• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pioneer AVIC X1BT

A

ALF443

Guest
Hej!
Till vår nya husbil beställde vi en Pioneer AVIC X1BT, som vi tyckte var bra då den ser ut som en radio. När den aktiveras fälls en 6" pekskärm upp och man ställer in adresser, som den navigerar efter. Den är dessutom kopplad till en backkamera som aktiveras direkt när man skall backa. Den fungerar utmärkt, men jag saknar en funktion.
Vi kan inte ställa in GPS kordinater, vilket jag är tycker är synd.

Nu har jag kollat lite på en inte allt för dyr TomTom eller Garmin, som klarar GPS Kordinater.

Finns någon som kan rekomendera en bra navigator:santa1:

Carthago ALF443
Margaretha och Henry
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Det finns en möjlighet att öppna upp ett serviceläge som gör att du kan lägga in Lat/long. Kolla med supportavdelningen på Pioneer.
Tel. 08-6099100
 
F

F.d. 8314

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Då jag har en likadan gps, så ringde jag men den jag pratade med visste inget om det iallafall.

Kommer följa denna tråden, för jag saknar också den funktionen

/Stig
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Svalin,

Först och främst välkommen till världens bästa husbilsforum hoppas ni kommer att få nytta utav all kunskap som finns här.

Vad det gäller GPS co-ordinater håller jag med dig det är ett MÅSTE. Jag har skrivit om detta åtskilliga gånger, det är viktigt att tag reda på om den klarar vad du väntar dig utav apparaten plus att updates av kartmaterial finns att ladda ner till ett hyfsat pris. Vissa GPS apparater är så biliiga att man undrar hur tillverkerna kan behålla dessa låga prisor men vid ett senare kritisk tillfälle vill du göra en update och då koster det skjortan. Jag förstår att prisläge spelar naturligtvis en stor roll men för lite mer kan man kanske få ett bättre deal. Värd att tänka på.
 
A

ALF443

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Tack för upplysningen Peter.
Jag ringde till Pioneer och blev hänvisad till Extern Elektronik 08 57866600 (Micke)
och fick upplysningar att det mycket riktigt går att få det åtgärdat genom den återförsäljare där du köpt din AVIC

Henry
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Svalin,

.. då fattar jag inte varför dom inte säger det på engång att det går att mata in GPS co-ordinator varför ska man behöva ringa runt hela Sverige. Skulle förresten inte förvåna mig att det är något man ska betala för att få det aktiverad :yes:.
 
Senast redigerad av en moderator:
A

ALF443

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Hej Belgien 1!

Om jag får betala visar sig. Jag skall åka ned till Örkelljunga, där jag köpt bilen och medlevererad AVIC.

Henry
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Inte skall du betala något. Det handlar om att öppna upp ett serviceprogram som gör att du kommer åt kordinaterna. Gjort på några minuter när man har uppgifterna.
Det finns ett stort intresse från Pioneer Sverige att dessa möjligheter skall finnas som standard, men det är uppenbarligen svårt att övertyga japanerna om detta. De hoppas det kommer i senare uppgraderingar.
I övrigt en helt suverän navigator.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Ställde frågan till Pionner support: Kan man mata in koordinater i Pionner AVIC X1BT.

Fick idag svaret: Tyvärr har inte X1BT den funktionen.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Hej Svalin. Jag tror att Du kan få Hjälp på betydligt närmare håll. Åk till Gumsbacken tala med Erik på AUTOSOUND han är duktig på PIONEER. Mvh.Lasse:santa-2-icon:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Uppenbarligen beror det på vem man frågar. Jag tror de är lite rädda
för att man skall gå in och pilla på fel saker. Man öppnar upp en del av
serviceprogrammet. Då kan navin hänga sig och garantin gäller ej.

Bifogade fil har jag fått från min återförsäljare efter samtal med Pioneer.
 

Bilagor

  • Hur man söker på Lon Lat.doc
    28 KB · Visningar: 338
F

F.d. 29748

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Mycket intressant.
Själv har jag en Avic X1R någon som vet hur man gör på den?
 
F

F.d. 8314

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Uppenbarligen beror det på vem man frågar. Jag tror de är lite rädda
för att man skall gå in och pilla på fel saker. Man öppnar upp en del av
serviceprogrammet. Då kan navin hänga sig och garantin gäller ej.

Bifogade fil har jag fått från min återförsäljare efter samtal med Pioneer.

Tack så mycket.

/Stig:santa1:
 
A

ALF443

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Hej Peter!
Det var intressant!
Har du provat själv att ställa in Navigatorn?

Henry
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Svalin,
Jag har en annan modell som heter AVIC- HD3BT den har inte riktigt samma menyer, så denna programering funkade inte på min navi.
 
Senast ändrad:
A

ALF443

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

OK Peter!
Det var ju otur.
Det jag undrar över är om man missar Adressregistret eller om man får upp en särskild ruta för inställning av long/Lat i menyn.
Jag får väl undersöka saken vidare hos en lokal handlare som Lassa-125 tipsade mig om.
Föresten Tack Lasse-125

God Jul
Henry
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Är AVIC X1BT förberedd för att koppla till en backkamera?

/Bosse
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Svalin,
Jag har en annan modell som heter AVIC- HD3BT den har inte riktigt samma menyer, så denna programering funkade inte på min navi.
Hej Peter.
Fick du fram något för din GPS?
Har nämligen en likadan själv, och det är lite irriterande att man inte kan söka på koordinater.

/Thomas
 
A

ALF443

Guest
Sv: Pioneer AVIC X1BT

Hej Ingela o Bosse!

Peter har rätt. Det går alldeles utmärkt att ansluta en backkamera. Vi har en sådan på vår husbil och den fungerar jättebra. Den aktiveras automatiskt när vi lägger in backen och genom att AVIC-en har en stor skärm har man en tillräckligt tydlig bild även när det är mörkt då backbelysningen tänds när du lägger i backen.
Det finns dessutom en möjlighet att ha backkameran aktiverad under körning om man ex. vill kolla ett släp eller dyligt.

/Henry
 
Toppen