• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort

F

F.d. 52941

Guest
Gammal man gör så gott han kan.
C-kortet kortet klart idag!
Inga problem i Europa i sommar hoppas jag.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Körkort

Gratulerar!
Funderar på att göra detsamma, hur besvärligt var det?
 
A

ALF443

Guest
Sv: Körkort

GRATTIS!

Jag håller också på med att ta C-körkort. Teoriprov på Vägverket den 17/1

Hälsningar/Henry
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Körkort

Varför ska så många ta C-kort nu?
Har man pb2 så behövs väl inte C-kort?
Har bytt husbil får den 2008 och det gick inte att få den som tung lastbil, vi kämpade med näbbar och klor för att få den som tung lastbil .Men det gick inte.Varför?
När alla är i fållan PB2 ,så är vi fångad i skatteklassen.
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Körkort

Hej alla lagkunniga!

Jag läste i ett inlägg av en medlem i Norge att C1-körkort skall komma medföra behörighet att köra husbil t o m 7.500 kg. Vad vet vi om när sådant körkort kan börja tagas i Sverige? Vilken extra utbildning kommer att krävas?

PeterA
 
F

F.d. 52950

Guest
Sv: Körkort

Ja det er riktig at C1 i Norge dekker husbil opp til 7,5 tonn. Selv har jeg C1E som også dekker vogntog med totalvekt opp til 12 tonn.

For endel år siden var det anledning til å få dette førerkortet utskrevet for de som kjørte stor varebil, med bare å møte med en legeattest og da var det mange nordmenn som sørget for å få dette.

Jeg var en av de og idag med totalvekten på husbilen på 3,850 tonn, er jeg glad for det.
Hvordan dette ble ordnet i Sverige vet jeg ikke.

icon10.gif
 
Senast redigerad av en moderator:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Körkort

Ser på vägverkets hemsida att vi som tidigare haft C-behörighet men inte brydde oss om att förnya

den när dom begärde läkarintyg från en viss ålder kan återfå behörigheten utan någon

vidareutbildning om man skaffar ett läkarintyg och skickar en ansökan till respektive länsstyrelse.

Blanketter och adresser finns på Välkommen till Körkortsportalen /Körkortsportalen/
 
Toppen