• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alden Girasol

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Har i dagarna beställd en Girasol av märket Alden. Jag tror inte att det är många som vet vad en Girasol är så låt mig förklara.

En Girasol är ett stags stativ som monteras på taket, den kan manuvreras 360° inifrån husbilen och kan inklineras mellan 0° - 60°. Meningen är att man ska hänga på en solcell vilket innebär att man kan vrida solcellen mot solen och ändra inklineringen, det medföljer en instrument som visar att solcellen står i rätt vinkel mot solen så att man man får max laddning.

Jag har byggd något liknande men kunde inte vridas men trots det gav jättebra resultat, solpanelen liggande gav 1A och after inklinering fick jag 3.5A så hushålls batterierna mycket snabbare.

Det finns automatiska sådana stativ som har inbyggd GPS och har sol almanac, mjukvara vet alltid vart solen står och följer den automatisk men för för € 2100 kan jag vrida själv :holly-1-icon:
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Alden Girasol

Hej. Har du något enkelt och bra sätt att mäta när du får bästa effekt från solpanelen.

Läser på faktasidan i Elfakatalogen att vinkeln mot solen är av betydelse, under vinterhalvåret är en vinkelrät montering att föredra medan under sommarhalvåret en vinkel på 30-45 grader passar bäst för att inte bli överhettat och tappa effekt.

För användning endast på sommarhalvåret kanske det räcker bra med att ha den platt monterad på taket.

Det står även att kristallina paneler är speciellt känsliga för skuggning, och även om endast en cell i panelen är skuggad förlorar man det mesta av energin. (skuggan från TV-antenn som exempel.)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Alden Girasol

Roger,

Det enklaste sättet att se hur mycket solcellen laddar är med hjälp av en Ampere meter. Har tillverkad ett litet program på min PDA där jag matar in min GPS position och då talar programmet om för mig vart solen står och vilken inklination den har som t.ex

Bäring till solen : 159,6° Höjd : 23.5° sen är det bara att snurra på stativet, ställa in värderna och då får jag det allra bästa laddningen. Jag kan naturligtvis också beräkna på förväg vart solen kommer att stå vid en viss tidpunkt sedan tag man ett snitt värdet så man slipper att snurra på skivan hela tiden. Fungerar perfekt :holly-1-icon:
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Alden Girasol

Hej Belgien 1,

Vilken intressant grej speciellt i vårt land där solen aldrig står 90 grader mot en på husbilstaket liggande solpanel. Risken är väl att man glömmer att veva ner och paketet blåser sönder av fartvinden.

Som gammal artillerist skulle jag nog använda elevationsvinkel i stället för inklination.

Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Alden Girasol

Sven-Åke,

Glömma bort att veva ner .. det gör man bara engång. Vad det gäller inklination .. okay elevation vinkel ska det heta i fortsättningen .. :holly-1-icon:
 
Toppen