• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP - elförsörjning

F

F.d. 2621

Guest
Jag gör som de flesta andra - snarkar !!!

Sedan tio år sover jag ändå gott, tack vare min CPAP = continous air pressure pump, dvs en luftpump med andningsmask över näsan. En livsviktig sängkamrat även i husbilen!

Hittills står vi därför alltid på campingar med nätanslutning. Vi kör huvudsakligen i Norden under sommartid. Nu har jag fått en ny pump med alternativt 12 voltdrift - förbrukningen anges till 3,0 A max. Därmed öppnas möjligheten att fricampa, men hur ska jag lämpligast ordna det med säker el försörjning så, att man inte blir stående eller laddar ur batteriet för mycket?? Jag är dålig på detta med el-teknik.

Husbilen har standardutrustning och vad jag förstår ett bilbatteri och ett bodelsbatteri om 90 Ah.
Vilket bör man satsa på av följande alternativ:

1 bensindrivet elverk - kostnad 5 - 10.000.-
2 solpanel med moderator o dyl - kostnad 5 - 10.000.-
3 kraftigare batteribank - kostnad ??????????
4 annat alternativ

Jag vore tacksam för kloka råd.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag kollade på tillverkarens hemsida och det verkar som maskinen går på 24V likspänning.
Kontakten används ganska ofta till olika apparater så den går nog att få tag på.
Nätdelen som tillhör maskinen gillar nog inte annat än sinusvåg så du måste leta reda på en inverter som lämnar sinusvåg.
Det finns omvandlare från 12V till 24V likspänning som blir lite effektivare än att gå över 220V växelspänning.
Jag körde en 32" LCD-tv förra säsongen på det viset.
/Nisse

Nisse, jag har mätt spänningen på dessa tre stift.
Det finns ingen kontakt mot metallcirkeln som innesluter dessa tre stift. Men mellan stiften var det lätt avrundat: 24V, 21V och 3V.

Detta utesluter att försöka med en omvandlare från 24V till 12V, eftersom den kräver tre olika spänningar.

Måste få tag på en TYST inverter som klarar detta.

Fler förslag?


Kåre
 
F

F.d. 29751

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

Jag fick en ny cpap i vintras och den går på 12 volt och man fick köpa en speciell kabel för att köra den från batteri annars hade man deras medföljande elleminator.Men det visade sig att cpapen skulle ha 13,7 volt i startögonblicket så den startade endast när batteriet var fulladdad och gick ca: 5 min. Så kör jag den över en inverter och då går det klockrent.:D
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hej igen Smeden,
Tror du lurar dig själv när du mäter.
Du har väl 2 grövre och 1 klenare stift i stickproppen från eliminatorn?
Matningsspänningen ligger i så fall mellan de två grövre stiften. Det klenare stiftet går säkert till skärmen i kabeln och är avsedd för att minska störningarna på radio etc.
Det står säkert på eliminatorn vilken spänning den levererar?! Står det 24V= så är det just 24V likspänning. Det är sällsynt att man använder eliminatorer som lämnar mer än en spänning. Kontakten finns hos ELFA.
Kolla PDF'en om det inte är "din" kontakt.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/04206173.pdf

Beroende på dimensionering är eliminatorerna mer eller mindre känsliga för hur växelspänningen ser ut, i ditt fall verkar äkta sinus vara det som behövs.
Sådana invertrar finns och är lite dyrare än de som lämnar mer eller mindre fyrkantvåg.
/Nisse
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hei!
Hos oss er det slutt med CPAP.
Min samleverske har fått noe som heter TAP-skinne.
Sjekk her:

Spørsmål og svar: Hvordan kan du få hjelp ?

Kort fortalt:
Noe man putter i munnen på kvelden som trekker fram underkjeven en aning og låses i denne posisjonen.
Passer sikkert ikke for alle, med for henne fungerer det glimrende.
Dekkes ikke av helsevesenet i Norge ennå, koster rundt 8 tusen kroner.
Lett å ta med på reiser, ikke avhengi av strøm.

Den er tillpasset tennene, så ved tannlegebesøk må den tas med for at tannlegen ikke skal forårsake endringer på tanngarden.

Som sagt: FUNGERER GLIMRENDE OG ANBEFALES!!!

mvh Kangas (som sover utmerket):D
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: CPAP - elförsörjning

Hei!
Hos oss er det slutt med CPAP.
Min samleverske har fått noe som heter TAP-skinne.
Sjekk her:

Spørsmål og svar: Hvordan kan du få hjelp ?

Kort fortalt:
Noe man putter i munnen på kvelden som trekker fram underkjeven en aning og låses i denne posisjonen.
Passer sikkert ikke for alle, med for henne fungerer det glimrende.
Dekkes ikke av helsevesenet i Norge ennå, koster rundt 8 tusen kroner.
Lett å ta med på reiser, ikke avhengi av strøm.

Den er tillpasset tennene, så ved tannlegebesøk må den tas med for at tannlegen ikke skal forårsake endringer på tanngarden.

Som sagt: FUNGERER GLIMRENDE OG ANBEFALES!!!

mvh Kangas (som sover utmerket):D



Kangas.

Det är vad vi Sverige kallar "Snarkskena". Är ett alternativ när man stör omgivningen med sitt snarkande.

Men vi som använder CPAP lider av Sömnapné, vilket innebär att vi har ofrivilliga andningsuppehåll under sömnen som kan vara rätt långa. CPAPén fungerar då som en andningshjälp vid dessa mer eller mindre uppehåll.

Hälsningar
Kåre
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: CPAP - elförsörjning

En CPAP-apparat är ingenting man bara köper och börjar använda på eget bevåg.

Det hela bör starta med analys av sjukvårdsansvariga i din kommun. Om det då konstateras, att du behöver resp kan få hjälp av denna metod ö h t, så kan du t o m få utrustningen utan kostnad inkl regelbunden uppföljning och kontroll av funktionen hos dig själv och av apparaten.

Men, jag vet att det finns kommuner där man tar betalt för utrustningen, mest i form av en hyreskostnad.
 
Toppen