag har redan testat med ett positivt resultat.
Radion har varit igång mer än två timmar utan
avbrott.

Stort tack för info med fina bilder!!

Snart ute på vägarna igen.
Nu med radio, som jag slipper
starta om var 20:e minut!!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Även idag har jag lyssnat på radion mer än två timmar i sträck när jag storstädade HB:n.

Konstigt att inte Fiat själva kan ge denna instruktion till oss sam har
den har typen av inbyggd radio.

Snart ute på vägarna igen!!
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Varför stänger radion efter 15 min ..?

Tar mig friheten att hoppa in i tråden med min fråga då den handlar om stereon som stänger av,,,,e det någon som vet varför min dubbel-din stereo av märke blaupunkt slutar att fungera i touchscreen skärmen efter att ha varit igång ca en timme,,precis som att när skärmen blir varm så lägger den av,,den svarar inte när man trycker på skärmen?:swoon:
Tacksam för hjälp,,
 
Toppen