• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår första husbilssemester

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Fredag 28 juli 2006 klockan passarera 16.30 och det är semester och inte vilken semester som helst. Vi skall göra vår första husbilssemester. Går direk från jobbet ned till Stockholm Central och hoppar på X2000 med destination Kil, i Värmland. Når mina föräldrars bostad vid 20.30-tiden.

Lördagmorgon, får en grundlig genomgång av mor och far hur deras husbil fungerar och vad man skall tänka på. Vid lunchtid hoppar jag in bakom ratten på mamma och pappas Euramobil och styr mot hemmet i Huddinge där resten av familjen sitter och väntar.

Hemma och backar in på gården strax efter kl 17. Hela familjen samlas runt husbilen och jag försöker minnas allt vad mor och far berättade för att förmedla detta till övriga familjemedlemmar. Sedan börjar vi packa in allt vi skall ha med oss på vår resa norrut.

Stuvsta.jpg



[BREAK=Resan börjar]

Söndagmorgon och alla är mycket spända och förväntansfulla. Hur skall det funka att bo i husbil 2 vuxna och 2 tonårs tjejer. Packar in det sista och sedan rullar vi iväg. Det enda som var bestämt när vi åkte iväg var att vi tänkte besöka ett par bekanta i Gällivare. Vi hade inte planerat hur länge vill skulle vara ute. Vi ville ju njuta av friheten att kunna åka och stanna som det passar och inte ha en detaljplanerad semester.Rullade norrut på E4:an och första stoppet blev i Älvkarleby där vi titta på kraftstationen och forsarna. Fortsatte till Sundsvall det vi slog läger för natten. Eftersom vi var nybörjare så kändes det "säkrare och enklare" att ta in på campningar under resan än att fricampa. I Sundsvall stannade vi på Fläsians Camping, där vi fick en fin plats ända nere vid vattnet. Alla fyra somnade lyckliga efter första dagen på husbilssemster.

alvkarleby.jpg

[BREAK=Måndag i Sundsvall]

Måndag, första riktiga semsterdagen och sista dagen i juli. Efter en härlig frukost åkte vi upp till toppen på Södra Berget och njöt av utsikten över Sundsvall.

Img_2724.jpg

Sedan besökte vi själva Sundsvalls centrum där vi promenerade runt i några timmar. Vi gjorde en avstickare till Liden för att besöka Järkvissle Trollby. Både min fru och mina döttrar gillar Rolf Lidbergs trollfigurer. Väg till Liden från Sundsvall gick i naturskön miljö så det blev en trevlig omväxling till E4:an. Från Liden forsatte vi att åka småvägar till Bergeforsen där vi svängde ut mot E4:an igen. När vi kom strax söder om Ö-vik tycket vi alla att nu var det dags att slå stopp för natten. Vi hittade en trevlig liten camping, Överhörnäs Camping som låg vackert vid Själevadsfjärden. Medans hustrun och jag fixade mat passade barnen på att bada. Vi satt länge ute och njöt av den härliga sommarkvällen.

[BREAK=Augusti börjar]

Vaknade och konstaterade att vi nu var inne i augusti. Vi gjorde en tur inne i Övik inna vi åkte vidare till Umeå. Där strosade vi runt ett tag innan vi åkte vidare till Skellefteå och stannade för natten på Skellefteå Swecamps campning. Denna campning låg nära centrum och hade allt man kunde önska. Vi trivdes bra här och stannade i två dagar. Sol och bad varvades med cykelturer/promenader inne i Skellefteå.

[BREAK=Mot Pite havsbad]
På torsdagen åkte vi vidare mot Piteå. Stannade först inne i Piteå och vandrade runt och shoppade lite. Sedan for vi ut till Pite havsbad och slog läger. En lite kul grej hände när vi skulle parkera på "vår" tomt på campingen. En äldre herre och hans fru på tomten mitt emot oss vände sina stolar mot oss och satt och stirra på oss medans vi parkerade och justerade bilens läge med nivåklossar. När vi var klara och hade parkerat utan problem så vände de sina stolar in mot sin husvagn igen och fortsatte att läsa i kvällstidningen. Det blev ett kvällsdop för hela familjen, härligt.

Fredagen blev en resdag från Piteå till Gällivare via Luleå. Strax efter kl 18. parkerade vi på garageuppfarten hos våra vänner.

[BREAK=Resa i höjdled]

Lördagen bjud på en härliga resa i höjdled. Först visade min kamrat sin arbetsplast, gruvan i Malmberget. Vi var drygt 1 000 meter under marknivån. Fick möjligheten att följa malmen hela vägen från botten på gruvan hela vägen upp till anrikningsverket. Efter besöket i gruva och lite lunch åkte upp på Dundrets topp. Så denna dag blev det inte så mycket resan i längdled men väl så mycket i höjdled.

Img_3760.jpg


Under söndagen umgicks vi med våra vänner i Gällivare och passade på att tvätt och fylla på proviant. Stort tack till Håkan och Vivi för en underbar helg tillsammans. Ni hade den bästa "campingen" på hela resan.

[BREAK=Dags att vända söderut igen.]

Måndagmorgen och våra vänner hade åkte till jobbet när vi vaknade. Vi åt frukost och sedan styrde vi kosan söderut igen. Vi hade bestämt att vi skulle ta Inlandsvägen på hemvägen. Första stoppet blev i Porjus där vi tittade på en kraftanläggning där man kunde gå ned i själva älvforan nedanför dammen.

Img_3801.jpg

Vi fortsatte sedan via Jokkmokk till Arvidsjaur där vi tog in på Camp Gielas camping.
På resan från Gällivare till Arvidsjaur så vi mycket skog. Precis som på många andra ställen passade vi på att ta en rundtur till fots inne i Arvidsjaur.


På tisdagen åkte vi till Vilhelmina, via Storuman. I Vilhelmina bodde vi på Saiva camping.
Vi grillade på kvällen och njöt åter av en härlig svensk sommarkväll. Barnen tog några kvällsdop. Beställde frukostbröd i receptionen.

Img_3985.jpg

Vaknade på onsdagsmorgonen och kunde konstatera att vädret var på sin bästa sida.
Gick och hämtade nybakt bröd i receptionen, bra start på dagen.
Vi hade hittills haft otroligt bra väder med sol hela tiden. Fortsatte vår färd söderut från Vilhelmina till Östersund via Strömsund. Väl framme i Östersund tittade vi runt en god stund innan vi åkte till Östersunds Stugby & Camping för att sova. Denna camping var den vi gillade sämst på vår resa. Allt kostade extra och städningen var inte på topp.

På torsdagen åkte vi till Ljusdal via Ånge. I höjd med Ramsjö kom resans första regn och det var ett kraftigt regnväder. Då var man glad att vi hade husbil när vi skulle stanna och ta en fika. Ett par som stannde på samma rastplats med bil och husvagn hann bli genom blöta medans det sprang från bilen till husvagnen. På Ljusdals Camping var det levande musik denna kväll.

Besök inne i Ljusdal på fredagsmorgonen. Passade även på att besöka kyrkogården och lyckades hitta min farfars fars grav. Sedan bar det av hemmåt och vi landade hemma i Huddinge sent på fredagskvällen efter nästan två veckor i husbil. Vi hade rest 372 mil.

OCH VI HADE BLIVIT HUSBILSFRÄLSTA!

Bengt Johansson
 

Bilagor

  • Img_2732.jpg
    Img_2732.jpg
    74,8 KB · Visningar: 6

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Vår första husbilssemester

Visst blir man, lånade som sagt mor och fars bil 2006 och 2007. Har nu köpt en egen som vi ser fram emot många härliga resor i.
 
Toppen