• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våran nya husbil

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Då var det dax att i fredags 2007-11-30 åka till umeå för att hämta våran nya husbil Adriatik 650 SP 2008. Det har varit långa sex månader, det måste vara jämn för bar med en graviditet. Men nu är den förlöst och här, nu återstår det att utrusta och färdigställa den varje kväll för att få göra en första provtur, lär bli redan i helgen ned till Sundsvall och IKEA. Vad vi gjorde först var att åka in på våran verkstad och under helgen med hjälp av min nogranne måg lägga en lackförsegling på hela bilen. Enligt han så blir den jätte lätt att tvätta och få bort allt det eländiga salt som sprids på vägarna.

Men jag har en fråga till någon som kanske vet?. Det är en 130 JTD 2,3 motor i den och vad jag ser så är det svårt att få upp motortempen, helst om den står och går på tomgång. Provade i går kväll 3 grader kallt ute och den fick gå i 2 timmar och det var knappt märkbart på motortempmätaren och svag värme in i bilen. Kan det sitta fel termostat i den för Sverige och Norrland, Bör jag byta.

Greger Astrid

:santa-2-icon: :music-icon:
 
Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya husbil

Hej Greger Astrid!
Det är troligtvis inget fel/felmonterat i er motor. En diesel är betydligt mer effektiv vid förbränningen än en bensinmotor, det bildas ingen värme i större grad när den går på tomgång. Alltså helt normalt att det inte kommer någon värme vid tomgångskörning.
Kör runt lite på byn och belasta motorn lite så ska du få både uppmuntrande blickar från omgivningen och lite mer värme i kupe´n!
Ha det bra!
Fredrik
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2025
Sv: Våran nya husbil

GRATTIS TILL NYA BILEN.
Vi kanske ses, för ni har väl satt upp HBK skylten
Hälsningar Mary-Alf Luleå Kallax
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Våran nya husbil

Greger o Astrid
Jag skulle nog reklamera eller åtminstone påpeka detta skriftligt till säljaren för att gardera inför ev. garantidiskussioner.
Man måste väl ha varmt i hytten - åtminstone om det bara är minus 3...
DS
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya husbil

Grattis till nybilen!

Vi får vår (likadan) i mars.
Hoppas vi kan ta del av Era lösningar på värmen då vi bor
än längre norrut!

- 4 gradiga hälsningar från Haparanda

:snowman-1-icon: Mona & Kjell
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya husbil

Webastovärmare heter lösningen, exempelvis har, vad jag vet, alla Fiatchassier som importeras till Sverige det. Nu är det ju så att dom flesta av oss köper bilar byggda i övriga Europa och där är det inte så vanligt med Webastovärmare.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Våran nya husbil

Hej, vår Adria har en tjusig skylt vid bodelsdörren där det står "Scandinavian Edition".
Då kan vän av ordning undra; då skall den väl för f-n vara förberedd för Svenskt klimat.
Men nedåt noll o värre så räcker inte motorvärmen till.
Adria - vad menar ni med Scandinavian Edition?

DS
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Våran nya husbil

Vi väntar på våran nya Adria 680 SP som vi får i påsk. Vi valde i sista sekund en webasto värmare när vi skrev kontraktet. Hoppas att den kommer att värma bra.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Våran nya husbil

Om inte värmaren räcker så vill jag flagga för två gamla beprövade system.

Den Ena kallas för Åkarbrasan och den andra för Kroppsvärme.

Sedan hur man skall ta denna kur tvistar dom lärda.

Men en känd Poet sa en gång att man kan ta kuren liggandes i sängen.

Hälsar Monica o Kurt.
:confused::twitcy::twitcy:;):D:D:D:D
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya husbil

Vi har gjort samma erfarenhet som ni. Motorn får inte upp någon vidare temperatur när den står på tomgång. Det beror på orsaker som har beskrivits av andra tidigare i tråden.
Däremot under körning kommer arbetstemperaturen upp till det normala och då blir det varmt i både bildel och så småningom även bodelen. Använder man dessutom extrafläkten (räcker med läge 1) som sitter i bodelen så blir det väldigt mycket fortare varmt i hela bilen. Vi har varit ute och campat i temperaturer strax under noll då fordras ca en mils körning innan full arbetstemperatur uppnås. Kör man på lägre växlar går det lite fortare. Användning av pannan för att få varmt i bilen innan man kör rekommenderas.
Gasol är mycket snabbare än el.

Mvh Rolf
 
Toppen