• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

konkurs?

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Hej

Bara en liten fråga som jag hoppas aldrig blir aktuell.
Vi har lämnat vår husbil som delbetalning på en ny husbil till en firma. Detta gjorde vi redan i september.
Bilen är redan såld av firman till ett par i närområdet.
Vår nya bil får vi inte förrän - i bästa fall - i mitten av april.

Vad skulle hända om firman gick i konkurs???
Skulle vi förlora pengarna för husbilen vi sålde då?

Jag blir sömnlös bara vid tanken............

MVH
Smålänning
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: konkurs?

Svaret är tyvärr - JA.
Den fordran som ni har på husbilsfirman är en s.k. oprioriterad fordan (samma sort som leverantörerna)
I en konkurs så får dessa betalt efter att prioriterade fordringar (löner, skatter, sociala avgifter, hyror, banklån m.m.) fått fullt betalt.
Blir det något över efter detta, så delas det mellan de oprioriterade fordingsägarna.
Och ofta blir det inte många procent kvar till dem.
Detta beror på att dels så fanns det ju inte tillräcklig med tillgångar för att driva verksamheten, vilket är det som leder till konkursen, dels så skall ju verksamheten avvecklas, och det kostar också pengar (t.ex. löner under uppsägningstid) som betals innan ni kan få något tillbaka.
Så en konkurs för husbilsfirma innebär med största sannolikhet att den största delen (troligtvis hela) av era pengar är förlorade.
Så vi får hoppas att ni handlat av en stabil firma, som överlever tills ni fått er nya husbil.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

til smålænningen (undskyld det er stavet fejl, men jeg har bare dansk tastatur)

alt går sikkert som det skal.
håber den nye bil kommer i tid, så vi får træffe jer til årsmødet:spinny:
hilsen Marianne 788
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Tiderna är knappast dåliga för husbils-säljarna, och det i sig minimerar i vart fall risken att bli blåst. Begär ränta för den tid firman disponerar era pengar, av den enkla anledningen att dom förmodligen själva aldrig lämnar någon kredit utan att ta ränta.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 21496

Guest
Sv: konkurs?

Hej,

Du verkar vara insatt i juridiken, och jag skulle vilja fråga följande:
Jag står i begrepp att köpa en husbil av en handlare. Tanken är att jag betalar och bilen övergår i mitt ägande.

Handlaren har erbjudit sig att lagra min nyinköpta bil till april 2016. Men jag har läst att om man inte flyttar objektet från säljarens lokaler så åker den med i konkursboet vid en eventuell konkurs.

Vet du, eller någon annan vad som gäller? Jag vill inte gärna riskera att 500.000 kronor flyger sin kos.....

Stort tack på förhand,
SixtenSparre
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: konkurs?

Den som svarat i tråden är inte längre medlem.

Vad jag vet måste du haft föremålet i din besittning för att den inte skall ingå i en eventuell konkurs även om du betalt hela beloppet.

Osäkert om det gäller en husbil som är registrerad på dig, men för att vara säker skulle jag kört ut en runda med den så att jag bevisligen haft den i min besittning.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Sixten, Gunnar har rätt. Tveka inte, hämta ut bilen. Detta är klurigheter där en illasinnad kan påstå att din tur runt kvarteret bara var en testkörning. Just att den är ny kan bli besvärande. Du kan få rätt men det kan oxå ta avsevärd tid. Hämta ut bilen (tradering) och förvara den på annat sätt, hälsar Björn.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

En liten parallell är att en gång i tiden när jag jobbade på det som då hette STAL-LAVAL TURBIN AB och låg i Finspång så var det en kund, som inte var redo att hämta ut en högtrycksrotor till en turbin.

Rotorn (en riktigt stor och tung sak) stod kvar hos oss men området var avspärrad med plastkoner och rep och ytan innanför repen var hyrd av kunden.

Anledning skulle visst vara detta med vad som hade hänt om vi hade gått i konkurs.

Så det finns skäl att vara försiktig. Ta hem husbilen!

//Jan
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: konkurs?

Är det samma som gäller vid vinter/sommarförvaring av hjul på däckfirma vid ev, konkurs. Försvinner de i en konkurs?
:wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Att man bevisligen skall ha haft varan i sin besittning gäller alla typer av varor.
Med en husbil skall man nog minst se till att ta hem och parkera bilen hemma. Ta då ett kort på bilen därhemma så borde man vara säker. Vinterdäckförvaring av begagnade däck är säkert inget problem men se också till att ha papper på inlämningen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: konkurs?

I min enkla värld så tycker jag att ett namn i ett reg.papper borde räcka i alla lägen:confused:
Inte fasen kan nån konkursförvaltare ta mitt fordon om den står på en firma av någon anledning, iaf inte så länge mitt namn står i det gula reg.pappret?

För man skriver väl inte över sin egendom innan allt är klart med nya affären, eller?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Egentligen tycker jag inte att vi amatörer här på forumet ska uttala oss i juridiska frågor, utan överlåta det till "lagvrängare" även kallade jurister.
För tyvärr är det så att logiska resonemang och juridik inte alltid hänger ihop. Det finns ofta konspirationsteorier inblandade.

Rent logiskt och med den inställningen att alla människor är ärliga, så håller jag med dig Anders men att ditt namn står på det gula reg.pappret skulle man kunna förklara med att det hela är en bluffaffär, för att undandra tillgångar från konkursen. Speciellt om det visar sig att företagets ekonomi gungade redan vid den tiden, när bilen skrevs över.

Men som sagt. Vi amatörer borde inte uttala oss överhuvud taget.

//Jan
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

Konkurs
Vid en konkurs gäller följande: all egendom som konkursgäldenären har i sin besittning kommer ingå i konkursboet med hänsyn till presumtionen. Då har du som egentlig ägare till hb en separationsrätt, du kan bevisa att det är din hb och att den ska undantas från konkursboet. Liksom vid utmätningen krävs att du kan bevisa att det är din hb (specialitetsprincipen)

Så för att sammanfatta ett svar så finns en risk att din hb blir indragen i en konkurs eller utmätning hos leverantören men denna kan du enkelt bryta genom att bevisa att du är ägaren till hb (genom att vissa upp ett registreringsbevis)

Lennart
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

För ett antal år sedan när vi hade segelbåt kursade en båtfirma. Det var flera som hade köpt båtar på hösten/vintern men som inte hämtat ut dom eller använt dom.
Dessa båtar togs i beslag av kronofogden och ingick i konkursen eftersom ägarna inte kunde bevisa ett de tagit varan i besittning, trots att de hade kvitton på köpen.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: konkurs?

När du kör en runda se till att du kör utanför husbilsfirmans område och där tar du ett foto med datum och tid
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: konkurs?

En bekant hade lämnat bil och husvagn som ett ekipage till en bilhandlare till försäljning. Både bil och husvagn hamnade i konkursboet. Detta var visserligen på 80-talet och det skall ha blivit något lättare att hävda sin rätt i dagsläget när det gäller liknande fall. Men det kan innebära en hel del onödiga bekymmer så det bästa är nog att inte ha "föremål" förvarade hos en handlare.
 
F

F.d. 53499

Guest
Sv: konkurs?

Någon vill påstå att om jag lämnar in tex. min husbil till service eller garanti åtgärd på ett förtaget och det går i konkurs kommer den att tillfalla konkursboet om den finns inom företagets område vid konkurs tillfället.

Detta måste väl vara ett felaktigt påstående om fordonet varit i min besittning?
Alltså ägare sen en längre tid tillbaka i tiden och köpt av ett annat företag.

Detta påstående gör mig orolig då min husbil är på ett företag för åtgärd av en garanti fuktskada.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: konkurs?

Hej

Bara en liten fråga som jag hoppas aldrig blir aktuell.
Vi har lämnat vår husbil som delbetalning på en ny husbil till en firma.
................
Skulle vi förlora pengarna för husbilen vi sålde då?
Jag ringde kronofogdemyndigheten i detta ärende för några veckor sedan. Jag är sedan flera år ägare till en husbil och lämnar den till försäljning i samband med ett byte, vad händer vid en konkurs. Svaret var inte solklart utan en bedömning kommer att göras vid det aktuella tillfället om vem som är i besittning av fordonet, mina möjligheter att behålla fordonet var absolut inte hundraprocentiga enligt myndigheten.

MVH

Stig
 
Toppen