• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil-var?

F

F.d. 10362

Guest
Jag har roat mig med att jämföra priserna på likvärdiga husbilar i Sverige och Tyskland. Generellt är priserna 25-30% lägre i Tyskland än här hemma. Varför? Det finns säkert en del som motiverar prisskillnaden men differensen är för stor för att jag skall "köpa" det vanliga argumenten.

Men det var egentligen inte det som jag funderade över. Varför köper vi bilarna i Sverige då det är 150.000 - 300.000 kronor att tjäna på ett Tysklandsköp. Det vore intressant att höra hur Ni resonerar, också till hjälp för alla som ännu inte köpt.

Jag ger ett exempel:
Vi importerade en Dethleffs A6975. Färdig i Sverige inkl. kringkostnader: 400.000:-

Likvärdig bil bjuds ut hos en känd husbilsäljare idag för 679.000:-, (Ni har säkert fått ett likadant reklamblad som vi med posten). Det är iofs 10% rabatt på bilen vid renköp.

Denna bil har visserligen gått 700 mil medan vår import gått 1.450 mil. Men vår bil har Truma Saphir och det saknas på den svenska bilen.

mvh/Björn
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Köpa husbil-var?

Det finns nog flera anledningar men jag skulle tro att den vanligaste är att folk känner sig otrygga vid köp från utlandet. Garantier, kontakt med säljaren etc. Är man säker på att alla detaljer i bilen är likadana som dom som säljs i Sverige om problem uppstår. Man kanske känner sig osäker inför att själv ordna med registrering, besiktning etc.

Man känner sig osäker om man använder någon av de många firmor som importerar bilar, några är bra men andra är inte seriösa utan opererar via målvakter etcetra.

Jag tror det är huvudanledningen.

Jag skulle nog själv vara intresserad av att köpa i Tyskland om nu den bil som jag ville ha fanns där men det gör den ju inte.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil-var?

Sedan bör man alltid räkna in soppa, ev ledighet alt inkomstbortfall, resor, logi etc + inte att förglömma värdeminskningen som finns vid ev försäljning alltså man får mindre betalt för en import ex från Tyskland än en svensksåld. Har importerat bil och det är samma där - mycket lägre pris för import därmed inte sagt att det är sämre - säkert likvärdigt med svensksålda.//R
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil-var?

Hej
Jag har importerat alla mina husbilar själv men jag har full förståelse för de som handlar här hemma i sverige. En viktig aspekt är ju själva finasieringen av din husbil. Du kanske har en bil som du vill byta in. Det är inte så himla lätt att sälja privat. Du måste köpa på avbetalning. Det är inte alla som har 400 000 kronor i fickan. Det finns många aspekter för och emot.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Köpa husbil-var?

Nej, jag tror heller inte det är sämre men det kan vara annorlunda. Och så finns det ju några bilar som är anpassade till nordiskt klimat när dom tas in till Sverige som inte finns på dom som säljs på kontinenten. Om man sedan inte tycker detta är värt något är ju en annan diskussion. Det beror ju också på var man bor och framför allt hur man använder bilen.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil-var?

adriatik 660 SL har INTE reserhjul, golvärme, stor generator,isolerad och uppvärmd spillvattentank i Tyskland. Men å andra sidan kostar ju inte det 150 000 kr.
Bosse B
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil-var?

I vårt fall blev det billigare att köpa i Sverige. Lite konstigt och tycks gälla bara just den modell vi valt. Detta sagt med ett urval av nya bilar på mobile.de där dessutom en av bilarna säljs som 2008 års modell men bilden visar en 2007:a.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Köpa husbil-var?

Hej.

Det är lite vanskligt att påstå att man tjänar pengar på ett Tysklandsköp. Först vid försäljning så får man slutnotan.

Jag har nyligen köpt min första husbil och kontakten med den lokala husbilsförsäljaren som kan lösa mina problem och frågeställningar runt bilen ser jag som värdefullt.

Det är nog lite överhettat just nu och många kommer nog att känna av att husbilsverkstäderna inte kommer att hinna med till våren utan långa väntetider. Då kommer försäljaren att tvingas prioritera de bilar han själv sålt. Jag hoppas inte att jag behöver in på verkstad men det ger mig i alla fall en trygghet att han finns några mil bort. Låt vara att det kan vara en falsk trygghet men jag känner mig i alla fall trygg...

Jag har själv importerat en ny personbil. Det blev en mycket lyckad affär och tar inte lättjan överhand så är det mycket troligt att nästa bil kan bli en importbil.

/Knausen
 
Toppen