• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP - elförsörjning

F

F.d. 2621

Guest
Jag gör som de flesta andra - snarkar !!!

Sedan tio år sover jag ändå gott, tack vare min CPAP = continous air pressure pump, dvs en luftpump med andningsmask över näsan. En livsviktig sängkamrat även i husbilen!

Hittills står vi därför alltid på campingar med nätanslutning. Vi kör huvudsakligen i Norden under sommartid. Nu har jag fått en ny pump med alternativt 12 voltdrift - förbrukningen anges till 3,0 A max. Därmed öppnas möjligheten att fricampa, men hur ska jag lämpligast ordna det med säker el försörjning så, att man inte blir stående eller laddar ur batteriet för mycket?? Jag är dålig på detta med el-teknik.

Husbilen har standardutrustning och vad jag förstår ett bilbatteri och ett bodelsbatteri om 90 Ah.
Vilket bör man satsa på av följande alternativ:

1 bensindrivet elverk - kostnad 5 - 10.000.-
2 solpanel med moderator o dyl - kostnad 5 - 10.000.-
3 kraftigare batteribank - kostnad ??????????
4 annat alternativ

Jag vore tacksam för kloka råd.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hur länge står du som längst utan tillgång till 220V eller tillräckligt lång körning för att ladda batterierna?

Personligen skulle jag satsa på ett extra batteri som enbart används till din CPAP. Detta batteri kan du då dimensionera så att det räcker för den tid du tänker stå still. Det måste naturligtvis vara separerat från övriga batterier med ett skiljerelä. Eventuellt kan det vara bra med en kraftigare generator som laddar upp alla batterier på en kortare körsträcka än standardgeneratorn.

Denna installation bör bli billigast om den är tillräcklig för den tillsänkta stillaståendetiden. Ett extrabatteri på låt säga 110Ah bör ge dig 2-3 nätters skön sömn.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Tack för de goda råden! Jag har just fått veta, att angivna max 3 A dessutom bara gäller för uppstartfasen och att förbrukningen sedan ligger under 2 A. Med en annan lägre hastighet på pumpen kan man få ner förbrukningen till kanske 1,5.
Därmed framstår ju förslaget med ytterligare ett bodels-batteri som det klart bästa, och helt nya möjligheter öppnar sig kommande säsong.

PS - den som har svåra snarkproblem - läs och lär om CPAP, eller fråga mig. Det kan också öppna nya möjligheter. OBS - detta är ingen reklam, och jag har inga egna intressen i den branschen.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: CPAP - elförsörjning

Ja jag hade samma problem med att jag inte vågade köra den på inverter 220v för att riskera att tömma batterierna och riskera att ligga som en nyfångad brax och kippa efter andan i masken, men så träffade jag en annan som hade en Cpap som gick att köra direkt på 12v och han hade ett ganska litet till storleken extra batteripack som han laddades upp under färd och det varade i 2 dygn minst, så jag började köra min cpap med invertern och det tömde inga batterier, men fläkten på min 400w inverter går jämt och störde så jag köpte en till på 150w utan fläkt och den räcker utan problem jag kan köra 2-3 nätter utan att jag behöver avstå tv eller lite surfning. Jag har 2 st 80 amp bodelsbatterier samt solcell. Jag har även en "Jumpstart" med som reserv. Jag undrar om den nya snabbladdaren på TV reklamen som sticks i cig uttaget går att köra Cpap:en på?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hej.

Jag rekommenderar solcell, köpte en beganad på Blocket, 115W. Nmer ansluter vi aldrig till 220v elanslutnig sommartid. den laddar även vid halvskugga. Har 2 90A bodelsbatterier.
Skaffar man solcell skall man ta till ordentlig storlek.

Tyckte Jägarn :spinny:
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Hej
Jag har använt CPAP med 12 volt i cirka 2 år. När vi har varit ute fredag till söndag och frikampat har strömmen räkt till. Jag hade 2 x 90 amp batterier och 50 w solcell. Jag har varit noga med att kontrollera batterierna. Ovanstående gäller min tid i husvagn. Nu i mars när vi får våran husbil kommer den att vara utrustad på liknande sätt och jag är övertygad att det kommer att räcka. Enda gången jag har råkat ut för något var förra våren då jag låg på 220 volt och hade CPAP:en inkopplad på detta. Plötsligt vaknade jag på natten av att jag inte fick någon luft. Det hade varit ett kort strömavbrott så maskinen hade stannat

Hälsningar
Leif
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Min CPAP vill ha 24 V och i husbilen kör jag den alltid på strömadapter artnr 924234 från JULA (189:). Även om vi står på 220V så går jag via bodelsbatteri och strömadapter.

Man kopplar in i bilens cigarettuttag. 12 V, 10 A. Justerbar mellan 11-24 V. Max 70 W.

Jag räknar med att jag förbrukar 20 – 30 Ah/natt från batterierna i bodelen. De är på 2 X 80 Ah. Vi har också solceller.

2 – 3 dygn brukar gå bra att fricampa även om solen inte lyser.

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3579

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag har en CPAP varje natt p.g.a andningstillestånd, har fått ett nytt liv efter denna. Har alltid inverten med i bussen på 12v, inverten har ingen fläkt tyst och fin, batteriet är på 90 A. Kör året om, har inga problem, har en solfångare på 120W. Fricampar jämt nästan. Lycka till
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hei!!
Vi kjører CPAP på en liten inverter som fulgte med. Det holder i hverfall 2 netter på 85A bodelsbatteri.
Da har vi jo selvsagt vanlig belastning fra lamper på kvelden i tillegg.
(her er også en som fikk et "nytt" liv etter å ha tatt det i bruk)
Hilsen
Kangas'n
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: CPAP - elförsörjning

Hej, för oss som är så lyckligt lottade att det bara är en slocknad TV-ruta som blir problemet om vi blir utan ström, så är nog det här alternativet i de flesta fall fortfarande lite dyrt. Men för dem med ett allvarligt behov av "säker strömförsörjning"så finns det ju tämligen driftsäkra Bränsleceller för laddning av 12V batterier. Ett av fabrikaten är EFOY fuel cell. De finns i fyra storlekar som laddar 2.1A - 3.1A - 4.2A och 5.4A. De är nästan ljudlösa, helautomatiska och drivs av Methanol. Avgaserna består av några droppar vatten. Haken är tyvärr att priset börjar vid ca. 20.000kr och uppåt.
Mer finns att läsa om dem på, efoy.com .Jag vet att det finns svensk återförsljare men har tyvärr ingen uppgift om vem.
Sov tryggt m.v.h. JANKRO
 
F

F.d. 4575

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag har också en CPAP maskin, som jag haft i 3 år.
Jag har ett separat batteri på 120amp, inverter på 600w.
Jag har kört 4 nätter utan problem, skall prova om det går fler nätter, man får prova den 5 natten när man har tillgång till ström. När batteriet börjar ta slut varnar invertern, då är det bara att koppla om
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Det är intressant att höra att det är många som använder sig av cpap och som har fått till det bra med den även i husbilen, och tack för goda tips!

Jag har som sagt ovan, just fått en ny, mindre apparat av märket Respironics-Remstar Plus. Den verkar främst vara avsedd för direkt 12 voltsdrift från ett cig.uttag och för 230 voltsdrift medföljde en adapter / inverter / omformare eller vad det nu heter på korrekt el-språk? Vid 12 voltsdrift samt vid hastighetsinställningen 5 drar den enl uppgift från tillverkaren endast 1 A.

Då är väl den enklaste och billigaste lösningen i mitt fall att endast installera ytterligare ett likadant bodels-batteri som jag redan har, vilket väl då laddas på samma sätt och vars laddning kan avläsas på samma sätt på samma display?

Eller vore det bättre som en del av er nämnt, att installera ett separat batteri för cpap-en? I så fall - hur laddas det och hur avläses laddningsnivån då?

Tacksam för ytterligare tips för ni hör att detta med el för mig ..................och sov gott!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Med endast 1A i förbrukning låter det onekligen enklast att installera ett bodelsbatteri till. Dessa två lär räcka i åtskilliga dagar även med normal förbrukning av andra elektriska installationer.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Här är en till som "nyttjar" CPAP.

Men tyvärr så går min bara att köra på 240V.
Matningen till CPAP:en är 3-polig(?) specialkontakt, och efter en förfrågan hos tillverkaren går den enbart att driva via en 240V-inverter med modifierad sinusvåg.

Köpte en VoltCraft NP1500-12 som borde klara detta. Okej, den drar igång min S9:a med befuktare men kylfläkten på invertern går omedelbart igång och allt låter synnerligen ansträngt.

Något tips om lämplig inverter?

Hälsningar
Kåre
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag kollade på tillverkarens hemsida och det verkar som maskinen går på 24V likspänning.
Kontakten används ganska ofta till olika apparater så den går nog att få tag på.
Nätdelen som tillhör maskinen gillar nog inte annat än sinusvåg så du måste leta reda på en inverter som lämnar sinusvåg.
Det finns omvandlare från 12V till 24V likspänning som blir lite effektivare än att gå över 220V växelspänning.
Jag körde en 32" LCD-tv förra säsongen på det viset.
/Nisse
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hej Nisse

Jag fick uppgift att maskinen ska ha "modifierad sinusvåg". Är det samma som ren sinusvåg?

Jag har en omvandlare från 12 till 24V som lämnar 125W. Den är avsedd för laptoppar men går kanske i detta fallet också.

Men så var det kontakten. En rund med tre stift. var hittar man det?

Bifogar del av etiketten på nuvarande "burk".


Kåre
 

Bilagor

  • Kopia (2) av IMG_0005.jpg
    Kopia (2) av IMG_0005.jpg
    119,4 KB · Visningar: 1
F

F.d. 29751

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag har använt C pap i 15 år och har kört den i husbilen hela sommrar utan 230 volts elförsörjning, har varken solcell eller annat bara ett 110 a bodelsbatteri. Har provat köra den 5 dygn utan köra bilen.:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag har använt C pap i 15 år och har kört den i husbilen hela sommrar utan 230 volts elförsörjning, har varken solcell eller annat bara ett 110 a bodelsbatteri. Har provat köra den 5 dygn utan köra bilen.:wink:

Jo jag har nog inga problem med batteribanken Lappen, det är bara så att jag måste ha tillgång till 240V och då via en inverter, eftersom vi sällan står vid en elstolpe.

Kåre
 
Toppen