• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virelåsning dörrar

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag lovade att återkomma med bilder på en låsanorning som spärrar framdörrarna i alkovbilar. För somliga här är detta gammal skåpmat eftersom jag beskrivit detta på ett annat forum. Det är mera tänkt för hemmapularen. Om någon vill ha hjälp kan jag kanske ställa upp med visst material, men det mesta finns i båttillbehörsaffärer. Här kommer bilderna:

Wirels1.jpg


Tapen under brickan på skruvöglan är bara till för att centrera skruven i röret som är ett aluminiumrör 13*8mm.


Wirels2.jpg



Wirels3.jpg


Wirels4.jpg


Spinnackerlåset är lätt att öppna. Se bara till att kausen som skall krokas fast inte är för liten.


Wirels5.jpg


Här är dörrarna hopkopplade och det går inte att komma åt låset från den lilla sidorutan om tjuven skulle ha plockat bort den.
 
F

F.d. 53585

Guest
Här är mitt bidrag!

Från Clas Olsson
1st skothake 31.4256-2
4st Wirelås, 31.857-1
4st Karbinhakar, 31.846-1
4st Kaus, 31.858-2
2st Ögelbilt, 31.861-1

mvh
Hasse_E

IMG_0001.JPG

IMG_0004.JPG

IMG_0005.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Virelåsning dörrar

Jag väcker liv i denna tråd igen.

Bilderna nedan gäller modellen före 2007.
Har någon kommit på en bra wire-låsning för Fiat 2007 -> och för vändbar förar- och passagerarstol?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Varför inte gå in på Startsida Där finns det smidiga lås att sätta på dörren.Med eller utan lås.Vi har 10% rabatt där.Finns under rabatter o tips.Finns både för 2007 och tidigare.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Virelåsning dörrar

Nja.
Jag efterlyste wirelås, dvs en förlängning av den tidigare lösningen men för årsmodell 2007 och framåt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Än så länge har jag inte möjligheten att kunna kika på detta på -07 och frammåt. Det går kanske att sätta någon ögla nere vid nedre, bakre hörnet på dörrarna. Där finns kanske inget hål men det går antagligen att borra upp och sätta dit öglan med mutter och bricka. Men det är antagligen inte rakt mellan dörrarna så wiren måste gå i en båge.

Lite krångligare att trä också förmodar jag.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Virelåsning dörrar

Det är som du säger Michael, det finns ingen bra väg att trockla igenom wiren från den ena till den andra sida.
Jag hittar en bult som håller sidofacket på dörren, det är möjligt att det går att byta ut den mot skruvöglan. Tyvärr sitter den inte så bekvämt till när man skall aptera låsanordningen.
Fortsätter att prova men skulle värdesätta tips från någon som fått till en bra lösning.
Annars återstår Hasses tips om dörregeln.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

En möjlighet kan kanske vara att sätta öglorna i bakre övre hörnet. Wiren kommer då att sitta lite dumt på en delintegrerad bil men den används bara på natten så det går kanske att leva med. Fråkan är då hur öglan sätts fast. Popnitsmutter kanske? Eller finns det någon förstärkning i hörnet så att det går att gänga upp ett borrat hål?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Riktigt smart lösning! Enkelt och effektivt som säkert kan anpassas till många olika bil- och årsmodeller.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Virelåsning dörrar

Här kommer en alternativ lösning där jag använde tidigare materiel men fick ta en ny bit wire eftersom det fattades 2-3cm mot den lösningen som jag hade i min 2003:a.
Ingen åverkan på dörr eller golv.
Skruvade bort sidofackets bakre skruv och placerade skruvöglan med mutter och stoppmutter där. Jag tror att bilderna visar hur det blev.

PICT0019.JPG

PICT0020.JPG

PICT0021.JPG

PICT0023.JPG

PICT0022.JPG
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Så här enkelt har vi löst det.
Låser upp med nyckel och vrider den vita knappen så är det öppet. När man stänger så är det endast att vrida tillbaka den vita knappen och vips är det låst.

Pris: 1431:- inkl allt.

Säkerhetslås.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Hej
Låset till dörren finns de för äldre modeller. Har en peugeot 1993 års modell.
Ha det
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Peter
Lättast är att du ringer honom och frågar eller mejlar.Länk finns under inlägg nr 3
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Så här har vi gjort. Det blir ordentligt spänt, så det inte går att få tag i dörren, och slipper vajrar i mitten. Du kan handskas med den med en hand, även frugan. I panik går det väldigt fort.

bilder 019.jpg
 

Rosen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Ett av inbrotten som inträffade i Holland gick till så att en liten ungre person kröp in genom sidorutan när den var sönderslagen och tog vad som fanns så att låsa med spänt band kedja eller liknande är inte självklart jag föredrar att dörren går att öppna c:a 20 mm för att larmet ska gå och om man går in genom rutan så larmas det via rörelsecensorn det kravet har jag, vi har åkt ute i europa några år och lärt och sett en del.
 
Senast ändrad:

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Har nu läst denna tråd.... är helt ny på husbil, ska ut för första gången nu till valborg.
Behöver man sånna här extra låsanordningar??
Maria o Uffe
 

Rosen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2024
Sv: Virelåsning dörrar

Av tre par med husbil som vi känner så är det bara ett som inte blivit rånade eller på väg att bli rånade så på något vis så käns det rätt att använda vajer, kädja eller annan utrustning, tilläggas kan att detta inträffade i Tyskland och Holland men länder som Italien och Frankrike anses som ännu vanligare att bli rånade i
 
Senast ändrad:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Virelåsning dörrar

Av tre par med husbil som vi känner så är det bara ett som inte blivit rånade eller på väg att bli rånade så på något vis så käns det rätt att använda vajer, kädja eller annan utrustning, tilläggas kan att detta inträffade i Tyskland och Holland men länder som Italien och Frankrike anses som ännu vanligare att bli rånade i

Om det är så att 2 av tre blir rånade så borde det väl inte vara många som åker utomlands med husbil. Jag har själv bara varit i Tyskland med husbil (blev inte rånad). Ingen jag känner har heller blivit rånade.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Virelåsning dörrar

Innbrudd og ran forekommer, men passer en på og ikke legge fristende saker synlig når en parkerer så reduseres risikoen.

Blandt tyske husbilturister snakkes det om at sør i Sverige er det minst like farlig som i Italia! Dette på grunn av at noen tyskere (et ukjent antall) har blitt utsatt for både ran og innbrudd på rasteplasser spesiellt langs E6.
 
Toppen