• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra TV-antenn för husbil?

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Vår TV-antenn STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL är värdelös och nu skall någon bättre dit.



Vi har fått 4 olika tips på bra antenner från andra husbilsåkare och vill höra om några på Husbilsklubben har erfarenhet att delge oss. De förslag som vi fått är:

Omnimax 12/24 Rundstrålande TV-antenn. Pris 1495:- hos Fritidsteknik AB.
Televés MA-1444 OMNI-NOVA. Pris 2600:- hos CarSod Digitaltvexperten AB
Televés SUPER NOVA. Pris 1499:- hos Kjell & Company.
Beam s gitterantenn. Pris 2090:- hos Beamantenn

Är det någon som har erfarenhet? Vi vill helst ha en rundstrålande och slippa rör ner i husbilen men det är nog bara den första som klarar det.
Alla de här antennerna är väldigt dyra men man kanske måste ta den kostnaden för att få bild på flera platser än nu?

Frågar

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,Jan-åke du skriver att antennen är monterad på orginalfoten,finns det någon typ av distans fot så man får upp antennen högre.Har väldiga problem med vår antenn

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej! Jag tror att ditt problem är just att antennen är rundstrålande. Man bör nog ha en antenn somm man kan få upp lite över taket och kunna vrida runt den i olika riktningar. Själv har jag den billigaste antennen DAE-100CD och tycker att den duger bra.
Kjell & Company - 30208 - Aktiv campingantenn
Lycka till!
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 24466

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Sven-åke
Jag har en rundstrålande tv-antenn, vet ej märket på den,
och jag är Jätte nöjd med den.
Jag har en antenn förstärkare inne i bilen, sen Sagem digital box. Har nästan alltid kanon motagning.
MVH: Tobbe
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej
Vi har UFO digital(Kama fritid)rundstrålande, på vår gamla bil. Funkar alldeles utmärkt. Jag har satt den på stegen och vid behov hissar jag upp den någon decimeter så är bilden klar o fin.Vår nya bil har oxå,tror jag, likadan antenn. Annars om den inte funkar blir det till att byta.

GAIS e rock ´n roll:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Såg en halvfräck lösning på antenn i somras för att slippa håltagn kontr rör
dom hade tagit ett sk teleskopskaft till sopen fäst antennen i förskruvningen
å satt fast i cykelstället med cykelhållarna "antennen hamnade en bra bit ovanför taket å sladden in genom fönstret

Häls Mikael o Carina
:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Håller med alla som förordar denna antennen, den funkar bra och är billig.

30208.jpg
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Jag har en Televés SUPER NOVA monterad på vår bil.
Har ännu inte varit på något ställe där jag inte fått bra bild.
Håller med Jan-Evert om att det många ggr. krävs att rikta antennen både i riktning och i höjd för att få bra signal.
Sarr såå.
Hi Life.
 

John-Åke o Majvor

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1138
Medlemskap
2022
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Sven-Åke

Har lika antenn som dej och efter två säsonger tycker jag att den på för många platser haft svårt att ta emot digitala signaler. Jag har nu pratat med flera försäljare av antenner och dom flesta säger att STATUS 315 troligen inte är sämre än andra "rundstrålande" antenner MEN att problemet är att när den är monterad med endast originalfoten kommer för nära taket. Just nu står bilen i vintergarage men framåt mars skall den hem och då tänkte jag försöka med att montera den på en i höjdled reglerbar stång.

M V H snart är det vår John-Åke
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,
Hade tidigare en likadan omnistar antenn rundstrålande, hade problem med mottagning nästan jämt. På vår nya husbil monterades en Wing 2 rundstrålande antenn t15-09 Kama fritid. Efter det har jag haft kanonmottagning överallt. Lite dyrare men värt priset.

Hälsningar
Glädjen
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Sven-Åke.
Vi har en Hallo UHF antenn för marksänd digital TV, fungerar mycket bra. Inköpt 2006 på BRL Electronics för 798:-

Hälsningar
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Vi gick en annan väg och köpte en helt vanlig digitalantenn för hemmabruk som är mycket riktad (smal) mottagning på. Gjorde om fästet lite så jag kunde fästa den i toppen på "stången" och inte såsom på bilden.
Fungerar helt klockrent, men visst man får snurrar antennen något varv för att hitta rätt riktning men när väl det är gjort så är mottagningen närmast oklanderlig även på svåra ställen.

prod_39514.jpg

ON-Off : TV-antenn SV-9350, 499:-
För mottagning av digital TV. Inbyggd förstärkare på 15 dB. Vattensäker.

... ser även lite fräckt ut med hajfenan uppe :p

PS: glömde säga att det här funkar på min bil tack vare att antennen har skydd bakom alkoven och att jag har takreling från alkoven ock bakåt. På en lågbygd bil skulle den nog sticka upp för mycket och riskera bli skadad tex av lågt hängande trädgrenar....

//Janne
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej

När jag köpte min husbil var det inget hål för antenn och jag ville inte ta upp något så jag provade med en antenn för 500:- men blev tillsist tokig och köpte en Super-nova MA-1440 som kostade 2600:- och den är underbar jag hade först en platta och en rörbit på 15cm som antennen satt på och den ställde jag på marken och fick perfekt bild nu har jag en ställning till en halogenlampa med tre fötter så den kommer upp 50-90cm den ställer jag bara utanför husbilen och får bild direkt.
Så vill ni ha en problemfri antenn så köp denna.
 

John-Åke o Majvor

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1138
Medlemskap
2022
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Göran

Med originalfoten menar jag den trattliknande modul man fäster på taket med fyra skruvar och som ger antennen en totalhöjd över taket på 18cm utan topp-pinne, vilken jag inte använder eftersom jag inte märker någon förbättring vid mottagning av digitala sändningar. Tänkte alltså borra hål i taket och sätta antennen på ett höj och sänkbart rör. Funkar inte det så får jag väll byta till annat fabrikat vi har ju fått flera förslag här i forumet som verkar funka. Skall man sen tro på sakkunniga så ger en höjning över taket alltid förbättrade mottagningsmöjligheter.

M V H John-Åke
 

John-Åke o Majvor

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1138
Medlemskap
2022
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

EN fundering, ni som får bra mottagning med rundstrålande antenn monterad på taket, har ni plast eller plåttak? Vet ej själv om takmatr. påverkar antennens mottagningsförutsättningar, vår bil har plåttak. Någon här på forumet som vet?

M V H John-Åke
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Borde inte ha någon betydelse. Maströret och genomföringen är helt isolerad från takplåten.
Tror inte det har någon betydelse att det finns en stor yta aluminiumplåt under antennen.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

har själv haft mest vanliga spröt antenn, med 12 V förstärkare, nu rundstrålande, som fungerar för det mesta, dock i vissa ställen ingen stark signal, varför?
 
Toppen