• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Status
Stängd för vidare inlägg.

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Har en Fiat/riviera-95,jag får inte ner trappsteget.Det bara piper när jag trycker på knappen.Finns det någon kontakt i växellådan?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Det kan vara så att maskineriet behöver smörjas. Försök att spruta in olja i stången som trycker ut trappan samt i alla leder. Pröva därefter att dra i trappan samtidigt som du trycker på manöverknappen. Med lite lirkande fram och tillbaka så kanks edet funkar. Lite mera olja på stången när du har fått ut steget.

(Så gjorde jag med vårt steg som kärvade.)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Vet inte vad du menar med växellådan i detta sammanhang.

På din beskrivning verkar det som trappan har fastnat och "brytpinnen" har gått av eller lossnat.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Hej

Utgående axel från motorn där drevet sitter, är lagrad i plåthöljet som motorn sitter fast skruvad i och där kärvar axeln. Jag tror att du måste demontera motor så att du kan smörja ordentligt.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Det skall visst finnas någon kontakt, att när man lägger i en växel .går trappan in.så att man inte kör med trappan utfälld.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Det är snarare så att funktionen är kopplad till tändningen. Är det inte så att trappan går in direkt när du slår på tändningen. Så är det på vår nuvarande och tidigare. Skall jag förstå dig så att trappan går att dra in genom manuell tryckning på en knapp?
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Den går att köra in genom att trycka på en knapp,har aldrig försökt köra med den utfälld.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

På vår Frankia går trappan in automatiskt när man startar motorn. När generatorn laddar dras ett relä som gör att trappan går in. (Samma relä som styr 12 volt/gasol till kylskåpet)

Detta föranledde att hustrun vid ett par tillfällen "hängde i luften" när jag var för snabb att starta motorn. För äktenskapets skull monterade jag in en kontakt i dörren som gör att trappan inte kan gå in när dörren är öppen. :)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Micke,

Godmorgon, stämmer som du skrev trappan på min Fiat Ducato 1997 fungerade på det sättet, när tändningen slåss på så gick trappan in. Byte motor 2 gånger under den tiden jag var ägaren till husbilen och kostade varje gång € 497 utan monterings kostnaden.

Anledningen att den gick åt skogen var att högst upp sitter det en strömbrytare som ska slå ifån strömmen när trappan är i position denna strömbrytaren hade kommit lös så motor bara stod och försökte att få in trappan högre. Det slutade med att motor brann :holly-1-icon: Sedan monterades en manuel knapp med en kontrollampa så jag kunde bevaka det hela mycket bättre, när lampan slocknade visste jag att trappan var i högsta position.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

En riktig tavla var det från vår sida, när vi inte förstod att man måste ha en elektriskt styrd trappa på en i övrigt bra utrustad, ny husbil. Vi tänkte inte på det då, när vi skrev under och när vi hämtade bilen dan före midsommar. Det går ju bra att dra ut den för hand när man går ut genom framdörrarna, men att behöva hoppa ner på marken inifrån, när densamma är uppfälld, känns rent ut sagt löjligt och fel. På något sätt ska det väl gå att mekanisera eländet i efterhand.
Har någon ett bra tips?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Vi har eftermonterat i vår Hobby -05. Det finns passande trappa på KAMA och jag fick hjälp av den lokale Hobby-handlaren ToLuRent. Funkar mycket bra!

Går nog på er bil ockå.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Eltrappan fungerar inte.HJÄLP!

Se den teknik som alltid funkar! Min trappa ska gå in när tändningen slås på. Bra. Lampan på instrumentbrädan slocknar. Bra. Kör. Backspegelns vidvinkel når inte direkt ner till trappan så att man ser den, om man inte mer eller mindre ställer sig upp!
Lampan slocknar och jag kör iväg, efter ett par km ska vi parker efter gatan, stor lucka, och jag går in med fören först, ända till trappan tar i en parkerad bils däck och därefter dennes främre kofångare av plast. Blev inte mycket kvar av den fronten. Trappan sned och dj...., går dock hjälpligt att använda tills vi snart ska byta trapp!
Sens moral. Lita inte på tekniken
Fredrik ps. 3000 spänn i självrisk ds
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen