• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

G

Göran T625

Guest
Sv: Backkamera

Conrads alternativ för 2.695.- är ingen höjdare tycker jag! Funktionen med automatisk inkoppling vid backning finns inte men det som är värre är att kamerahuset läcker in vatten som i mitt fall slutade med att jag inte fick någon bild längre. Utöver detta så är bilden ostabil!

För min del blir det ny trådbunden!

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

sogen köpte vi på samma ställe som backkameran alltså carafun.de.hälsningar leammi
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Backkamera

Inte på husbilen, men väl på en stor Volvo Valp, som ju också har begränsad bakåtsikt:
7" TFT LCD Monitor+Reverse Backup IR Night Vision 2 Camera System For Truck Bus | eBay

105$ och jag köpte nog till en sladd på några m. Jaf tycker 7" skärmen ger bra bild, och man har koll på vad som händer på släpkärran obakom.

Har båda kamerorna styrda av ljuset, en "förstaval" som ser lite längre bakåt och den andra som visar draget o nån m bakåt för precision.

Visst får man torka ibland, sämst när man kör i "glesa gatlampor" och det är färg när man är i ljuskäglan o växlar till sv/v i de mörkare zonerna...

De sitter högt fö
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Backkamera

Jag har en gammal vaeko trådlös med 7" skärm fungerar bra men vid vissa köpcentrum blir bilden blå tydligen tar deras kameror över det är synd
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera

Var är bästa platsen för montering av backkameralinsen. Högt eller lågt?
:cool:

Högt (vinklad snett nedåt) skulle jag vilja påstå så du ser kofångaren på bilen. Ser du inte exakt var bilen slutar har man bara begränsad hjälp av backkamera.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej!
Hög placering med nedvinklad kamera ger mindre påverkan av motljuset från sol och himmel. Trådlösa kameror säljs ofta med nummerplåtsfäste för de skall vara lättmonterade, någon annan fördel finns knappt med sådan montering.
Fotot visar backkamera till vänster, backspegelkamera till höger.
Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson

PS. Kanske en bagatell men den här tråden är över nio år gammal - bättre att ha startat en ny med denna frågeställning. DS.
 

Bilagor

  • IMG_0640.JPG
    IMG_0640.JPG
    354,7 KB · Visningar: 7

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

En fördel med lågt placerad backkamera kan vara att "den ser" under cyklarna som står på cykelhållaren med överdraget över sig. I alla fall på min husbil skymmer cyklarna en stor del av ytan bakom husbilen för kameran om den skulle vara placerad högst upp på bakstammen.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

En fördel med lågt placerad backkamera kan vara att "den ser" under cyklarna som står på cykelhållaren med överdraget över sig. I alla fall på min husbil skymmer cyklarna en stor del av ytan bakom husbilen för kameran om den skulle vara placerad högst upp på bakstammen.

Jo, det kan jag hålla med om. Vi har dock inget utvändigt cykelställ. / Thomas
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sv: Backkamera

Biltemas trådlös mycket nöjd sate den bakom numerplåten bra höjd me sikaflex Mvh jocke
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Trådlösa backkameror kan vara tråkiga, vi hade en i en kort husbil och ofta när man backade så stördes bilden av t.ex. Mobiltelefonens wi-fi och andra trådlösa på parkeringar. Köpte en billig kinakamera på eBay och kopplade till bilstereon med ingång för kamera. I vår plåtis var kablar dragna fram till instrumentpanelen. Satte kameran över höga bromsljuset och är väldigt nöjd. Visst får man torka av den ibland, men man når den ju eftersom det är en plåtis.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen