• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra TV-antenn för husbil?

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Vår TV-antenn STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL är värdelös och nu skall någon bättre dit.



Vi har fått 4 olika tips på bra antenner från andra husbilsåkare och vill höra om några på Husbilsklubben har erfarenhet att delge oss. De förslag som vi fått är:

Omnimax 12/24 Rundstrålande TV-antenn. Pris 1495:- hos Fritidsteknik AB.
Televés MA-1444 OMNI-NOVA. Pris 2600:- hos CarSod Digitaltvexperten AB
Televés SUPER NOVA. Pris 1499:- hos Kjell & Company.
Beam s gitterantenn. Pris 2090:- hos Beamantenn

Är det någon som har erfarenhet? Vi vill helst ha en rundstrålande och slippa rör ner i husbilen men det är nog bara den första som klarar det.
Alla de här antennerna är väldigt dyra men man kanske måste ta den kostnaden för att få bild på flera platser än nu?

Frågar

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,Jan-åke du skriver att antennen är monterad på orginalfoten,finns det någon typ av distans fot så man får upp antennen högre.Har väldiga problem med vår antenn
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Tack för era svar.

Tobbe det skulle vara interssant att få veta vilken rundstrålande antenn du har. Är den höj och sänkbar?

Röris lyftar du ut antennen varje gång du skall titta på TV? Hur gör du med antennkabeln?
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej

På Frankia finns en service lucka där man kopplar in strömmen tankar vatten och tömmer avloppstanken där har jag dragit ner antennkabel så när jag kopplar stömmen kopplar jag också in sladden från antennen som jag placerat vid sidan av bilen.
Jag har valt denna lösning p.g.a har man inte gjort några hål i taket så kan det inte läcka och man slipper ha en antenn att samla grenar och löv från träden med som i regel slutar med att antennen blir förstörd.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej!vi har en super nova, fungerar överallt, vi fricampar ganska så mycket och då ute i skogen även där är det hur bra bild som helst behöver knappt höja den från taket det kan räcka med en liten vridning bara så fungerar den,

hbk 891:p
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Sven-Åke

Har lika antenn som dej och efter två säsonger tycker jag att den på för många platser haft svårt att ta emot digitala signaler. Jag har nu pratat med flera försäljare av antenner och dom flesta säger att STATUS 315 troligen inte är sämre än andra "rundstrålande" antenner MEN att problemet är att när den är monterad med endast originalfoten kommer för nära taket. Just nu står bilen i vintergarage men framåt mars skall den hem och då tänkte jag försöka med att montera den på en i höjdled reglerbar stång.

M V H snart är det vår John-Åke

Hej John-Åke,
Jag har testat din ide med att höja upp min STATUS 315 ca 15 - 20 cm. Men helt i onödan. Det blev inte ett dugg bättre. Den sitter alltså nu monterad på den nya höjden. Nu blir det en Super nova eller en Digi nova till våren. Jag har fösökt allt och lite till.
Lycka Till !

Mvh, Hans
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej,

Vår TV-antenn STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL är värdelös och nu skall någon bättre dit.



Vi har fått 4 olika tips på bra antenner från andra husbilsåkare och vill höra om några på Husbilsklubben har erfarenhet att delge oss. De förslag som vi fått är:

Omnimax 12/24 Rundstrålande TV-antenn. Pris 1495:- hos Fritidsteknik AB.
Televés MA-1444 OMNI-NOVA. Pris 2600:- hos CarSod Digitaltvexperten AB
Televés SUPER NOVA. Pris 1499:- hos Kjell & Company.
Beam s gitterantenn. Pris 2090:- hos Beamantenn

Är det någon som har erfarenhet? Vi vill helst ha en rundstrålande och slippa rör ner i husbilen men det är nog bara den första som klarar det.
Alla de här antennerna är väldigt dyra men man kanske måste ta den kostnaden för att få bild på flera platser än nu?

Frågar


Sven-Åke

Hej Sven-Åke,

Vi har en Omnistar och har generelt god mottagning (det bliver jo aldrig som hemma!).
Men kom ihåg at skruva vredet på antennförstärkeren til 'dåligsta signal'.
Det viste vi inte i början och fik då ofta ingen el. bara få kanaler ind!
Mvh
Mikael
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Sven-Åke,

Vi har en Omnistar och har generelt god mottagning (det bliver jo aldrig som hemma!).
Men kom ihåg at skruva vredet på antennförstärkeren til 'dåligsta signal'.
Det viste vi inte i början och fik då ofta ingen el. bara få kanaler ind!
Mvh
Mikael

Jag har provat
1. Enkel som säljs av Husvagnsvensson för ca 500:
2.Båt antenn Lava
3. Televes Digi nova
4 Televes Omni nova
5. Båt antenn modell större

Provet genomfördes på ett ställe där antenn 1 gav bild ibland med pixling original förstärkare monterades för varje typ.

2. samma som 1 om inte sämre
3 bra bild men måste riktas
4 bra bild!
5 hyfsad pixlar ibland

värt att notera när vi nu använder Televes Omni nova är att vi oftast har den innreförstärkaren avstäng då signalen blir för hög till tv en LAVA och där med blir bilden instabil.
Min "undersökning" har gjort att vi använder Televes Omni nova då den är runt om mottagande. En bra stång som går att höja är doch ett måste.

Jag har kvar antenn typ 3 och 5 om någon är intresserad.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

är det nödvändigt att höja antennen som sitter på stången :confused: i så fall beror det på att det fodras ett större avstånd mellan husbilstaket och antennen, för själva höjden på antennen varierar ju var man ställer bilen, det kan ju slå på flera 100 meter i geografin.
:)
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Ja du har helt rätt vertikala avståndet mellan mast och antenn varierar mer naturligt än vad vi någonsin kan åstadkomma. MEN man kan får inteferens mellan tak ytan och monterade detaljer tex AC solceller som blockerar signalen och åstadkommer reflex signaler. Genom att även använda höjd som en faktor är det enklare att hitta en bra bild. Jag har satt ditt en stång som är ca 1.4 meter och sedan dess har vi altid bra bild. Vi har inte varit på en camping på många år och har ofta varit på otilgängliga ställen.

Efter byte till Televes Omni nova och lång stång alltid 100% bild. Ibland får jag snurra även Omni novan för att få bästa bild även om den är runtom mottagande så skiljer känsligheten något beroende på riktning till sändaren och reflex signaler. Öftast är det bäst bild utan extra förstärkaren på slagen. Den har vi bara behövet ett par gånger.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Hej Har oxå Omni nova som jag är helnöjd med.Men att inte ha på förstärkaren går inte för min del,får ej någon signal då.Har varigt i kontakt med Macab(MACAB) för att få något bra svar,men icke.Har även försökt att beställa en ny förstärkare men det gick inte heller,fans inte i sortimentet längre.Min fungerar inte på 230v.Bara på 12v.Har någon ett bra förslag på ersättning förstärkare
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

sänd ett mail direkt till Televes i Spanien (deras hem sida)http://www.televes.com/espanol/inicio/hinicial.php?op=&idioma=ES
så kan de säkert hjälpa dig. De har bra service enligt miina erfarenheter. Det fins inga hinder inom EU att ha direkt kontakt med tilverkaren. Handelshinder osv!
Man måste tänka på om TVn har matning till antennen eller inte. Om tvn matar antennen och även förstärkaren samtidigt blir det kajko. Därför blir ofta mycket problem. Jag hade detta problemet först innan jag började jobba med antenner för att lära mig vad som fumkar.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Många antenner har jag haft. Men ingen så bra som Televés Super Nova. Den sitter på en fast fot (rör) som är c:a 15 cm. Ändå fungerar den perfekt. Hur enkelt som helst. När jag kommer till en ny plats, så gör jag bara en ny kanalsökning och vips. Där är alla de fria kanalerna, med undantag i Hunnebostrand, där inte TV 4 går.

Hoppas du blir nöjd med den antenn som du väljer.

Tim
 
Senast redigerad av en moderator:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

sänd ett mail direkt till Televes i Spanien (deras hem sida)http://www.televes.com/espanol/inicio/hinicial.php?op=&idioma=ES
så kan de säkert hjälpa dig. De har bra service enligt miina erfarenheter. Det fins inga hinder inom EU att ha direkt kontakt med tilverkaren. Handelshinder osv!
Man måste tänka på om TVn har matning till antennen eller inte. Om tvn matar antennen och även förstärkaren samtidigt blir det kajko. Därför blir ofta mycket problem. Jag hade detta problemet först innan jag började jobba med antenner för att lära mig vad som fumkar.
Ja det var ju ganska självklart,att ja inte tänkte på det.Jo det har jag allt märk,så därför är ström matningen från decorden avstängd.Häven om strömen från decorden är på och ström frän a-förstärkaren av så blir det ingen signal.
Tackar för tippset
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Pannor. Man kan inte ha 12V-förstärkaren monterad och samtidigt köra på 220V. Då måste man ta bort 12V. (men det har du förstås redan provat)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

En regel är att rundstrålande antenner är aldrig lika bara som riktade. detta på grund av att den riktade tar in signal framifrån och dämpar signal från andra håll. Medan rundstålande kan ta in störande signaler från andra sändare bakifrån som gör bilden dålig eller i värsta fall stör bort den helt. Rundstrålande fungera ofta lika bra som riktade men vissa dagar så förekommer så kallade luft konditioner som gör att signalena går mycket längre än vanligt då kommer ofta andra sändare in och stör. Jag har till och med varit med om att störningar från Estland kommit hit.

Jag arbetar med Tv utsändningar på Åland så jag vet vad jag pratar om :) Henrik.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Är det analoga eller digitala signaler som kommer från Estland o stör?
Funderar en som jobbat med TV sändningar i 42 år.

Mvh
Leif
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bra TV-antenn för husbil?

Har haft Televes SuperNova i många år men när vi köpte denna bilen i somras satt en Bosch-antenn monterad. Ett litet oansenligt gummispröt. Handlaren påstod att den var riktigt skaplig i de flesta situationer. Eftersom jag aldrig kommit på honom med osanning, trots många års erfarenhet :), testade jag antennen. Hittills har den varit riktigt bra. Har gett oss bra bild på ett 10-tal olika platser. Inte minst inne i carporten hemma där jag t o m fick vrida SuperNovan för att få bild.

Bosch-sprötet står rakt upp som en kort radioantenn och behöver aldrig ställas in. Den har en liten 12 V förstärkare i garderoben. Begriper inte hur den kan funka så bra.
 
Toppen