• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfa med bärbar dator i västeuropa

F

F.d. 4754

Guest
Följande fråga har nog ställt tidigare men allt förändras…

Hur kopplar man upp en bärbar dator ca en timme varje dag för att surfa och hämta hem/skicka ungefär 5 MB E-post varje dag under 14 dagar i västeuropa utanför norden?

Jag vill inte köra runt och söka efter trådlösa nätverk. Det ska alltid fungera men helst inte kosta skjortan...

En undrande Knausen
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Surfa med bärbar dator i västeuropa

Du kan surfa i stort sett hela världen med ett vanligt abonnemang, typ
Telia Surfport, men det är svindyrt. 85 Kr/MB är Telias pris för länderna i
Västeuropa utanför norden.

Står du på camping, så har väldigt många satsat på trådlöst bredband. Här i
Cabopino i Spanien ger vi 40€ för en månad. Kvatitén är väldigt ojämn,
ibland hyfsat ibland helkasst. Man får passa på när det inte är primetime.

FON fungerar i praktiken inte alls. Man skall ha en himla tur om man ska
kunna hitta en hotspot och parkera i närheten. Jag har inte lyckats!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Surfa med bärbar dator i västeuropa

Hej!

Med andra ord så är dina önskemål troligen inte förenbara. (slippa söka trådlösa nätverk mot att det inte får kosta skjortan).

Mina erfarenheter är att det är trådlösa nätverk som gäller, annars blir det mycket dyrt.

Vi i husbilsklubben borde försöka samla in så mycket information som möjligt om var det finns fria trådlösa nätverk och sammanställa det i en fil med GPS koordinater på liknande sätt som vi gör för ställplatser.

Vad tror ni om det.........


Åke
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Surfa med bärbar dator i västeuropa

Tack för era svar!

Poi för trådlösa nätverk låter intressant, men jag är rädd för att situationen förändras hela tiden. Nya nätverk kommer, andra försvinner eller kräver lösen…
Det finns nog säkert någon i denna församling som har kunskaper om hur varaktiga nätverken är och om det är värt att satsa på.

När jag läser svaren slår det mig en tanke:
Jag blir själv medlem 1:a januari och alla tror det blir många nya medlemmar.
Skaran börjar bli stor som ett större företag.

Kan husbilsklubben förhandla fram ett abonnemang som kan vara ekonomiskt attraktivt. Vad tror Ni? Vi är ju ett resande släkte på kortare och längre turer…

Kom gärna med fler synpunkter.

Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Surfa med bärbar dator i västeuropa

Vi har en trådlös USB-adapter som har fungerat bra i hela Europa undantaget Grekland. I Spanien och Tyskland har det varit lätt att hitta oskyddade nätverk att koppla upp sig på, vissa är privata och andra är offentliga. I Frankrike har tyvärr allt fler börjat skydda sina nätverk.

Det blir emellertid allt vanligare att man i städer/byar har öppna nätverk i centrum som turister kan koppla upp sig på.

Campingplatserna på kontinenten har ofta trådlös uppkoppling eller Internet-café som man för en mindre kostnad kan använda. Så att ha med en USB-adapter, om man inte har en inbyggd i laptopen, kan kvickt betala sig. Mobiltelefon eller liknade är alldeles för dyrt att använda utomland.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Surfa med bärbar dator i västeuropa

... Skaran börjar bli stor som ett större företag.

Kan husbilsklubben förhandla fram ett abonnemang som kan vara ekonomiskt attraktivt. Vad tror Ni?


Knausen,

Det är min största önskan just nu, ju fler som "hakar" på som aktiv (betalande) medlem ju större chans att klubbens styrelsen (kanske) kan påverka något i den rikning som du var inne på. Det skulle sitta gott det. Skulle styrelsen lyckas att övertala ett tele företag tror jag att fler "icke betalande" skulle passa på att bli aktiv medlem vilket skulle bli ett plus för oss alla :holly-1-icon:
 
Toppen