• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözoner med plakett

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Enligt vad jag läst här och hört på nyheterna så gäller nya regler i vissa städer i Tyskland.
Nu ska man ha en miljöplakett på bilen om man vill köra in i dessa städer. Man kan väl förmoda att detta krav kommer i fler städer framöver.

Man kan få antingen röd, gul eller grön färg på plaketten om jag fattat det rätt och grön färg är det bästa…

Nu till mina frågor:
  1. Är det olika färger i olika delar av städerna? Omformulerar fråga 1: Kan en stad bestå av flera zoner?
  2. Har fler europeiska länder liknande system om svaret är ja, gäller den tyska plaketten ?
  3. Gäller plaketten årsvis eller hela bilens livslängd?
  4. Vad kostar plaketten?
  5. Vilka uppgifter ska jag visa upp för att kunna köpa en plakett i Tyskland?
  6. Ger en personbil registrerad från 1993 med katalysator alltid grön plakett?
  7. Vilken plakettfärg kan jag få på min husbil som är en PB2 med första inregistrering 2006-08-08 med diesel, Fiatmotor JTD 2,8. Får jag Gul plakett?
Har läst lite här men har inte full koll. Be mig inte läsa tyska länkar. Så bra behärskar jag inte tyska språket. Jag vill komma till Tyskland och bara visa upp mina handlingar och köpa min plakett utan diskussioner på tyska...

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Några svar

1. Färgerna är beroende på typ och/eller mängd av utsläpp från fordonet.
3. Plaketten gäller för bilens hela livslängd.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Knausen,
jag skall köra till Hamburg nästa vecka för en liten Shopping weekend. Jag tänkte då passa på och köpa Plakette både till min personbil och husbil. Båda är diesel.
Jag ringde därför till DEKRA i Lübeck (motsvarar våra Motormännens testcenter) och frågade om man kunde köpa till en bil utan att ha med den fysiskt. Det var inga problem. Kostar 5 Euro.
Det jag skulle ha med mig var registreringsbeviset del 1. De skulle då kunna uläsa vilken klass man tillhör och därmed vilken färg på plaketten man får.
Jag ser då att det står miljöklass 2005 på mina bilar. Det är ju ett svenskt påfund, där heter det
Euro 4. Så jag kommer att ta med mig kopior på de tyska registreringsbevisen för säkerhets skull. Båda bilarna är nämligen köpta i Tyskland.
Har också sett att man kan beställa dessa plaketter via nätet, då till ett pris av 39 Euro.

De städer som införde detta vid årsskifter var Berlin, Hannover o Köln. Flera kommer till under året.
Man får ju verkligen hoppas att detta är något som man enas om över gränserna, så man inte behöver fylla vindrutan med massor av olika klistermärken.

Jag kan återkomma med en rapport hur det gick efter mitt besök där.

// Roland
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Några svar till....

4. Enligt uppgift ska den kosta 5 Euro
5. Det ska räcka med svenskt reg.bevis
6. Det ska nog till ett partikelfilter för att få den gröna plaketten annars blir det gul eller röd

Extra: Enligt en kompis som är bättre på tyska så ska man kunna köra in i zonen även med fel plakett om man har ett bestämt mål som t ex en stellplatz.

Mvh
Kicki
 
J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Är man nyfiken om vilken färg man får på Plaketten och man har en kopia på det tyska reg.beviset.
Då kan man fylla i uppgiften här och vips, så ser du vilken färg du får.

Min person bil är diesel med Partikelfiletr och min husbil är en Fiat -07 utan partikelfilter.
Båda är Euro 4 och får gröna Plaketter båda.

Feinstaubplakette ermitteln


// Roland
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Knausen,

Det var många frågor på engång vilket jag ska försöka besvara :

1. Alla städer ska använda samma färgor.
2. Flera länder ska ansluta sig till det Tyska systemet men än så länge är Tyskland den enda som har infört det.
3. Ska visst gälla hela bilens liv
4. Priset varierar mellan € 12 - € 40 beroende hur gammal fordonet är.
5. Registreringsbeviset är det enda som ska visas upp.
6. Vet ej om katalysator har något med detta att görs och önskar att avstå fråan att svara eftersom detta är inte helt klart.
7. Troligast gul.

Jag har nyss beställd min sticker och troligen får jag en gul sticker för husbilen är från 2002 det är endast från 07-08 man får en grön.

Sticker som jag beställde kommer att kosta € 39,95 och levereras troligen inom 2 veckor. Det finns nämligen 2 stycken olika stickers, den ene är maskinskriven och kostar € 10 mera än den manuellt skriven (med en penna).

Knaus, ska fortsätta att forska lite mera i detta ämnet för jag tror att det kommer att bli många många frågor. Min Tyska är ju relativ bra men tycker ändå att det är mycker diffussed skriven :holly-1-icon:

PS Har under tiden hittat denna site, kolla om detta kan ge mera information för Svenska bilägare TÃœV NORD International: Schweden (med Svensk telefon - email adress i Göteborg)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Roland.

I mitt reg-bevis del 1 står det inget under miljöfakta.
Längst ner står det "Övriga uppgifter skrivs på separat papper.
Läser Du där? tar du med den delen också?

Ser fram emot din rapport...

Kicki: Be gärna din kompis förtydliga detta. Är lite skeptisk till att jag med röd plakett kan köra runt i grön zon. Då faller ju hela systemet, men hoppas han har rätt. Det skulle ju underlätta framfarten och en nödlögn kan man alltid dra om man blir stoppad.

/Knausen
 
J

Jarn

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej igen Knausen, på mitt reg.bevis del 1, där står det under Miljöfakta: 2005.

Men som du riktigt antyder i tillägsbladet står ännu mer.
Jag skall därför ta med mig både regbevis 1, Tilläggsblad och CoC brevet för säkerhets skull.
Ju mer papper man kan visa, ju gladare blir det tyska myndigheterna :)

// Roland
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Jag vet och min husbil är svensk. Tårarna rinner...
/Knausen
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Tyvärr så är min Tyska för dålig för att kunna översätta... men vår kompis har läst dom sidor på internet som bl a en tråd på detta forum har hänvisat till för information.

Vi har en privatimporterad husbil och blev av med CoC pappret vid besiktningen. Nu har vi fått tillbaka en "välstämplad" kopia som kanske kan vara bra att ha när den här plaketten ska inskaffas. Som det ser ut nu åker vi ner till tyskland till påsk (om inte tidigare) och då kommer vi att göra ett försök!

Kicki
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej Kicki. CoC kan nog imponera och kanske hjälpa dig.

Till den som undrar vad CoC är så är det ett papper som hjälper dig igenom Svensk bilprovning för att styrka bilens uppgifter vid import. Svenska bilar har ej detta dokument.

Knausen
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Har just läst H&C nr 12 och enligt dom så gäller det här med plaketterna bara tyskregistrerade bilar till vidare. Utländska bilar får fortsätta köra i dessa städer.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Klippt och klistrat Från ett annat inlägg:

Sammanfattande översättning 2007-12-10 Göran 292
Information kring 19.02.3000 ADAC
Fordonsteknik dato: 03/07



Vilka miljöplaketter för utlandsregistrerade fordon?

Det planerade körförbudet p.g.a. avgaspartiklar gäller även för fordon som är registrerade i utlandet. Om ett sådant fordon avser att köra in i en miljözon krävs att det är försett med en motsvarande miljöplakett som visar vilken miljöklass fordonet uppfyller. Dessa plaketter utfärdas endast i Tyskland, ej i utlandet.


Tillägger följande som jag hittade:

Hämtat från Sveriges radio

05:00 | fredag 28 december 2007

Miljöplakett Alla bilar måste ha en miljöplakett à fem euro, också de nyaste. Det gäller även besökare med bil i Berlin, till exempel turister.

Detta tror jag på.
/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Miljözoner med plakett

Har og lest de tyske informasjonen, og det er ingen tvil - der soneskiltet er satt opp gjelder det for ALLE nesten uten untak. Untaket gjelder de som bor innefor sonen som kan få et lokalt papir som tillater kjøring korteste vei inn og ut av sonen for en begrenset tid.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Belgien1:

Vad är skillnaden mellan en Plakett för 5 Euro och en Sticker som är dyrare? (Jag fattar skillnaden med tryckt eller handskrivet).

Fråga 1: Med den frågan undrar jag om en stad kan bestå av flera zoner. Rött,gult och grönt först och närmare stadskärnan bara bilar med gul och grön färg för att bara tillåta grön plakett närmast stadskärnan?

Anledningen till mitt stora intresse för denna fråga är att jag är fullt övertygad om att alla städer med miljön på agendan kommer att hänga på och vill visa sin miljömedvetenhet och vi tvingas också ha ett märke om vi inte bara vill köra på autobahn. (Tog väl i lite...)

Knausen
 

Hasse M

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
655
Medlemskap
2024
Sv: Miljözoner med plakett

Någon som vet var man skaffar dessa plaketter, är det på TUV(tyska bilprovningen) eller går det bra på exempelvis nån Fiat verkstad i Tyskland

Hasse M:snowman-1-icon:
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Miljözoner med plakett

Hej!

Vi har hittat följande länk via Sydsvenska Dagbladet/Bil o Trafik
Neue Internetpräsenz (där finns även info på svenska). På denna länk går det att finna en pdf-fil som vi bifogar. Denna finns tyvärr endast på danska m.fl. språk.

Vi hoppas att detta ger svar på alla frågor.
Gott Nytt År på Er alla
Pehr o Birgitta
 

Bilagor

  • 2008 Webinfo Daenisch.pdf
    77,8 KB · Visningar: 239
Toppen