• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsdimensionering??

H

hianders

Guest
Hade tänkt att förse vår bil med solcellsanläggning i år. Vill undvika om möjligt att lasta i ett extra batteri utan dimensionera sollcellen så att vi klara oss med originalbatteriet (EXIDE G85). "Worst case" för vår del blir nog att stå stilla en helg i slutet av oktober (=två nätter utan motorstart), vi har inga planer på vintercamping (än så länge trots inköp av vintertäcke från Finland).
Räknar med ett behov av 35 - 40 Ah/dygn efter byte till LED i några ljuspunkter.
FRÅGOR: Hur stor del av laddningsenergin från solcellen kan återvinnas från batteriet? 50%? 90%? Eller...........?
Typ/fabrikat på solcell? Skall ej behöva direkt solljus.
Har jag glömt någon annan viktig parameter i sammanhanget?

HasseA
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Hade tänkt att förse vår bil med solcellsanläggning i år. Vill undvika om möjligt att lasta i ett extra batteri utan dimensionera sollcellen så att vi klara oss med originalbatteriet (EXIDE G85). "Worst case" för vår del blir nog att stå stilla en helg i slutet av oktober (=två nätter utan motorstart), vi har inga planer på vintercamping (än så länge trots inköp av vintertäcke från Finland).
Räknar med ett behov av 35 - 40 Ah/dygn efter byte till LED i några ljuspunkter.
FRÅGOR: Hur stor del av laddningsenergin från solcellen kan återvinnas från batteriet? 50%? 90%? Eller...........?
Typ/fabrikat på solcell? Skall ej behöva direkt solljus.
Har jag glömt någon annan viktig parameter i sammanhanget?

HasseA

Hej Hasse,lite hjälp på vägen med dina funderingar,men lite sena!Om du ska stoppa in extra batterier,välj samma fabrikat,typ och lika amperetal!Det finns risk annars att något batteri börjar "gasa" vid laddning samtidigt.Vi har två kraftiga identiska "gelade" batt. som laddas med en 120W solsell.Vi åker året runt,fricampar ofta och klarar oss c.a 5dygn även vintertid,en ännu kraftigare solcell "borde" ge bättre laddning,men då har väl gasolen tagit slut! Lycka till Dick.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej!Turbo vad är det för generator som laddar 220v.Och varför inte använda diodlampor? Jag skulle vilja ha reda på var man får tag i en sådan generator, och vad kostar den?:cool::confused::cool:;)
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej

Jag har hört talas om några solceller som skall ladda batterierna vid i stort sett bara dagsljus de skall vist inte ge så mycket som en vanlig cell vid stark sol och de skall inte kosta mer än 1600-1700:- per styck.
Har någon i klubben erfarenhet av detta???
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Nya paneler på taket

Vi har installerat två solfångare å tot 110 W som jobbar på ljuset och behöver ej sol.
Enligt firman är det "nanoteknik" som det bygger på. Installationen gjordes i Tyskland för 2 veckor sedan så vår erfarenhet är ringa, men indikerinslampan att det laddar lyser då det inte finns någon sol ute. Skall bli intressant att se vad detta innebär under kommande året då vi åter åker söder ut hela vintern och kommer att fricampa mer. Vill du veta mer kontakta firman som gjorde jobbet, toppen personal snackar skandinaviska, skandic-camping.de, dom är också bra på tillbehör.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Nya paneler på taket

Vi har installerat två solfångare å tot 110 W som jobbar på ljuset och behöver ej sol.
Enligt firman är det "nanoteknik" som det bygger på. Installationen gjordes i Tyskland för 2 veckor sedan så vår erfarenhet är ringa, men indikerinslampan att det laddar lyser då det inte finns någon sol ute. Skall bli intressant att se vad detta innebär under kommande året då vi åter åker söder ut hela vintern och kommer att fricampa mer. Vill du veta mer kontakta firman som gjorde jobbet, toppen personal snackar skandinaviska, skandic-camping.de, dom är också bra på tillbehör.

De enkla regulatorerna med bara en lysdiod kan vara lite luriga. Jag har en liten solpanel på ca 40W som satt på bilen när vi köpte den. Den har en regulator med lysdiod som lyser så fort det är dagsljus ute. Hela rasket är kopplat till startbatteriet eftersom jag var för lat att ta ner grejorna när jag köpte ny anläggning.
I alla fall kollade jag funktionen hos regulatorn eftersom det verkade mystiskt att dioden indikerade laddning vid låga ljusnivåer. Det visade sig att dioden började lysa när panelen lämnade 50 mA dvs. en helt försumbar laddning.

Alltså bör man satsa några kronor på en regulator med display om man kan, för att kunna hålla lite koll på vad som händer.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

De med egen seriös erfarenhet av solceller är väldigt tysta, det måste väl finnas gott om erfarenhet med så många som har solceller (?) - solceller är ju inte något som är helt nytt, hur fungerar de egentligen i praktiken vad gäller husbilar (inte i en önskevärld)?

För min del är det är självklart att kontrollera om jag fått "valuta för pengarna, vilka problem jag löst, etc" - hur har ni kontrollerat detta (utan tro eller tyckande)?
Om inte annat så för att ge HBK kollegor en viss praktisk vägledning hämtad från verkligheten!
/ Hälsn, Bengt 333

För att slippa problem "tog jag i" när jag köpte solpaneler och det blev 2 st 150 Wattare.
Regulatorn är avancerad med display och lite intelligens så att man se hur mycket panelerna levererar genom en knapptryckning samt hur mycket som laddas in i batterierna respektive hur mycket som går ut till förbrukarna. Det går även att se laddningsgraden hos batterierna.
Hur många Ah som jag får ut per dag under årets olika dagar vet jag inte men om jag inte minns fel har det "runnit in" ca 2500 Ah till batterierna sedan jag monterade det hela.
Leverantörenas uppgifter har jag inte granskat så noga men jag tror inte att det finns någon standard för hur man deklarerar effektiviteten. Kan ha fel på den punkten.
Glöm inte att panelerna blir lite skitiga även uppe på taket och att dom kan vara lite besvärliga att göra rena om man inte har någon taklucka som går att öppna helt.
 
Toppen