• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunikation mellan bilarna

F

F.d. 839

Guest
Till alla,

Är det något bestämd vilka kommunikations apparatur vi ska inhandla ? Vem bestämmer - organiserar sådant eller går vi var sin egen väg och köper ett eget sätt ? Vem håller i dessa trådar ? Vore naturligtvis bättre om vi hade alla samma type.

Vi närmar oss våren - sommaren med raska steg, är det något bestämd vilken kanal vi ska lyssna på ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Av de tidigare trådarna i ämnet har jag dragit slutsatsen att det är PMR som gäller för oss vanliga husbilsåkare. Detta grundar jag på att de tycks vara de enda som inte kräver licens och dessutom är tillåtna inom hela EU.

För gemensamma anrop gäller kanal 6 och subkanal 11, att härleda från att klubben bildades 2006 i november (månad 11).

För de som har intresse och/eller behov finns andra licenskrävande utrustningar men jag har inte sett att det finns någon speciell modell, frekvens eller system förordat än att gå på inom klubben.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej Belgien 1.

Det är bra att Du tar upp frågan. Jag har mailat vår ordförande och fått svar på skrivelsen ang PMR. Svaret är att det får bli årsmötet som får bestämma.

PMR är förmodligen det system som är möjligt för alla att skaffa och bli ”alle mans egendom”. Det är licensfritt i hela Europa och apparaterna är billiga.

Jag fick förslaget av ordförande att sätta ihop en grupp och jag har mailat med två medlemmar och samlat info om PMR som är tänkt att vi ska lämna här i forumet. Vi arbetar med detta och vill du deltaga i detta arbete är du välkommen.

Tanken är också att vi ska skriva några rader om anropsförfarande och sammanställa de viktiga frågor som man ska ställa sig vid inköp vid inköp av radio: Laddningsmöjlighet, vattentålighet handsfree mm.

Vi vill också föreslå att PMR används på Årsmötesträffen på Ragglanda.

Vi pratar nu om ett radiosystem som ska passa hela klubben. Detta är viktigt att komma ihåg. Det finns säkert bättre system om två personer vill hålla kontakten men ambitionen är att finna ett bra radiosystem vid klubbträffar och andra gemensamma aktiviteter.

Jag har tänkt starta en ny tråd, men går och våndas att denna tråd kommer att försvinna ut på ett sidospår som det lätt gör. Det är inte lätt att hitta formerna så att vi kan hålla oss till kärnfrågan som i detta fall ska vara PMR.

Det var mycket roligt att 50 medlemmar ställde upp på PMR men hur är intresset i största allmänhet. Ska vi göra en omröstning? Finns det fler idéer eller vinklingar på PMR. Det kan vi väl diskutera här och sedan startar vi en kärnfull PMR-tråd för frågor och svar? Kan det bli bra?

Jag är tacksam att Du lyfte frågan igen.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Knausen,

Kan ingen tag ansvaret och göra en förfrågning hur pass många interesserade det finns och sedan beställa, tiden raskar iväg så låt oss göra slag i saken ;)

Kan klubben tag på sig ansvaret att beställa (kanske med någon slags rabatt). Om allt går i lås och beställningen blir realitet hur går vi tillvägs med betalningen ?

Är det någon som vet vad dom kanaler vi ska använda har för frekvens (Mhz) ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Belgien 1,

Det är bra att Du tar upp frågan. Jag har mailat vår ordförande och fått svar på skrivelsen ang PMR. Svaret är att det får bli årsmötet som får bestämma.

Styrelsen har föreslagit Knausen att hålla i en grupp för att samordna ett eventuellt gemensamt kommunikationssystem för att presentera t.ex. vid årsmötet och där "ligger bollen".

Det är alltså bara för denna grupp att komma fram till en gemensam ståndpunkt och ett förslag till vilka kanaler som skall användas och eventuellt föreslå lämplig utrustning.

Detta är ingen fråga man behöver besluta om på årsmötet utan det står gruppen fritt att när som helst lämna ett förslaget som sedan medlemmarna frivilligt få ansluta sig till om de så önskar.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Hej igen.

Jag tror att vi kan tjäna max 100:- / apparat eller 200:- / set (2 st) och det gäller vid inköp av kanske 100 kartonger. Visst är det pengar att tjäna men mycket jobb för liten vinst. Vill någon ta i detta så är det ju helt OK men vi måste ha förutsättningarna klara för oss.

Vi saknar kunskapen vilken apparat som är optimal. Vi har olika önskemål om kvalité, kostnad och användningsområde.

Några vill ha apparater som tål fukt medan andra prioriterar handsfree.
Det finns också PMR-apparater som man bär på handleden.
Alla vill nog kunna ladda med 12 V vilket man ska vara uppmärksam på.
Dessa och liknande frågor har vi lagt timmar på...

Det skrivs i tråden ovanför: Det är alltså bara för denna grupp att komma fram till en gemensam ståndpunkt och ett förslag till vilka kanaler som skall användas och eventuellt föreslå lämplig utrustning.

Det finns redan ett förslag i forumet: http://www.husbilsklubben.se/forums/t23999/

Detta skrivs också att det är ingen fråga man behöver besluta om på årsmötet utan det står gruppen fritt att när som helst lämna ett förslaget som sedan medlemmarna frivilligt få ansluta sig till om de så önskar.

Förvisso, men det gäller att vi får acceptans så att PMR blir en succé inom husbilsklubben.
Därför är det viktigt att denna fråga kommer upp på Årsmötet. Detta verkar inte vara någon högprioriterad fråga inom styrelsen. PMR blir vad medlemmarna gör den till.

Sammanfattningsvis up to now kan man väl säga att det finns PMR apparater i 4 kategorier;
1. Leksaker som kostar 200-300 kr/par.
2. Hyfsade apparater för 400-500 kr/par.
3. Top of the line för vanligt folk för 500-800 kr/par.
4. Vattentäta och med 16 cm antenn och bästa kvalité för 2000-2500 kr/st.

Hälsningar
Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Vad konkret är det du vill årsmötet skall ta ett besluta om?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Nu klipper och klistrar jag från länken som jag precis hänvisade till:

För att gå vidare skulle det underlätta om styrelsen rekommenderar medlemmarna PMR-apparater med Frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz. Klubbens anropskanal föreslås vara kanal 6 med subkanal 11.

Det skulle uppskattas om styrelsen redan nu kan visa sitt gillande för PMR i klubben och visa att man tillstyrker en årsmötesmotion i denna riktning.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Om det enbart är frekvenserna som årsmötet eventuellt skall ta ställning till är det bra att ni i gruppen gemensamt kommit fram till dessa frekvenser.

Efter som jag och säkert många med mig inte har en aning om hur dess fungera med räckvidd, störningar och tillstånd, etc. hoppas jag att andra medlemmar som är insatta i radiosamband också vill tycka till och lämnar sina synpunkter på detta.

Skall klubben kunna ta en officiell ställning till vad som är det "rätta" och bästa systemet måste allt sådant vara klart och utrett.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kan Du förklara för en som är trög i Kålan. Subkanal: Vad är det??? Och varför??
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Kurt & Monica,

Bra fråga du är inte den enda som inte förstå sig på subkanal !!! Menas att kanal 6 är anrops kanalen (som t.ex kanal 16 VHF till sjöss) och 11 är kanalen man fortsätter på ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Efter att ha läst på länken en bit upp i tråden så fattar jag det som så att om vi ställer in kanal 6 och subkanal 11 så är det bara andra som ställt in samma kombination som kan kommunicera med varandra. Väljer man bort subkanal så hörs alla på just den kanal som valts, i vårt fall kanal 6. Man begränsar urvalet helt enkelt
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Här är en länk till FRO (Frivilliga Radio Organisationen) som för ett par år sedan genomförde en test av på marknaden då tillgängliga PMR-stationer. Sammanställningen är enligt mitt tycke ytterst läsvärd! Efter att testen gjordes har det säkert tillkommit ytterligare radiostationer men mycket av innehållet i dokumenten är överförbart till dagens situation.

http://www.stockholm.fro.se/pmr/Slutrapport.pdf

HBK-hälsningar

Göran 292 (SM5AWU)
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Krångla nu inte till detta!
Knausen och flera har lagt ner mycket jobb på detta med radiokommunikation. Frågan väcktes för ett par månader sedan. Vi vet att lastbilschaffisar snackar med varandra, båtägare, etc.
Varför skulle inte vi på Husbilsklubben kunna surra med den Husbilsklubben bil man möter eller ligger bakom på vägen eller kompisen man kör i par med.
Varför skulle vi inte kunna ha en officiell kanal för information vid träffar, och det är många träffar på gång - inte bara på årsmötet, där vi skulle kunna meddela gemensamma saker som att "knytkalaset börjar om 15 min på fotbollsplanen", "årsmötet börjar om 15 min i röda tältet", etc.
Det finns Walkie Talkie apparater som kallas PMR vilket innebär att man inte behöver "körkort" i Europa. Det finns häftigare apparater som når längre men då behövs ibland "lastbilskort". Fördelen med PMR är att alla till en billig penning och utan "körkort" kan komma med i gemenskapen.
Att ställa in föreslagen kanal; 6/11 är som att välja gasolplatta på spisen; jag tar platta nummer 2 och vrider till läge 5 (dålig analogi men svårare är det inte) - lätt som en plätt. Kanal 6, subkanal 11 har nu varit uppe i snacket så mycket så det vore dumt att välja en annan kanal.
Vilken apparat skall man köpa; Vänta på Knausens presentation - det är en dryg månad till första träffen och PMR är lätt att få tag i på Clas Ohlson, Kjell & Co, etc.
De flesta PMR apparater tillåter att man lyssnar på en (1) kanal; typ 6/11 (den officiella info kanalen på träffar) samtidigt som man kan lyssna och prata med en kompis på en annan kanal - 2 kanal kapacitet alltså!
OCH detta ÄR ett Styrelsebeslut för vi i lilla "Knausen-gruppen" och flera andra vill att sekretarieatet använder PMR och kanal 6/11 för info på exvis Ragglanda och Årsmötesträffen!
Let´s dance / Let´s Rock´n Roll! Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Krångla till det???

Är väl ganska brukligt att man använder en anropskanal för att etablera kontakt, för att gå över till en annan kanal för samtalet och lämna anropskanalen fri, för andra att etablera sina kontakter via anropsfrekevensen.
Ligger alla kvar på anropskanalen kommer det snart bli omöjligt att hålla koll på vem som pratar.
Krävs en hel del radiovana för att kunna köra fler än 2 på samma kanal!


Suverän utvärdering som FRO har gjort. Tack för den Göran!

/Bosse (SM6FPG)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Knausen,

Kan vi beställa PMR radion genom klubben eller ska var och en som har interesse beställa sina egna ? Ifall det går genom klubben hur gör vi med betalningen, porto osv ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Jag tror inte detta är en uppgift för klubben och det har även PMR-gruppen konstaterat.

Det enda som är viktigt, att vi har gemensamt, är frekvensområdet som vi skall använda.

Apparaterna är så pass prisbilliga att det inte finns mycket att tjäna på gemensamma inköp. Det finns dessutom många olika fabrikat, modeller och prislägen beroende på kvalité och räckvidd, så det bör vara upp till den enskilde att själv avgöra vad man vill satsa på.

Man skall ha klart för sig att oavsett vilket apparat man väljer så är räckvidden mycket begränsad. Man lovar i reklamen mellan 3-5 km i något fall 9 km utomhus men enligt försäljare i några av butikerna jag pratat med är detta överdrivet och sitter man i husbilen utan yttre antenn är räckvidden sannolikt betydligt kortare.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Kommunikation mellan bilarna

Ja, nu har i alla fall jag ställt in mina två "burkar" på 6/11 så om någon ser mig och vill ordväxla, så finns jag där. När husbilen är befolkad, är radion påslagen. Jag tycker att HBK-numret är lämplig anropssignal. Så är det. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen