• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpanel+generator+220v????

F

F.d. 16020

Guest
Hej sweden
Har fátt tag pá en beg solpanel med laddregulator..Frágan är ... kan jag ha panelen inkopplad till batteriet ocksá när jag kör ,genoratorn laddar ju samtidigt och när jag har batteriladdaren ,220v..pá eller ska panelen bara kopplas pá när jag stár still och ingen annan "laddning" är pá
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: solpanel+generator+220v????

Har du en laddare fast monterad i husbilen för 220 volt så bör det på den finnas en anslutning för regulatorn och solcellen. Solcellen kan alltid vara ansluten, regulatorn reglerar spänningen.
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Det är en gamal bil -90 LMC,Peguote ska kolla om det finns en "anslutning" om inte sá fár jag "direkt-kopplar". Viktiga är det inte blir överladdning alla háll och kanter
Tack Peter
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Koppla plus och minuskablarna från regulatorn direkt till plus och minus på batteriet och placera regulatorn så närma batteriet du kan för att minska förluster.

Solpanelen är alltid inkopplad.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Du behöver knappast oroa dig för överladdning då laddningsreläet känner av hur mycket generatorn ska ladda vilket ligger inom 60-140 amphere. Det lilla solcellen laddar räcker inte ens till att driva bilens elektriska utrustning när du kör bilen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Har du en laddare fast monterad i husbilen för 220 volt så bör det på den finnas en anslutning för regulatorn och solcellen. Solcellen kan alltid vara ansluten, regulatorn reglerar spänningen.

Hej Gunnar,
har föjande frågor med avseende på ditt svar;

1) Om t.ex solceller är inkopplade "hela tiden" förutsätter jag att spänningen över batteripolerna hela tiden ligger på max spänning = säg ca 14,2 volt?
2) Om bilen körs med 1) som utgångsläge, känner då inte den moderna laddarens automatik av den redan höga spänningen i batteriet?
3) Om batteriet således är urladdat (före körning) men spänningen över batteripolerna trots det är hög som följd av laddning från solceller 14,2 volt, reduceras då inte laddningsspänningen (effekten) per automatik från bilens generator (med ca 0,4-0,5 volt) till säg ca 13,8 volt för att skydda batteriet från överladdning?
4) Finns det automatladdare som kan undvika beskrivna konsekvenser, de är ju självklart inte önskvärda i detta sammanhang?

/ Hälsningar, Bengt 333
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: solpanel+generator+220v????

Det var många frågor på en gång, men de kan besvaras ganska enkelt.

Har man en inbyggd laddare typ Schaudt eller liknade så får man inte ansluta solcellen direkt på batteriet. Gör man det så "lurar" man laddare och den bryter laddningen till batteriet precis som som du befarar.

Stora strömförbrukare skall inte heller anslutas direkt på batteriet av samma anledning.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Nja ! Det svaret gillar jag inte. Det är nämnligen så att batterispänningen inte kommer upp till 14.2 v över batteriet förrän det blivit fulladdat/ eller nästan fulladdat !! Laddningsströmmen i batteriet blir alltid = Pålagd spänning-batteriets EMK/ Batteriets inre resistans(Ri). Ri i ett frisk bilbatteri är mycket låg.
Bilgeneratorer, solpanel m regulator och 220v laddare är ju alla byggda som "kontastant spänningasgeneratorer" med en max strömgräns som är olika. Parallellkopplar man de tre kommer de att dela på lasten upp till var och ens strömgräns ! Men polspänningen blir max 14,8 v eller vad de är inställda på.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: solpanel+generator+220v????

Enklast är nog att ha det elektriska rätt kopplat, då slipper man problem och anläggningen sköter sig själv.

Jag vet ett flertal medlemmar som kan intyga att de haft problem med laddningen men efter att man kopplat in solcellen på laddaren så har det fungerat perfekt.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

I min Kabe är kablarna från regulatorn kopplade direkt till förbrukningsbatteriet.

Då har kabe installerat den fel enligt dig och då behöver jag väl få det ändrat.

I installationsmanualen står att regulatorn mäter den omkringliggande temperaturen för att anpassa laddspänningen., därför bör den installeras i samma rum som batteriet.

Avståndet mellan regulatorn och batteriet bör vara 30 till 100 cm.

Hälsar Roger
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Jag ställde en del fågor i inlägg #6 ovan,
och du Gunnar svarade att det var enkelt! Den erfarenhet jag hade förut var att min svåger hade samma problem med en nyare Bürstner.

Om nu Kabe har samma/likartade problem och du Gunnar känner ett flertal i klubben som haft (?) detta problem så måste man ju definitivt börja undra över kompetensen hos inkopplande husbilsleverantörer.
Om det är någon kapacitet på solcellerna så har de väl kostat 10'-15' Tsek att installera och då måste väl husbilsägaren som kund kunna kräva lite mer av leverantören!

Eller hemska tanke märks det så lite om anläggningen fungerar eller inte i så många fall, tycker att detta verkar sjukt!
/ Hälsningar, Bengt 333
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Hej Bengt. Jag har egentligen inga problem för min inkoppling laddar batteriet ungefär efter den kapacitet som uppgetts från tillverkaren trots att den tydligen inte är är kopplad som Gunnar uppger utan som installationsmanualen förespråkar.

Min batteriladdare är en CTEK 25A. Kabe införde den från och med 2006 som även är min årsmodell på husbilen.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: solpanel+generator+220v????

Kicki & Bengt;

Jag tror det beror på att man numera använder mer avancerade och "intelligenta" laddare än man gjorde förr.

De medlemmar och andra som jag hörde hade problem hade just sådan laddare i sina bilar. Några hade monterat solcellen själv, precis som jag och kopplat den direkt på batteriet. Andra hade fått monteringen gjord av "proffs", men resultatet var det samma.

Det finns säkert laddare som inte är lika känsliga utan klarar att ladda batterierna ändå.

Efter att jag talat med fabriken Schaudt i Tyskland fick jag i vart fall klart för mig hur deras laddare fungerade och hur anslutningarna skall göras.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Här finns massor av matnyttigt kring batterier, laddning o.s.v skrivet av en båtmänniska. Problemställningarna är ju inte så olika våra.....eller.....???

Bly batteri

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Tack för svaren Roger och Gunnar, men;

1) Att solcellerna laddar batteriet verkar Ok enligt Roger, ovan!
2) Om allt då är Ok, varför används och säljs då nya husbilar med laddare försedda med speciella uttag för anslutning av solceller om uttagen inte behövs vilket framskymtar i svaren/förslagen ovan?
Resultat av onödiga uttag; en merkostnad för laddaren som virrar till det hela och inte leder till några konsekvenser överhuvudtaget oavsett hur solcellerna inkopplas (förvirrande)?
3) Kvarstår hur och hur mycket bilgeneratorn verkligen laddar batterierna under körning, eller påverkas inte denna laddning (resultat - kan bara mätas, oklart!), eller?

"Problemet (?)" med hur laddningen verkligen fungerar verkar svårt, förvirrande och fortfarande oklart, i varje fall för mig.
/ Med hälsningar, Bengt 333
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: solpanel+generator+220v????

2) Till de laddare som har uttag för solceller ska man ansluta solceller UTAN regulator eftersom den redan är inbyggd i dessa laddare. Om man sätter en egen regulator på Solcellen och ansluter den efter laddaren så störs ofta de moderna laddarna av detta. Detta beror på att de "pulsar" laddningen och mäter resultatet och då blir det falska avläsningar om någon annan laddare "fyller i"

3) Bilgeneratorn påverkas troligen inte mer än att den ev. ström som solcellen ger slipper generatorn att ge. Laddningsregulator på bilar är oftast enkla saker som i bästa fall temperaturkompenserar. Dessutom brukar det vara 14,4V konstant och de flesta solceller 14,2 så då reglerar solcellen ner.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Håkan,

så konsekvent kan man inte uttrycka det betr. inkoppling av solpanel till en laddare. I mitt fall har laddaren 3 (tre) anslutningsklämmor märkta "solpanel" (+) (-) samt (R). Till vilka terminaler skall man ansluta solpanelens (+) och (-) och vad skall anslutas till (R)?

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: solpanel+generator+220v????

Göran du har så rätt när jag kollar på fler märken så jag ska redigera mitt inlägg.

Borde skrivit:

2) Till en del laddare som har uttag för solceller ska man ansluta solceller UTAN regulator eftersom den redan är inbyggd i dessa laddare. Om man sätter en egen regulator på Solcellen och ansluter den efter laddaren så störs ofta de moderna laddarna av detta. Detta beror på att de "pulsar" laddningen och mäter resultatet och då blir det falska avläsningar om någon annan laddare "fyller i"
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

Hej Håkan och Göran, tack för era svar, men;

Betr 3) som Håkan söker besvara ovan (ursprung, se mitt inlägg #6 ovan), jag avser givetvis att bilens generator laddar batteriet via bilens laddare vars styrning då verkar oklar(?) i samband med solcellsladdning. Detta map att mottagande batteriets spänning kan vara "för hög" och att bilens laddning därför reduceras, i varje fall under viss tidrymd(?).

/ Hälsn, Bengt 333
 
Toppen