• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sova på fel ställe

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sova på fel ställe

jag har inte gjort det...och då har man sovit lite överallt i hela Europa..föresten kan man sova på fel ställe?Om husbilen betraktas som personbil..vem kan då avgöra vad man gör i bilen:) :)
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Hör ni ni! Sånt pratar man inte om, men visst har man sovit även på rätt (fel) ställe och dessutom fått beröm. Men det var länge sen man hade ansiktsblemmor och de var längesen man ...
Numera endast farbror Claes.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

Det är kanske dags att försöka få tillbaka denna tråd till ursprungsfrågan, nämligen om någon blivit bötfälld för att ha sovit i bilen där detta skulle ha varit förbjudet.

Jag vill minnas att någon skrev om en sådan händelse i Danmark, men utan att det gick så långt som till böter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sova på fel ställe

Böter, kanske inte direkt böter, om inte därmed menas att äta frukost med en argsint fransk bonde.

På 70-talet gjorde min samba och jag Europa osäkert, när vi genomkorsade världsdelen i fråga per bäddningsbar Peugeot 404. För att slippa hotellkostnader, så sov vi i bilen; körde bara av stora vägen, in på en mindre väg och bakom en buske eller träddunge så bäddade vi i bilen och somnade så småningom, utan någon som helst husbilskomfort. Idag förstår jag knappt hur vi klarade det, men det gjorde vi i alla fall.

En morgon i Sydfrankrike, möjligen Provence, så vaknade vi av att en stor och kolossalt arg person nästan välte bilen, när han försökte få oss att begripa att detta var minsann hans marker och där gjorde ingen intrång hur som helst. Allemansrätten fanns inte i Frankrike den gången och lär inte finnas nu heller.

Yrvakna och vettskrämda försökte vi lugna bonden och förklarade för honom att vi omedelbart skulle lämna "brottsplatsen". Då inträffade ett "under"! Eftersom jag på den tiden kunde lite skolfranska och försvarade vårt tilltag på detta språk, så förvandlades plötsligt "Dr. Jekyll" till "mr. Hyde" (eller var det tvärtom) och bjöd på stående fot in oss på frukost och den frukosten glömmer jag aldrig! Det var inte någon svensk hälsohotellfrukost utan det var helt andra "bullar". Det här var väl kanske inte direkt böter, men vi fick ju något sorts straff straff i alla fall.

Den gången lärde jag mig att om man vistas i Frankrike, så är det en ofantlig fördel om man kan lite franska, om än aldrig så lite, bara man försöker prata på det språket och inte är rädd för att göra bort sig. Engelska accepteras knappast och tyska ska vi inte tala om!

Jappe
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Sova på fel ställe

Beträffande Danmark så har de skyltar på de flesta större rastplatser som förbjuder övernattning i husbil och husvagn, men vid Skagens parkering fanns inte dessa skyltar uppsatta och vi var nog ett 20-tal husbilar som "parkerade" över natten utan problem likaså i Ribe där var det ännu fler husbilar, övriga nätter hade "lystebåtshamnarna" husbilsplatser till hyfsat låga priser från 80:- till 120:- DKR.
Men läser man Danmarks hållning till vad vi kallar allemansrätt så står det så här på en dansk hemsida översatt till svenska:

"Allemansrätt av svensk modell finns inte i Danmark. För båtägare är det tillåtet att gå i land och färdas till fots längs kusten.
På vissa privata öar kan landstigning vara förbjuden.
Det är inte tillåtet att övernatta i bil eller tält på parkeringsplatser, rastplatser, privat mark eller stränder.
Det kan finnas lokala föreskrifter om parkering för campare."

Kan vara bra att läsa på innan man åker dit, så man hittar deras rutiner.
Sidans länk:
Värt att veta - Danmark - VisitDenmark: Officielle hemsida med turistinformation och länker til Danmark
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sova på fel ställe

Det är riktigt att i Danmark finns ingen allemansrätt, men för husbilar finns heller ingen allemansrätt i Sverige.

Däremot finns i Danmark ej heller något generellt förbud mot övernattning i husbil. Det är precis som i Sverige att företrädare för campingplatserna försöker inbilla folk att det är förbjudet.

Den danska föreningen DK-autocam.dk har därför gått ut med information om att det är tillåtet att övernatta i husbilar om inga skyltar anger något annat.
En camping förbjuden skylt gäller inte husbilar.

Man skriver bla.

"Altså der findes IKKE i færdselsloven eller vejlovgivningen generelle regler om forbud mod overnatning i et parkeret, registreret køretøj."



 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

Det danska Trafikministeriets svar på framställan från DACF finns här:
Dansk AutoCamper Forening, Danish AutoCamper Association klicka på 'Pressen skriver' och sedan på 'Trafikministeriet...'

På slutet svarar Trafikministeriet på frågan om "Camping förbjuden" och sista meningen i svaret borde mana svenska kommuner till lite eftertanke:
"Jeg kan endvidere oplyse, at skiltet "camping forbudt" retter sig mod aktiviteten og ikke, hvilket transportmiddel der anvendes."
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

Jag tror att husbil sticker lite i ögonen på vissa.
Min bror och jag (och 1000 tals andra ) har i 40 års tid, ofta såvit i hans lastbil. På alla möjliga ställen. Ofta i Danmark. många gånger i Köpenhamn.
Ingen komunpolitiker, pvakt, polis, eler annan har haft någon som helst åsikt om det.
Vid ett par tillfällen, har har nån undrat, om vi kunde flytta oss lite. För dom ville ut eller in med sin bil.
Jag har inte kollat. Men kan inte tänka mej, att det är olika bestämelser.
Bosse B
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Jag tror att husbil sticker lite i ögonen på vissa.

Bosse B,

Lite off topic. Jag håller med dig det syns speciellt när man kommer till dom så kallade före detta Öst-blocksländer men även i Tyskland när man har åkt genom små gränder och folk är tvunget att flytta på sig lite (för att dom promenerar mitt på gatan) då blir det genast kommentarer, ibland mycket ovänliga :mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Bäste Kjell och Gunnar, ni redovisar två helt motsatta uppfattningar huruvida det i Danmark är förbjudet att övernatta i husbil på plats, där skylten "camping forbudt" är uppställd. En ganska så viktig sak, som nog kan komma att samordnas inom både Norden och EU.

Visst är det stor skillnad i giltighet när DK-autocam.dk säger att "sådana skyltar inte gäller husbilar" repektive Trafikministeriet uttalande att "det är själva övernattningen = campingen som avses och inte i vilken typ av färdmedel det sker i".

Man kan ju gissa, att Trafikministeriet har något mer att säga till om !! Visst är det olyckligt med den här typen av skillnader om vad som verkligen gäller. Och när det gäller lagar och förordningar på allmän mark och väg är man ju skyldig att veta vad dom innebär. Det räcker i regel inte med att man hänvisar till någon annan tolkning än den gällande.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

Och när jag följer länken till Trafikministeriets brev framgår klart och tydligt att det inte finns något generellt förbud mot övernattning i fordon. Bättre kan det knappast bli tycker jag. Naturligtvis innebär det dock inte att man kan hänvisa till detta om det finns lokala föreskrifter och skyltar som säger annorlunda.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Sova på fel ställe

När du har parkerat husbilen, dragit åt handbromsen och stängt av motorn har väl ingen myndighet något att göra med vad du gör där inne i husbilen. Om du kissar, lagar mat, lyssnar på radio eller sover kan väl inte ha någon betydelse?
Den stora frågan är väl när, var och hur du har parkerat?
Att sova i sin husbil är väl aldrig fel, eller? :wink:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sova på fel ställe

CONCURRO;

Jag förstår inte ditt problem.

En parkerad husbil är som vilket annat parkerat fordon som helst, personbil, lastbil eller buss. Något generellt förbud att sova i ett fordon finns inte, varken i Sverige eller Danmark.

Man uppmanar dessutom trötta bilister att stanna på lämplig plats och vila innan fortsatt färd. Någon tidsbegränsad vila är inte stipulerad.

I sammanhanget vill jag nämna att man inte kan likställa husvagn och husbil, de har helt olika förutsättningar och användes för det mesta på skilda sätt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Gunnar, är det så entydigt klart?

innebär det att man ändå kan stanna en hel natt på en rastplats utmed E18 i DK där det finns en skylt "Camping forbudt"?? Vad innebär då "camping" enligt Trafikministeriets terminologi? Var går gränsen, halvt utrullad markis, stödben nedfällda, klossar under hjulen mm? Att man kan göra så där sådan skylt inte finns, tror jag mig veta redan.

Enligt min tolkning av "camping-begreppet" är det ingen väsentlig skillnad mellan bil med husvagn och husbil, förutom att husbilen har "vagnen" fast monterad på ryggen samt längden på respektive ekipage.

Dessutom har vi i vår kommun klara förbud mot camping på vissa platser, t ex torg, även om där finns en massa parkeringsplatser.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sova på fel ställe

Det finns klart en gråzon av när man kan betrakta det som camping eller inte.

I Malmö, som exempel, har Gatukontorets jurist uppfattning att sova i en husbil är camping och det menar man är förbjudet. Däremot att sova i en vanlig bil är tillåtet?!?!?

Deras problem är, vilket de är helt medvetna om, att man kan inte beivra det. Bankar polisen på husbilen på natten och du vaknar, så sover du ju inte och då kan man inte köra bort dig. Å andra sidan, fortsätter du att sova vet man ju inte om du är i bilen eller om den är tom.

Självklart skall man inte rigga upp stötter, stolar, markis eller annat på parkering utan bara parkera, dra handbromsen och stänga motorn.

Men min viktigaste poäng är att vi inte skall stödja dem som vill jaga iväg husbilarna till campingplatser mot sin vilja. Istället skall vi påverka kommunalpolitikerna att välkomna husbilar i tätorterna och gärna underlätta parkeringen för dem.

Man har upptäckt detta i flera länder på kontinenten och har där anordnat särskilda ställplatser med tydliga markeringar vid orternas infarter.

Det är bland annat detta som vi i Husbilsklubben.se skall jobba för, enlig min mening.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

Trafikministeriets svar är ju ovanligt klart:

De omtalte bestemmelser forbyder ikke, at vejarealerne anvendes til parkering, af registrerede køretøjer, selvom parkeringen har nogen varighed, og forbyder heller ikke, at et parkeret køretøj benyttes til en længere hvilepause, herunder overnatning.
Kun hvor aktiviteten får karakter af en egentlig campering, vil den være i strid med de omtalte bestemmelser i vejlovgivningen

Det är väl endast orden om "egentlig campering" som kan misstolkas om man med campering mena att sova. "Egentlig campering" verkar, enligt min mening, ha betydelsen = sätta ner stödben, fälla ut markis, m.m. Dvs ta i anspråk en större yta än vad själva fordonet behöver, eller att stå längre tid än vad reglerna för just den parkeringen tillåter. Vad man sysslar med inuti fordonet har Trafikministeriet inga synnpunkter på.

Så i Danmark kan man sova lungt på en parkering. Det verkar som om de har klart för sig skillnaden mellan parkering och campering.

Hälsn EssoJ
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Ursäkta att jag lägger mej i det hela.. Men vore det inte bättre att vända sig till en lagstiftare i högsta instans och få på papper vad som gäller för camping respektive parkering (precis som jag gjorde vad gäller vinterdäck på PB2) istället för att spekulera och dividera med kommuner och Poliser? Det måste finnas en klar lagstiftning om det hela annars kan man inte förbjuda saker och ting, skriva ut böter eller avgifter. Fan trot, men Svensk lag råder faktiskt fortfarande i Sverige.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sova på fel ställe

Ja, du Kölis, Sverige är fantastisk men klara regler är svårt att få fram i många sammanhang, så även hur detta med husbilsparkering skall tolkas.

Ett annat exempel är det med B-körkort för tung husbil, det är inte heller glasklart förrän det har provats av en domstol.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Jag har väldigt svårt att tro att det finns en speciell lag om hur en husbil får parkeras. Däremot finns det garanterat lagar om hur en bil ska parkeras och om man får sova i den under tiden, står det inget om att man inte får sova så gäller vanlig parkering. Det finns även garanterat lagar om vad som är camping. Om sedan lagstiftaren har glömt, eller inte uppdaterat det hela sedan husbilarna blev en "plåga" i Sverige så är det inte vårat problem. Driver man det hela juridiskt så är det lagen som gäller, finns inga stickspår eller eget tänkande i andra banor. Av oss ca 1200 medlemmar idag så borde det finnas någon jurist bland medlemmarna tycker jag.

Det man är skyldig att känna till är de bestämmelser som är Kungsgjorda, egentligen har man skyldighet som fordonsförare att varje dag gå in på sin Polis station och be att få del av det nya som har kommit sedan igår.. Det hela faller på sin rimlighet men så är lagen. Vi kan ta ett typexempel från England som är väldigt lika oss vad gäller byråkrati och stelbenhet. Alla taxichaufförer ställde sina bilar vid ett bestämt klockslag i London för några år sedan (anledningen var att man inte var nöjd med något som staten hade tvingat på dom). Det blev trafikstockningar i hela London och Polisen kom och skulle bötfälla dom. Svaret var att vi får inte framföra taxifordonet utan en halmbar på taket, det är strängerligen förbjudet! Vad skulle polisen göra? Ja det var ju en lag skriven på början av 1900 talet som fortfarande gällde, ingen hade kommit på att den kanske skulle tas bort.. När det är "idioter" som skriver lagen så måste man även tolka den som en "idiot".. Jag tror inte att våra campinglagar har blivit uppdaterade sen femtiotalet...
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen