• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasol apparat

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Hej

Är det någon har på forumet som vet eller har erfarenhet av vad som krävs om man monterar in en extra gasol apparat i husbilen efter det att den har genomgått gasol kontroll t.ex extra värmare eller ugn
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: gasol apparat

Enligt Svensk Bilprovning (igår) skall bilen registreringsbesiktigas om antalet förbränningsapparater utökats. Dessförinnan skall installationen godkännas och sådant godkännande meddelas numera även av M:s testcenter. Det är bara att ringa och beställa tid. Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: gasol apparat

Om du har rätt intyg från AVL/MTC så står det där hur många gasolapparater som finns i bilen.
Så det bör nog göras om för ett nytt intyg
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: gasol apparat

Hej

Att bilen skall reg.bes. kan inte var sant för när bilen regades första gången i Sverige var det ingen på bilprovningen som brydde sig om någon gasol inst. Bilen blev godgänd utan att det fanns några papper från AVL med den komentaren att bilen fick köras men gasolen får inte användas.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: gasol apparat

Jag citerar enbart vad besiktningsingenjören på Bilprovningen centralt uppgav när jag ställde frågan. Han kontrollerade dessutom i regelverket innan han svarade. På husbilens registreringsbevis står det angivet hur många förbränningsapparater den har. Om detta antal utökas, är förändringen av sådan art att ny registreringsbesiktning skall ske. Om antalet minskas, vet jag inte vad som gäller.

Skälet till att jag ställde frågan var att jag skall installera ett bensindrivet elverk på min husbil. Även detta kräver registreringsbesiktning. Min förra husbil byggdes om rejält, så också gasolinstallationen och när besiktningsmannen upptäckte detta vid ordinarie kontrollbesiktning, underkände han den p g a att det inte fanns något gällande intyg från AVL/MTC. Efter kontroll hos dem, fick jag ett intyg och bilen godkändes.

Jag skulle tro att försäkringsbolaget ställer närgångna frågor om det efter en gasolycka visar sig att anläggningen inte är godkänd. Hälsn/AndersW
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: gasol apparat

Kollat med motormännen i dag en kompliterande kontroll från deras sida behövs på den nya apparaten sen skickas detta nya intyget in. KLART.

Glömde bara att kolla vad det kostade!!!!
 
Senast ändrad:

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: gasol apparat

Hej.
Jag har kollat med både ATL och Bilprovningen eftersom jag har satt in en ugn. Det behövs båda kontrollerna. Så AndersW har helt rätt. När det gäller kostnaden är M:s besiktning för ATl 1500+moms
och Bilbesiktningen 650kr om husbilen är en Pb2. Så tillsammans blir det ca 2500kr.
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: gasol apparat

Gäller det här även om man "bara" sätter in ett extra gasoluttag utvändigt. Alltså ett uttag för grill eller liknande.
Om så är fallet kan jag tänka mig att många åker ikring olagligt.

Lars B
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: gasol apparat

Intressant fråga, bjorkis. Alla svarsdugliga tjänstemän har vid det här laget gått hem för dagen, så frågan kanske får bli hängande i luften ett tag. Personligen skulle jag tro att svaret är ja eftersom installationen som består av kopplingar, rör och kran skall inspekteras och godkännas samt, inte minst, provtryckas. Hälsn/AndersW f d lagbrytare
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: gasol apparat

Eftersom jag har beställt utvändigt gasoluttag att monteras i början av mars så följer även jag med intresse den här tråden.

Sven-Åke
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: gasol apparat

Nu har jag talat med AVL/MTC i Jordbro och fått följande besked:
Ett nytt utvändigt gasoluttag medför inte krav på förnyat certifikat och registreringsbesiktning. Certifikatet är kopplat till apparater för gasolförbränning. Om man tar bort någon av de apparater som ingår i certifikatet, stämmer detta inte längre med verkligheten och skall följaktligen förnyas. Man hade inte haft något sådant ärende hittills och kunde därför inte kommentera prisfrågan på annat sätt än att det skulle bli betydligt billigare än en fullständig certifiering, kanske 1500 kronor plus moms. Formellt sett krävs också registreringsbesiktning för att överföra informationen till registreringsbeviset. Puh!
Så är det. Hälsn/AndersW
 
Toppen