• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysta mig!

F

F.d. 2549

Guest
Det ”pratas” om tysta elverk på en annan tråd. Hörs ett tyst elverk? Naturligtvis inte.
Visst är det som så att ”tyst” inte är komparerbart?
Vad jag förstår, så om A är tystare än B, då kan inte B vara tyst, och A kan inte vara tystare eftersom ordet tystare inte finns, eller inte borde finnas.
:wink:
Ibland borde man nog vara tyst.
Hälsningar från farbror Claes.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tysta mig!

Men bäste farbror, är det inte så att du blandar ihop tyst och ljudlös. För inte kan du komparera ljudlös?

Tänk själv, hur det ljudlösa elverket tyst puttrar på och levererar el medan det ljudlösaste elverket stilla rinner iväg i värmen och det ljudlösare elverket fortfarande står kvar, måhända lite löst i hullet, men utan att förmå sig att leverera en enda wattminut.

För övrigt kan vi fundera på om dricksglaset är tomt när det vänts upp och ner.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tysta mig!

Inte skall man tysta dig min bäste farbror men jag vill skålla med dig
 

Bilagor

  • 0736007.17.jpg
    0736007.17.jpg
    16,2 KB · Visningar: 509
F

F.d. 418

Guest
Sv: Tysta mig!

Ja du Claes, en klurig frågeställning dvs helt i din stil. För säkerhets skull rådfrågade jag ett synonymlexikon innan jag fattade tangenterna och fann att ljudlös och tyst är synonymer. I teorin är det nog också så att ljudlöst är ljudlöst och tyst är tyst. I praktiken tror jag dock att vi använder ordet tyst lite mera flexibelt och bl a komparerar det. Exempel: Det var betydligt tystare i mitt förra klassrum än det är i det här. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Tysta mig!

:santa1: När det snart är jul kan man ju oxå fundera på om ljusen brinner opp eller ner ??

Torotor i Nora
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Tysta mig!

Jag anade att vissa för mig oanade kommentarer skulle komma.
Om tomma glas tycker vi inte, vilket de aldrig är om nu inte vakuum
intet är.
Att synonymer däremot existerar kan vi vara överens om, även om det
sällan finns två absolut likvärdiga. Ibland passar ”tyst” bäst och ibland
är ”ljudlöst” det perfekta valet.
Visst är det så AndersW, att vi flexibilerar (hm) vår ordanvändning på
gott och ont. Det är ju just den praktiska användningen som formar vad
SAOL:s lärda skall rekommendera.
Jag glömmer inte när SAOL rekommenderade ordet ”borteliminerad”.
Vid nästa upplaga var ordet eliminerat.
Så var det.
Hälsningar farbror Claes.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Tysta mig!

Vad är tyst ?
Tyst är just det TYST = noll ljud !!
Att sedan olika försäljare av hitan/ditan säljer tystare grejer en andra betyder inte att de använder betydelsen "tyst" rätt eller?
Kolla i ett uppsagsverk : Med ljud avses mekaniska vågor som utbreder sig i något fysiskt medium; i vätskor och gaser är dessa vågor longitudinella
Utan "ljud" inga "vågor" = 0 ljud =tyst !!
Är det tyst så är det !!
Farbror Claes har rätt igen.
U&A
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tysta mig!

Jag kan här beskriva ett "tyst" elverk.
Vi var för några år sen på en FC camping intill Vänerns vatten en midsommarafton. Vi hade kommit fram till tiden som blir efter sill och potatis då man sitter under markiser och i yttertält och tittar ut över en spegelblank sjö och förberedeler för kvällens logdans med förfriskning och myggolja, . Just då kommer en sent anländande ung familj i föräldrarnas nya husbil som vi beundrade just då, efter 10 minuter startar ett besindrivet tvåtaktselverk alldeles intill, alla börjar ropa "vad händer". Svaret blev: Vi skall bara koka lite kaffe och minst ett 10-tal experter talade om för dessa husbilsnybörjare hur man kokar kaffe utan att terrorisera en hel camping under en magisk tid på midsommarafton, det blev hastigt ett mycket ljudlöst elverk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tysta mig!

Vindkraftverk...

Ikke min erfaring med hverken små eller store vindkraftverk uten når det ikke blåser. Ellers så er det et svush svush som etter hvert blir til et bulder, store møller klarer til og med å lage sonic boom (overlydssmell) med spissene på bladene, det høres i flere km rundt de største vindparkene.

Gjorde en gang tabben å stille oss opp for natten noen hundre meter fra nærmeste mølle. Utpå natten blåste det opp og det hørtest nesten ut som et jettfly, det var bare å stå opp og komme seg vekk.
 
Toppen