• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

omvandlare

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Hej. Är det någon som vet hur en omvandlare 12v - 230v på 140w drar ifrån batteriet om jag kör en laptop med input 19v 4.75 amp.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: omvandlare

Det finns omvandlare från 12V till valfri spänning, exempelvis 19V, och 7A. Kan vara ett alternativ om du inte har användning för 220V till något annat.

Här finns en sådan: http://www.kjell.com?item=44473&path=38400000,51900000,51930000

Med en sådan slipper du ha två enheter och sparar förmodligen lite på batteriet. Det blir säkerligen mer förluster att först omvandla 12V till 220V och sedan från 220V till 19V.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: omvandlare

Om vi säger så här att P=UxI, där P= effekt (Watt) U= spänning Volt och I= ström Amper.
Alltså, 19 Volt x 6 Amper = 114 Watt. Inräknat 1 amper effektförlust i omvandlaren.
Alltså, lap top och omvandlare vill tillsammans förbruka 114 watt.
Kan det där vara nånting?
mvh. Olle.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: omvandlare

Laptop + konverterförluster = praktiskt ca 100 Watt (från batteriet)
/ / Hälsn, Bengt 333

PS; beroende på PC's relativt höga strömförbrukning kan det vara tveksamt om konvertern klarar den startström som LapTopen kräver, beror också på konverterns "växelströmsegenskaper", att leverera ström med rätt sinusform (ej "fyrkantig").
 
Senast ändrad:
F

F.d. 673

Guest
Sv: omvandlare

Jag har en 150W inverter, och för min laptop funkar det betydligt bättre att gå omvägen via den. Jag inser att jag förlorar energi på att först dra upp till 230V växelspänning och sedan, med datorns nätaggregat dra ner till 19V likspänning, men, som sagt, funktionen på laptopen med batteriladdning och drift är mycket bättre. Så då får det bli så!
Jag har denna inverter: NetOnNet - Europas första elektronikvaruhus på nätet...
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: omvandlare

Denna fråga har varit uppe förut.
Då svarade jag att jag använder 12V-19V utan att ha i datorbatteriet då drar inte det så mycket ström.
Man behöver ju inte ligga och underhållsladda ett batteri från ett annat batteri.
 
Toppen