• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsdimensionering??

H

hianders

Guest
Hade tänkt att förse vår bil med solcellsanläggning i år. Vill undvika om möjligt att lasta i ett extra batteri utan dimensionera sollcellen så att vi klara oss med originalbatteriet (EXIDE G85). "Worst case" för vår del blir nog att stå stilla en helg i slutet av oktober (=två nätter utan motorstart), vi har inga planer på vintercamping (än så länge trots inköp av vintertäcke från Finland).
Räknar med ett behov av 35 - 40 Ah/dygn efter byte till LED i några ljuspunkter.
FRÅGOR: Hur stor del av laddningsenergin från solcellen kan återvinnas från batteriet? 50%? 90%? Eller...........?
Typ/fabrikat på solcell? Skall ej behöva direkt solljus.
Har jag glömt någon annan viktig parameter i sammanhanget?

HasseA
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Jag har ett solcellpaket på taket märkt 110W.
Enligt beräkning ska den leverera ca:9A (110W/12V=9A)
Om man i runda tal räknar med 10 soltimmar på sommaren, blir det 90Ah/dygn.
Detta är maximal beräkning om solcellen blir belyst utan moln hela dagen.:msn_sun:

I bilen har jag 2x95Ah batterier.
Har inga problem med strömmen under en helg utan 220 eller att starta motorn.
:mh3:
Ha det bra.
Hi.Life
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej grannar,

Vi har solcell 80 w och 2 st 80 Ah bodelsbatterier. Har än dålig koll på vad solcellen tillför för att den är kopplad direkt via regulator till batteri. Kan endast se på små lampor om den laddar eller ej.

Husbilsfirman skall i början av mars rätta till bl.a det här och koppla solcellen över elcentralen och då kan man på panelen mäta eltillskott.

Vi kan vara utan 220 v 2-3 dygn men vi har nog rätt hög förbrukning.

Kolla de här länkarna så kanske du får något tips solbutiken.se-solceller,solpaneler,solcellspaneler,regulatorer,solenergi,solfångare,solvärme,båt,husvagn,sommarstuga

Solceller Solpaneler & Solenergi från Sunwind Energi till husvagn husbil & båt.

Sven-Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsdimensionering??

"Problemet" med solceller er at merkeeffekten er ved direkte sol vinkelrett på platen. På en bobil monteres oftest platen liggende på taket, midt på sommeren står solen så høyt at vi får 100% glede av panelet, men vår og høst kan besteeffekten være helt nede i 20% - tilsvarende hva en om sommeren har en kort tid morgen og kveld. Har faktisk målt ladning på under 1A fra mitt 150W panel, og det var uten skyer midt på dagen i november og lav spenning på batteriet, jeg kjøpte deretter en Efoy 1600 - den får sørge for strømmen høst vinter og vår, solen klarer sommeren.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Sven-Åke,

Nu i dagerna ska jag installera ett solcel stativ ser ut som ett ram där solpanelen passar i men den skillnaden att stativet inifrån är vridbar i 360° och kan lyftas från 0° (horizontal) till vertikal läget (90°). Har varit på en demo och panelen som var i horizontal läget visade en laddning på 0,6A (7,2W), börjada att vrida panelen mot solen ökade laddningen till 1,2A (14,4W), sedan lyftes panelen och laddning gick upp till 6A (72W) alltså 10 gånger mer än att den låg horizontal på taket. Produkten har inte funnits länge på marknaden men redan nu är det är ett fullträff med många nöjda kunder. Detta är absolut det billigaste alternativet och ger mest valuta för pengarna. Vrida på panelen - lyftning av panelen fungerar ungefär som en sat antenna som man vrider på inifrån husbilen. Vår solcel är på 85W, ser framemot den dagen då jag kan se hur det kommer att se ut och vilken laddning jag kommer att få. Spännande tycker jag !!! Pris ca SEK 5000 :)

Andra system finns men dom är eletrisk driven och har en inbyggd GPS och sol almanac, den söker upp solen alldeles själva och följer sedan solen automatisk. Pris ca SEK 30000 :(
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej Belgien 1

Kul att se din hoppande kanin igen.

Med det stativet ökar du ju effekten på solcellen kraftigt. Kanske något att satsa på istället för bensindrivet elverk som jag har funderat på.

Hoppas du kan lägga ut en bild när du har fått stativet monterat. Jag är också intresserad av vikten på stativet. Är stativet av stål eller aluminium?

Sven-Åke
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Enligt Elfa-katalogen är en vinkel mot solen på 30 till 45 grader att föredra under sommarhalvåret för kristallina paneler, medan under vinterhalvåret en vinkelrät montering mot solen är att föredra.

Som jag fattar det så är det ganska bra att placera panelen platt på taket sommartid.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Sven-Åke,

Jag kunte inte tro att skillnaden var så stort som 10 gånger. Tror att stativet väger ca 10kg inclu vrid arrangementet, för den låga vikten måste det vara aluminium eller åtminstående någon slags lättmetal. Kommer att forska mera i det närmaste framtiden.

Kommer att producera ett par bilder när allt är klart och har testad systemet.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Geja,

Hur solcellen står har egentligen ingen betydelse man håller ett öga på Ampere mätaren och när man har fått högsta värden då har man uppnått max laddningen, min ampere mätaren är type digital så det minsta ändringen kommer att synas.

Geja man ska ju inte bara tänka på hur panelen ger högsta värda på sommaren man ska även kunna drag nytta utav panelen när solen står så lågt som 10° för laddningen är nol när solpanelen ligger horizontal på taket.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Hade tänkt att förse vår bil med solcellsanläggning .............
Kollade underlaget på Solbutiken som Sven Åke ref till, solceller rätt vinklade, resultat;

Solpanelseffekt …………………ger i juni ……….. i november (mellansverige beräknat vid normalt väder)
75 watts………………………….…26 Ah …………..4 Ah (svarar mot 48 watt)
110 watts……………………..……35 Ah …………...6 Ah (svarar mot 72 watt)

Med en batteribank med 2 x 80 Ah batterier (= ca 1500 användbara watt?), bör man klara sig utmärkt i >3 dgr, med den förbrukning som Hianders säger sig behöva 35-40 Ah (= 420-480 watt)!
Solcellsanläggning kontra extra batteri är nog viktmässigt egalt..

”Om leverantören/Solbutiken själv uppger korrekta värden (och de brukar inte ligga i underkant)” så är det betydligt mer ekonomiskt att köpa till ett extrabatteri (ca 2000 Sek) i stället för solpaneler (för ett bra stycke över 10.000 Sek). Besparing > 8.000 Sek!

Tidig vår/sen höst (se nov ovan) är ju inte solpaneler något att räkna med, inte ens enligt Solbutiken som själva säljer solpaneler.

Vill du stå längre än 3 dgr i slutet på okt kan man tänka sig större batteribank eller varför inte ett elverk (t.ex ett Honda eller Kipor elverk 900 Watts, du kan köpa något av dessa från ca 3.000 Sek). Besparing >7.000 Sek!
/ Med hälsn, Bengt 333
 
Senast ändrad:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej Belgien.
Jag håller med dig om att en ställbar panel är det bästa men ville bara säga till alla andra som har fast monterad panel på taket att det fungerar ganska bra på sommaren.

Läser även att när solen är som varmast på sommaren så laddar det sämre om panelen står vinkelrätt mot solen på grund av att cellerna blir överhettade så det optimala måste vara ett justerbart stativ och en ampermätare som du säger.
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej på er .

Vi har 1 st Solcellpaket på 75 W , 2 st Batterier på 90 amp i bodel .

Om vi står stilla i många dagar och batterina börjar ta slut trots Solcellerna .

Hur lång tid tar det för motorn att ladda upp batterierna igen , ( transport till nästa slällplats )

Tacksam för svar från er som har erfarenhet .
 
H

hianders

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej och tack för ert engagemang så här långt!

Jodå, jag har faktiskt tittat på varianten med dubbla batterier och den är ingalunda lagd på is. Synd bara att jag inte valde extra kraftig generator (en option) när vi beställde bilen. Å andra sidan, vad klarar "electroblocket" EBL 225, har hört att det kan vara tufft för den "burken" att hantera ett batteri på 170 Ah. Vi står sällan stilla mer än tre dygn så den kapaciteten räcker. Ett batteri av samma typ som vårt original kostar 2.595:- och det är ju klart billigare än solceller. Dessutom får ett extra batteri plats alldeles intill det originalmonterade.

F.ö. har jag ett elschema för "Motorhome overcap & semiintegrated, ADRIA Mobil" med EBL225 som centralenhet.
Titel: "WIRING DIAGRAM 12V Fiat 2007", Nr. 9021-35542-00.
Om någon är intresserad kan jag skicka över det via mail.

HasseA
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej! Hasse. Vi har extra batteri i vårbil.Som Du redan konstaterat så får det precis plats i det som vi kallar skoskåpet bredvid det ordinarie batteriet.Vi hade solcell på förra husbilen,men tänkte testa hur det funkar utan.Nackdelen med solcell är att den ger inget eller iallafall väldigt lite tillskott på vintern ,när man som bäst behöver detta.Korta dagar och därigenom högre elförbrukning,kallt fläkten på Truman tar ganska mycket.Vi fick ett bra test i Nyårshelgen,Vi klarade 3 dygn utan att behöva köra igång elverket. Vi har faktiskt inte behövt köra elverket för laddning nån gång till Adden. :spinny:
MvhLasse
Ps. Hälsa Inger å Grabbarna grus åxå.Ds
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

hanssiv;

Du har 2 x 90 Ah = 180 Ah totalt (?)
Motorn kan praktiskt ladda batterierna till ca 80% (= ca 144 Ah) under körning pga lägre laddn därefter, detta för att laddaren skyddar batterierna (med att sänka spänningen över batteripolerna).

Om vi antar att dina batterier kommit ner till ca 20% kvar (= ca 36 Ah) i batt när de "börjar ta slut" som du säger.

Då har laddaren 180 - 2 x 36 = ca 108 Ah att ladda. Om vi antar att din laddare praktiskt tillför 15 Amp förutom till annat (t.ex kylskåp) så måste du köra drygt 7 tim för att nå 80% laddningsgrad i dina bodelsbatterier (om de är friska). Solcellen kan glömmas på denna korta tid oavsett årstid.

Om du vill fylla på batterierna utöver de 80%'n får du nog räkna med att fördubbla din körtid (till ca 14 tim för 100% laddning, inte rimligt). Nätanslutning klarar praktiskt laddning till 100%, liksom ett elverk liksom din solcell om du har mlång tid på dig och du kan vänta.
/ Med hälsn, Bengt 333
 
H

hianders

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej Lasse!
Hälsningarna är framförda och dom hälsar tillbaka.

Hej Bengt!
Tack för förnuftiga synpunkter, jag börjar nog med ett extra batteri. Få se sen........

Hasse
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

ett antal år sedan jag gick genom vilken lösning jag kunde ha i husbilen ang. 12 V. Jag pratade då med Sudwind? Och eftersom 12 V behov är störst höst-vinter-vår tiden, och solcellerna inte gav någon större ström, laddade jag bilen med extra batterier. Det går nog också att effektivisera laddning från bilen, om man installerar en mycket grov kabel från bilens batteri via kraftig strömbrytare till bodelens batterier med stora "krocksäkringar". Originala kablar brukar ju vara små, 2,5 - 4 mm2. Strömförbrukningen i min bil på vintertid över en natt är ca 50-70 Ah, jag har räknat att generator (nominell kapacitet 120 A?) ger netto 30-40 A / h, kör jag 30 mil, då har batterierna fått tillbaka gångna nattens strömförbrukning. Mer eller mindre? Jag använder husbil på jobbet, så det blir mil varje dag.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Fortsätter änd på denna tråd.


Vid köp av socell ta i ordentligt om ni inte skaffar vinkligsbar fastsättning. Som skrivits tidigare, en plant liggande solcell ger på grund av solens vinkel här i Norden ganska låg effekt. I sydeuropa räcker en mindre till.
Köpte själv min 115W panel på Blocket billigt, köpte till en enkel regulator med lysdiodvisning.funkar jättebra
.
Ett tips på Blocket sök på solpaneler 12 Jan och 16 Jan. säkert prutbart pris.

Mvh.
Jägarn
 
Toppen