• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

A

ALF443

Guest
Hej!

Som ny i forumet vill jag tacka för alla inlägg med adresser och tips till tankställen under rubriken gasolförsörjning.

Tidigare har jag varit hänvisad till bensinmackar m.fl. återförsäljare, som har ett oförskämt högt pris på gasol.
Eftersom jag bor i Oxelösund var ÖPEnergi i Linköping mitt val av tankställe 190:- för en P11 .
För min egen del har jag försökt att sammanställa värdefull information från forumet, vad gäller Adresser och tips om olika flasktyper i Europa i ett Word-dokument.
Håll till godo med adresser och tips(Bifogad fil)
Sammanställningen kommer jag att försöka komplettera när jag hittar mer värdefull info.
Om det är någon annan som känner sig manad att komplettera den, så är det givetvis OK!

Som ni säkert alla har erfarit någon gång är det inte lätt att välja vilken flasktyp man skall ha i Europa för smidig tankning av gasol i Europas olika länder.

Trevlig jul :santa-5-icon:
Henry Svalin
 

Bilagor

  • Fyllning av gasolflaskor.doc
    178 KB · Visningar: 838

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Roger, om du köper LPG-flaskan från/i Tyskland lär den ha tysk anslutningsnippel. Det finns adaptrar för att kunna ansluta tysk flaska till svensk gasolanläggning. Det kan nog vilken campingfirmna som helst ordna. Alla har kanske inte en sådan liggande på hyllan men kan säkert beställa från KAMA.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Hejsan Roger,

Anslutningennippel på LPG flaskorna är densamma som på den Svenska dvs vänstergängat. En lös LPG flaska är absolut det bästa.

Jag har väldigt mycket kontakter i LPG världen. När HBK8 (vår kassör) köpte sina LPG flaskor iförgår så passade jag på att få information hur allt fungerade att shicka en LPG flaska utomlands osv.

Jag hjälper gärna till i den mån jag kan. Frakten till Sverige går lös på ca € 58 (shickad med TNT) själva LPG flaskan ca € 250, hela betalningen skulle helst göras från en Belgisk bankräkning (jag hjälper gärna till i den mån det går och mitt private bankkonto går ju att använda till det) för det tag rätt så långt tid att få clearance osv ..

Jag kommer inte ihåg vart du bodde men om det inte är bråttom skulle jag kunna tag med en LPG flaska, ska åka Norröver i Juli.
 

Roger och Maria

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
1226
Medlemskap
2026
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Hej och tack igen Roland för dina fina erbjudande. Maria och jag bor i Vargön utanför Vänersborg. När du tänkt åka norrut så är vi i Grekland. Det ser som att jag får passa på att inhandla en lös LPG-flaska när vi är påväg genom Tyskland, söderut från Rostock. Det är inte så turligt att du eller någon annan vet om någon gasolhandlare i Tyskland som man skulle kunna inhandla nödvändig utrustning hos.
Roger
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Det är inte så turligt att du eller någon annan vet om någon gasolhandlare i Tyskland som man skulle kunna inhandla nödvändig utrustning hos.
Roger

Roger,

Jag ska informera mig för en LPG handlare i Tyskland. Om jag inte tag fel så var det början på tråden en person med kontakter i Poland som kanske i sin tur känner någon i Tyskland.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Roger & Maria,

Det är inte tillåten att tanka LPG i en vanlig Svensk flaska utan man ska köpa en LPG flaska som är avsedd till LPG pga att det ska finnas ett inbyggd utrymme en så kallad expansions utrymme så att flaskan endast kan fyllas till 80%. LPG flaskan rymmer 28 liter

Som ni säkert har förstått ur inläggen jag svarar på så är jag stor föreståndare till LPG tankning pga priset och att flaskorna kan fyllas i hela Väst-Europa.

HBK 8 (Gert) var igår och hälsade på mig i Belgien och han har låtit installera två LPG flaskor. Hela installation inlusive provtryckningen tog 45 minuter, några ingrepp på befintliga slangar och kopplingar behövdes inte. Flaskorna kom med ett 10 årig certifikat från tillverkaren. Flaskorna är tillverkade i Belgien och är av hög standard.

Eftersom vinter temperaturen i Sverige ligger för det mesta under 0°C så tankade vi 100% propan, flaskorna rymde tillsammans 41 liter, pris för fyllning € 25. I Sverige är det kanske svårt att hitta ren propan men då tankar man LPG (motorgas) och fungerar perfekt då blandningen på LPG är ca 90-10 (90% propan 10% butan), på sommaren ligger förhållandet kanske på 60-40 för det krävs mindre propan.

En LPG flaska kostar ca € 250 inkluderar 3st olika nipplar för olika länder så att det kan fyllas i hela Väst Europa. No more problems .. :holly-1-icon:

Belgien.

Tack för värdefull info.

mvh
Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Hej Roland, jag ställer frågan igen???????

Hejsan Kurt & Monika,

Ursäkta hoppade nog över denna frågan, no problem här är svaret.

Gert köpte 2 st röda lös (bärbar) flaskor som placeras vertikal i samma utrymme som han hade sina 2 Svenska AGA flaskar. Han hade en Duomatic installerat så att automatiken tag över när den ena flaskan är tom
Hoppas att detta besvarar din fråga :holly-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Tankställen av Gasol i Sverige och Europa

Tack för info Belgien & CarthagoAnders!
Tänkte inte så långt som att det det handlade om kilo och liter.
Nu är jag med.
:ball-icon:
 
Toppen