• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med eller utan förardörr ?

Jan56

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
90
Medlemskap
2024
Hej, husbilsvänner,
Har en fundering kring detta med förardörr. Många helintegrerade husbilar levereras utan förardörr, eller har det som tillval. Vad har ni för tankar kring detta, ni som har respektive inte har förardörr. Sitter själv och väger för och nackdelar kring detta.

Hälsn. Jan56
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Med eller utan förardörr ?

På vår Rapido har vi förardörr vänster fram och bodelsdörr höger bak. Det känns tryggt att ha en dörr i varje ände av bilen om det skulle hända något. Dikeskörning med vält bil eller elller brand.
Ove.G
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Med eller utan förardörr ?

Vi har förar, passagerar och bodelsdörr och vill inte avstå från någon av dem av samma skäl som Ove.G skrev härovan.
mvh. Olle.
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan förardörr ?

Vi har en förardörr på vår Bürstner.
Jag skulle inte vilja vara utan den, även om den inte används mer än 3ggr av 10.

Men när man håller på och hoppar ut och in när bilen ska ställas i våg med hjälp av klossar, eller när man stannar vid bensinmack och ska tanka är det väldigt bekvämt att slippa spring genom bodelen.

Sen har vi det här med säkerheten - 2 utrymningsvägar är bättre en en.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan förardörr ?

Vår förra husbil var en helintegrerad med förardörr och jag skulle inte kunna tänka mig en bil utan detta. Det är som redan skrivits skönt att bevämt kunna komma in och ut vid parkering, biljettluckor mm.

Viss säkerhet är det kanske också med två utgångar.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Med eller utan förardörr ?

Vi har förardörr på våran, fast den är ganska smal.
Om bodelsdörren sitter långt fram dvs direkt bakom passagerarstolen så man slipper krångla sej förbi bord och annat så kan det nog funka att vara utan.
Fördelen är väl att man bara har en dörr som behöver låsas och en nackdel är nog att man drar in mycket smuts i bodelen när man måste passera genom bodelen varje gång.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Med eller utan förardörr ?

Vi har ingen dörr vid förarplatsen. Bra fråga. Kan inte svara på detta än eftersom vår bil är ganska "ny" .

Skall man se det ur säkerhetsperspektiv skall man nog ha förardörr.

Annars är det ju "ett problem mindre"
hls kurt
:spinny:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Med eller utan förardörr ?

Kanske investera i en "glashammare", du vet en sån där liten grej man kan spräcka glaset med och skära av bälten med? Sätt den vid förarplatsen i så fall! Då har du en sportslig om smällen är framme eller gasolen ställer till problem.. Brukar finnas i bussar och spårvagnar, sno den inte men då vet du vad det är *L*
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Med eller utan förardörr ?

Vi fick en sådan hammare gratis.

En tjuv hade slagit in ett källarfönster med den och kastat in den, men lyckades inte själv följa efter.
 

Jan56

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
90
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan förardörr ?

Tack för alla era tankar kring detta med förardörr. Sammanfattningsvis kan man se fördelarna med dörr i säkerhetsaspekten, "bättre med två vägar ut", smidigare vid uppställning, tankning mm, mindre nedsmutsning inuti bilen.. Samtidigt borde det vara så att det "försvårar" något för ev, inbrott med att bara en väg in, kanske lite tystare vad gäller vindbrus om man inte har någon dörr fram. Jag är nog inne på det som man är van från nuvarande husbil (alkov) att det har sina uppenbara fördelar med förardörr.

Jan56
 
Toppen