• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

F

F.d. 3660

Guest
Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar)

Gasol och LPG motorgas ar samma sak det vill säga propan. Det finns dock en mycket stor skillnad och det är sättet att fylla samt kostnaden för fyllning. LPG motorgas tankas på en bensinstation över större delen av Europa precis som man fyller bensin men det förutsätter att man har en motorgastank i stället för en Gasoltub. Ett exempel på en godkänd tank (storleken är identisk med P11 Gasol och därmed en perfekt ersättare) finns på http://www.gpc.se/motorgas/ men tyvärr finns det ingen som för närvarande engagerat sig i försäljning och import. Jag har använt den tank jag refererar till under många år och även medverkat till certifieringen samt kontakter med svenska myndigheter (för detaljerad information se den refererade länken). Är det någon som känner sig manad att "ta sig an projektet" så hör gärna av Er så kan jag hjälpa till med kontakter. Vad jag förstår har den tyska företaget Wynen-Gas börjat sälja samma LPG tank men naturligtvis med ett stort pålägg (gastankarna kostade inte speciellt mycket vid leverans från Polen). Det är mycket stora fördelar att använda motorgas:
  • Det går att fylla på en ”halvfull” tank och bara betala för det man fyller vilket medför att man alltid kan börja resan med en full tank.
  • Det går att fylla LPG tanken i de flesta länder.
  • Det är betydligt billigare fylla LPG än att byta en Gasol flaska.
  • En elektrisk givare inne i bilen visar exakt hur mycket gas som finns i tanken.
Om LPG börjar användas i allmän omfattning så finns förutsättning för nya tankställen vid större kampingplatser och hos kampingföretag. Låt oss hoppas att några eldsjälar tar sig an ”projektet”. Jag använder också LPG tanken i trädgårdsvärmaren så det är bara att värma sig till en ringa kostnad.
Om de som finner LPG intressant skriver några rader så kanske det kan leda till något positivt, det vill säga engagemang.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

LPG er en blanding av butan og propan, det som normalt brukes i Norge og Sverige er den samme som fylles på flasker nesten ren propan. I sydligere land er 30/70 blandinger mer vanlig, mest propan om vinteren og mest butan om sommeren. Selv den vinterblanding fungerer ok ved minus 20, den nordiske ved minus 40.
 
O

Osten

Guest
Sv: Gasol eller LPG motorgas (fördelar/nackdelar))

Då så! Gäller bara att hitta någon som säljer o ev monterar! Någon som har tips på detta i närheten av Stockholm?
 
Toppen