• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsdimensionering??

H

hianders

Guest
Hade tänkt att förse vår bil med solcellsanläggning i år. Vill undvika om möjligt att lasta i ett extra batteri utan dimensionera sollcellen så att vi klara oss med originalbatteriet (EXIDE G85). "Worst case" för vår del blir nog att stå stilla en helg i slutet av oktober (=två nätter utan motorstart), vi har inga planer på vintercamping (än så länge trots inköp av vintertäcke från Finland).
Räknar med ett behov av 35 - 40 Ah/dygn efter byte till LED i några ljuspunkter.
FRÅGOR: Hur stor del av laddningsenergin från solcellen kan återvinnas från batteriet? 50%? 90%? Eller...........?
Typ/fabrikat på solcell? Skall ej behöva direkt solljus.
Har jag glömt någon annan viktig parameter i sammanhanget?

HasseA
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej
Jag har en extra generator på motorn som ger 220 volt när jag kör, mycke praktiskt.:spinny:
På det viset har jag alltid på kylskåp och erkondition i bodelen på 220 volt när jag kör.
Bodels bateriet laddas samtidigt.
När jag stannar och ev, vill ha 220 tex til kaffekokning startar jag bara motorn och låter bilen gå på tomgång något lite schokad.
Ha De Turbo
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Läs inlägg av Nisse i Näsåker i detta forum så reder han ut begreppen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t20626/
Blev nyfiken närjag såg att "Nisse i Näsåker" har solceller på 300 watt (ca 20 Tkr ?).
Ser att Nisse mätt och får ut 60-70 Ah en normal sommardag (juni/var?), det ar klart mindre än vad som sägs i reklamen i alla händelser (hela biltaket måste vara fullt?).
Men ytterst, vem gör av med 60-70 Ah på sommaren, de stora behoven är väl i okt-nov?
Vore intressant att veta vad Nisse normalt får ut i november på motsvarande ställe i Sverige?

Har av nyfikenhet lagt lite tid på att söka info om solpaneler på nätet.
Resultat; läser man leverantörernas/tillverkarnas egen info så är den så dålig/ofullständig att man blir mörkrädd.
Rimligt som utgångsläge är t.ex att laddningen är max i juni och min i november, hittade en (1 st = Solbutiken) som ens besvärat sig med att redovisa när, var och hur solcellerna gav sina värden, därmed inte sagt att ens Solbutikens redovisning var bra/fullständig ????

Eftersom solceller är dyra ting (10 - 20 Tkr) tycker åtm jag att man bör ha rätt att efterfråga en bättre, sakligare och seriösare information!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Sök på "Samy Solar+" med google så finner du i varje fall en Dansk leverantör som kanske kan hjälpa dig om det kärvar med info (eller fortsätt leta vidare ner i underlaget som Google presenterat).
Det kanske finns Svensk leverantör också!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Med ref till tidigare uppgifter/inlägg under denna tråd;
1) ”Solbutiken inlägg 10 ovan”, uppger att de får ut 35 Ah/per normal juni dag i sitt informationsschema för en 110 watts solcell.

2) ”Nisse i Näsåker inlägg 22 ovan”, uppger att han får ut 60-70 Ah/per normal sommardag enligt sina mätningar för 2 x 150 = 300 watt solceller!

Om de uppgivna värden jämförs (effektmässigt), uppstår oklarheter. Förutsätter att olika solcellers verkningsgrad i stort sett är lika mellan olika fabrikat;
1) Om Solbutikens lämnade uppgifter är korrekta (35 Ah/110 watt)
så borde Nisse få ut motsv ca 95 Ah/dag (med sina 300w), = 46% mer än Nisse själv uppger.

2) Om Nisses lämnade uppgifter är korrekta (60-70 Ah/300 watt)
så borde Solbutiken få ut motsv ca 24 Ah/dag, (med sin 110w) = 32% mindre än vad Solbutiken själv uppger.

Variationer - skrönor, vad är verklighet? Obs att Nisse troligen mätt snitt under sommaren medan Solbutikens värden avser sommarens bästa månad juni. Det blir inte bättre om man ställer frågar hur det ser ut under årets sämsta månader oktober-december.

Jag tar inte ställning i detta (är bara budbärare) men vill peka på att båda inte kan ha rätt, en är leverantör och en är användare av solceller!?
/ Hälsn, Bengt 333
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsdimensionering??

Samy+solar - morsom sak fra ten Haaft i Tyskland ten Haaft GmbH mobile Satanlagen er produktbeskrivelsen.

Som solpanel bruker den sin innebygde gps for å finne optimal vinkling om dagen. Når TV slås på så snur den seg rundt slik at den kan finne ønsket satelitt.

Det finnes en scandinavia representant for fabrikken i Sverige og 2 importører info om disse finnes på ten Haaft GmbH mobile Satanlagen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsdimensionering??

Litt mer fra meg om denne saken: Er det delvis skyet så påvirker det sterkt hvor mye en får ut av panelene, en annen sak er at batterienes ladningsgrad har sterk virkning. Fulle batterier gir nesten ingen strøm inn selv om det er skarpt solskinn.

Ang ten Haaft sine Solar produkter så stiller de seg inn optimalt for solen når de blir slått på. Her kan en oppnå nesten full effekt i for de få soltimene en har senhøstes, det er mye mindre energi i lyset som kommer skrått inn (lav sol) enn i den som kommer nesten loddrett.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Hi Life;

Hej.
Solceller är intressanta med avseende på tron om vad de tillför (när och var), vad som behövs, hur de fungerar samt korrekt och tillgänglig info i detta ämne (map leverantörer och de som användar solceller).

HiLife har en batteribank på 2x95 = 190 Ah (ca 114 Ah disponibelt) för husbilsdelen och ”inte några problem med strömmen under en helg”.

Tycker det vore märkligt om batteribanken på 190 Ah inte skulle klara minst 2 helger (eller totalt 4-5 dgr), spec som laddning erhålls vid körning tor uppställningsplats respektive helg.

HiLife’s behov bör med god marginal klaras utan solceller, ingen skillnad skulle märkas! Däremot om tillgång till nätel saknas hemma/eller vid otillräcklig körning så är solcellen bra (men dyr) för underhållsladdning, behövs dock inte för att kunna vara ute en helg.

HiLife’s skattning att en 110 watts solcell max kan ladda (90 Ah/dag) är nog önsketänkande. Inte ens solcellsleverantörer som typ ”Solbutiken" solbutiken.se-solceller,solpaneler,solcellspaneler,regulatorer,s olenergi,solfångare,solvärme,båt,husvagn,sommarstu ga
anger mer än 35 Ah/dag (juni, i november 6 Ah/dag), vilket troligen är högt även det – detta är mycket stora skillnader och påvisar mest brister i informationen som står tillbuds för kunder/användare.

Detta inlägg är en uppföljning till inlägg 26” ovan ……….. !
/ Med hälsn, Bengt 333
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

Vi har en 120 w solpanel på taket och det står även 7,5 amp i papprena till detta så har vi ett 255 amp + 120 amp batterier till bodelen (+ ett 110 amp till bilen) .
Kylskåpet vi har är ett enbart kompressordrivet 12 kylskåp på 110 liter .
När vi kör så laddas även batterierna i bodelen vilket bör vara en självklar detalj .

Vi använder ingen el på camping och jag laddar max 2 ggr/år hemma så att solpanelerna laddar på väldigt bra , det ligger plant fastskruvat på taket utan någon förhöjningsvinkel så har vi haft det sedan 2003 och det har fungerat utmärkt .
Så ser det ut : Pilote R450 Citroén C25 2,5 td 1990 Alkov - Bengt-Åke Linder’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

De med egen seriös erfarenhet av solceller är väldigt tysta, det måste väl finnas gott om erfarenhet med så många som har solceller (?) - solceller är ju inte något som är helt nytt, hur fungerar de egentligen i praktiken vad gäller husbilar (inte i en önskevärld)?

För min del är det är självklart att kontrollera om jag fått "valuta för pengarna, vilka problem jag löst, etc" - hur har ni kontrollerat detta (utan tro eller tyckande)?
Om inte annat så för att ge HBK kollegor en viss praktisk vägledning hämtad från verkligheten!
/ Hälsn, Bengt 333
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

De med egen seriös erfarenhet av solceller är väldigt tysta, det måste väl finnas gott om erfarenhet med så många som har solceller (?) - solceller är ju inte något som är helt nytt, hur fungerar de egentligen i praktiken vad gäller husbilar (inte i en önskevärld)?

För min del är det är självklart att kontrollera om jag fått "valuta för pengarna, vilka problem jag löst, etc" - hur har ni kontrollerat detta (utan tro eller tyckande)?
Om inte annat så för att ge HBK kollegor en viss praktisk vägledning hämtad från verkligheten!
/ Hälsn, Bengt 333
Se inlägg nr:11 Jag har använt solpanel under många år och den hjälper upp min strömförsörjning under varma sommarmånader för då ligger vi ofta still längre tider på fricamping.

Tidig vår och sen höst i Sverige är solpanelen inget att räkna med.

Du kan inte räkna med att få valuta för pengarna för även detta är ett lyxinköp i samma klass som husbilen.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Nu har vi fått solcellen ansluten till elblocket och kan då avläsa laddning. Tidigare var den kopplad direkt via regulator till batteri.

Idag med lågt stående sol och inte helt klart väder ger solpanelen, som är på 80 W, c:a 1 amp.

Sven-Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsdimensionering??

På min så har mitt startbatteri ingen kontakt med solpanelerna utan att jag kan ladda solpanelsbatterierna under färd med generatorn (samt solpanelerna= dubbel laddning)men jag kan inte ladda ut startbatteriet .

Jag har 255 amp+120amp i bodelen samt 110 amp till starmotorn och bilens elsystem .
 
H

hianders

Guest
Sv: Solcellsdimensionering??

Tack för tips och synpunkter från er alla. Nu har jag beställt ett EXIDE G85 batteri för att parrallella med originalbatteriet. 2.300 :- kostar det.

Hasse A
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solcellsdimensionering??

Jag har inte lusläst den här tråden, så jag kanske är fel ute, men jag vet att det här med bilbatterier är en hel vetenskap. Exempel på detta är att parallellkopplade batterier bör vara ungefär lika gamla och absolut av samma sort. Det finns ju väldigt många olika sorters batterier! Ni kanske borde dryfta det här med en expert på någon el- eller batterifirma.

I min gamla "gasolbefriade" husbil hade jag en batteribank på c:a 500 Ah och när jag höll på att krångla med den, så lärde jag mig att det här med bilbatterier är inga "lätta grejer"!

Jappe
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Sv: Solcellsdimensionering??

Hej och tack för ert engagemang så här långt!

Jodå, jag har faktiskt tittat på varianten med dubbla batterier och den är ingalunda lagd på is. Synd bara att jag inte valde extra kraftig generator (en option) när vi beställde bilen. Å andra sidan, vad klarar "electroblocket" EBL 225, har hört att det kan vara tufft för den "burken" att hantera ett batteri på 170 Ah. Vi står sällan stilla mer än tre dygn så den kapaciteten räcker. Ett batteri av samma typ som vårt original kostar 2.595:- och det är ju klart billigare än solceller. Dessutom får ett extra batteri plats alldeles intill det originalmonterade.

F.ö. har jag ett elschema för "Motorhome overcap & semiintegrated, ADRIA Mobil" med EBL225 som centralenhet.
Titel: "WIRING DIAGRAM 12V Fiat 2007", Nr. 9021-35542-00.
Om någon är intresserad kan jag skicka över det via mail.

HasseA
Som relativt nybliven (juli 2007) ägare till en likadan husbil är jag mycket tacksam för att få ta del av kopplingsschemat.
 
Toppen