• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpanel+generator+220v????

F

F.d. 16020

Guest
Hej sweden
Har fátt tag pá en beg solpanel med laddregulator..Frágan är ... kan jag ha panelen inkopplad till batteriet ocksá när jag kör ,genoratorn laddar ju samtidigt och när jag har batteriladdaren ,220v..pá eller ska panelen bara kopplas pá när jag stár still och ingen annan "laddning" är pá
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Det var en bra frága det här. Jag bor i Portugal sá panelen kommer att ladda "hela" tiden men jag kommer att sätta en typ..? on-off knapp ,dá kan jag stänga av när jag kör.
solen skiner, ska nu upp och monterar
Tack för alla svar
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Re: Sv: solpanel+generator+220v????

Hej Peter!
Tror inte att avstängning av solcellen löser något, problemet (? om det förhåller sig så ?) ligger i när batteriets polspänning kommer ner till den nivå där den fasta laddaren griper in och övertar full laddning och inte reducerad.
/ Hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Hej! Bra svarat av dej, den översta raden gillar jag .......det andra var bra det med lysande Gunnar!

Jag har det kopplat så på min bil att det sköter sej själv,men i sommras eller vad det var som var som skulle va en sommar kollade jag ganska mycket om den gula lampan lyste,och gjorde den det då var solen framme.........en stund.

MVH:891
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Inför kommande husbilsäsong tog jag fram schema över laddaren/strömfördelaren i vår bil Bürstner T625 -02. Det handlar om en Schaudt EBL 99 D som tydligen är en mycket vanlig utrustning. Jag kan konstatera att solcellen och regulatorn skall kopplas in via laddaren (Block 5 resp. Block 6). Det för med sig att solpanelen med sin regulator internt i laddaren kopplas direkt till bodelsbatterie alltså inga hänsyn tas till vare sig den inbyggda laddaren som har laddcyklus IuoU eller ev.laddning från bilens generator/regulator. Resultatet är alltså identiskt om man kopplar solpanelen/laddregulator direkt till bodelsbatteriet eller om man går via EBL 99-an. Enda fördelen att gå via EBL-en är att man på amperemetern kan se om/ifall solpanelen ger laddning. För den som är intresserad har jag bifogat en kopia på elschemat där jag har markerat solpanelens plusledning via regulatorn och fram till batteriet med röd färg.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Bilagor

  • Schaudt.PDF
    124,2 KB · Visningar: 201

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: solpanel+generator+220v????

Jag tror du missar en viktig detalj, EBL:en har kännare som håller koll på batteriladdning vilket du inte kan se i kopplingsschemat. Enligt Schaudt skall man därför ha solcellen ansluten via EBL:en som jag skrivit i ett tidigare inlägg.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: solpanel+generator+220v????

På min Citroén C25 så har jag en 120w solpanel på taket som går till en laddningsregulatror och vidare ner till batteriet (255 amp+120amp) , när jag kör så laddas även det batteriet av bilens generator .

Anledningen till dom stora batterierna är att vi har ett 110liters kompressordrivet 12 volt kylskåp som inte går att köra på gasol .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: solpanel+generator+220v????

Tack för svaren Roger och Gunnar, men;

1) Att solcellerna laddar batteriet verkar Ok enligt Roger, ovan!
2) Om allt då är Ok, varför används och säljs då nya husbilar med laddare försedda med speciella uttag för anslutning av solceller om uttagen inte behövs vilket framskymtar i svaren/förslagen ovan?
Resultat av onödiga uttag; en merkostnad för laddaren som virrar till det hela och inte leder till några konsekvenser överhuvudtaget oavsett hur solcellerna inkopplas (förvirrande)?
3) Kvarstår hur och hur mycket bilgeneratorn verkligen laddar batterierna under körning, eller påverkas inte denna laddning (resultat - kan bara mätas, oklart!), eller?

"Problemet (?)" med hur laddningen verkligen fungerar verkar svårt, förvirrande och fortfarande oklart, i varje fall för mig.
/ Med hälsningar, Bengt 333

Vi har en Calira som inte har panel för inkoppling av solcell. Kan man parallell-koppla solpanelern med generatorn (MPPT solcellsregulator före Caliran för att ge 12V och undvika backström till panelen)?
 
Toppen