• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU-moppe eldriven/bensin?

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Vi funderar på att köpa en EU-moppe för att kunna ta oss fram enkelt när husbilen står parkerad. Det verkar ganska smart med en eldriven så man slipper bensinångor i garaget. Men hur är kapaciteten på en laddningsbar moppe, jag antar att den inte har så lång räckvidd om man ska åka två på den och det dessutom kanske är lite backigt. Kan man göra så att moppebatteriet laddas samtidigt som man kör husbilen eller måste man ta in på camping och använda elanslutning.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Dom laddarna brukar va lättdrivna antingen en omformare eller koppla via ett uttag
om det är 12volt på scotern

:mcride:Häls Mikael o Carina

e de nåt drag i de batteriedrivna?
fördelen med bensinmodel tanka kör vidare!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10750

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Hej
Har en bekant som köpt ett parti eldrivna dom går ca 5-6 mil på en laddning och gör närmare 60 km/tim kostnad ca 25öre/mil. Sedan är det miljövänligt också.
Han har en egen som han kört med i 4år nu utan problem.
MVH
Anders
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Hej på Er vänner.
Om man skall satsa på Elmoppe så måste man ha tillgång till 220. Annars är det nog inget att rekommendera.
Vi har inte haft någon moped men många Elcyklar och dom går cirkus 4 mil på en laddning. (om du har tur) Dom har funkat bra men batterierna är för tunga idag.
Utvecklingen går ju framåt så man kan ju hoppas att det blir bättre i framtiden. Problemet med bensinlukt är ju inte roligt och hur man skall lösa detta problem är jag osäker på.

Tror inte att Du har blivit klokare efter detta inlägg men hoppas att det finns flera medlemmar som har bättre enfaring än vad vi har i detta ämne.

Skall Du köra endast korta sträckor så är nog trots allt Elmoppe att föredra. (Tänker på Bensinlukt i Garaget)

Med risk att Du blev ändå mer förvirrad efter detta så hälsar vi, Kurt i Monica o Kurt.
:confused:
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Fabrikat och pris samt var kan man köpa en sådan c43tt ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Jag skrev ett mycket långt svar på det här då jag är i "brsnchen" och var på Mc mässan förra helgen. Tyvärr så försvann 30 minuter skrift ut i rymden när jag tryckte på "skicks svar". Kort sagt. Snåla inte och köp nåt kinaskit att ha igaraget som inte fungerar eller håller för två. Det har kommit en riktig rejäl EU-moppe som även kommer i år som lätt mc/125cc 8kw. Den är tysk och EU moppen kostar ca 19000:-. Vill du betala 6000:- för en moppe så lägg det på taxi pebgar iställetså slipper du bli förbannad! Då det visade sig att att importören är en mycket nära vän till mej så lägger jag inte ut det här. Är nån nyfiken så finns mion mail och telefon nummer i min profil.

Glömde skriva att den är eldriven...
 
Senast redigerad av en moderator:

Irén & Christer

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?


Hej ,vi köpte en eu-moppe år 05 bensindriven, en pgo scooter det är de, näst bästa efter husbilen.Om man har kört på guppiga vägar kan man ju lufta extra dunken när man stannat,samt om det skulle vara extremt varmt ute.Vi har inte haft problem med bensinlukt,ibilen eller garaget.
hälsningar IRÈN O CHRISTER (kul på hjul)

:mcride:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Ligger nog nåt i ska man köpa nåt så köp nåt riktigt o känt märke ,kina funkar nog hemma bara kasta i diket å köpa en ny osv,osv

Häls Mikael o Carina
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Håller helt med att man ska köpa ett känt märke.
Vi har nyligen bytt från en Gilera Runner 30 moped till en Runner EU. Anledningen till bytet var att det uppstår lätt problem med våra 30 mopeder utomlands. Sverige är unikt med dom utan reg.skyllt. Inte så kul och lätt att förklara för en fransk eller kroatisk polis att i Sverige har vi 30 mopeder som även får köras utomlands. Så nu är det EU som gäller.
Rekommenderar Gilera Runner för det är den enda EU-mopeden som är byggd på samma chassi som deras lättviktare och blir därför optimal om man åker 2st på den. Har en pgo som vår dotter åker på och den är mindre och inte lika komfortabel att åka på.

Det här med att hitta en bra beg Kinascooter är svårt för dom finns inte.
 
F

F.d. 10750

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

product_pic_4000.jpg


space_top_1.gif
¡½
Specification


Range
45-55km
Max Speed
45km/55km
Battery
12V/50AH *4 Sealed Lead Acid
Motor
48V DC Direct Driven Hub Motor with rated power 1.5KW
Charging
4.5hrs-6hrs (up to 90% fully charge)
Charger
400W/7A
Dimension
170*64*101cm
Weight
127kg (batteries included)

 
F

F.d. 10750

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Hej
Jag skall träffa min kompis i helgen för att köpa en till min flicka då kan jag kolla lite priser till dig.
Dom han har är helt nya men från 2004 det är nog något konkurslager han köpt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Låter lovande. Antagligen något från fjärra östern land som inte gick att sälja. Vore det min dotter så skulle jag kolla mycket noga innan jag köpte den. Jag köpte 2xSuzuki och en Piaggio till mina tre döttrar. Visserligen lite dyrare men man tordes släppa iväg dom på semestrar till Åland mm ensamma med sina kompisar utan att dom blev stående med ett rasat bakhjulslager tex.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

jag har en bra hondascooter varadero 1000vl en bensinare tung som en batteriedriven om ni tittar på min avatar så ser ni scoterns garage, polar300

:mcride:

Häls Mikael o Carina

ursäkta lite utanför tråden!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Reservdelar ?? om nåt mot förmodan pajar finns var?Jag köpte en 125 off-road som jag och min son skulle leka och lära sejhantera höll i 6,5 mil
kineserna hade glöm härda kamaxel har stått nedplockad i 3 år nu inga delar

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: EU-moppe eldriven/bensin?

Jag säger som Kölis"män",den är ifrån Kina och det är en kompis till mig som importerar dom.
En elmoppe som är helt otroligt rolig att köra,man vrider på gashandtaget och vips så är man en bra bit på väg utan att det hörs annat än ett lätt susande.Den håller för 2,är ingen skit fast den kommer från det stora landet i öster.
När vi skaffar husbil med garage så kommer det att stå en sådan däri.

Lennart.
 
Toppen