• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att skaffa en Batterimätare?

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej på Er.
Är det någon av Er som har en Batteri mätare i sin husbil?
Några synpunkter? Vilken kan man köpa ?
Vad vet Ni om tex.Battman 5499 som kostar 2290:- från Hjertmans sid 147,
kanske en annan produkt från en annan leverantör.
Mvh
Perrovski
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Jag skulle rekomendera 5499-300 som har julpris på 2190:-
Det är en riktig tankmätare för batteriet.
Har haft den själv sedan 2001 och flera bekanta har skaffat den.
Om man ställer in den riktigt så blir den snart ett lika viktigt tillbehör som tankmätaren i bilen.
I stället för att bli överraskad så lär man sig hur man ska hantera batterierna och kan då dra bästa nytta av dessa för att tex. fricampa längre.
Montera shunten på jordsidan.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Perrovski, de flesta nyare husbilar har väl en möjlighet att kolla batteriernas spänning
på någon form av inbyggd panel?

Vad mer vill du se än återstående energi i bodelsbatterierna presenterat som återstående antal amperétimmar eller i procent av batterienergin. ?

ds
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Det är inte bara spänningen som visas med rubricerade instrument utan även hur många Amperetimmar som finns kvar i batteriet. Det vanligaste i husbilar som standard är en voltmeter som kanske inte är lika enkel att bedömma återstående kapacitet med.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

I min bil visas både spänning, och återstående kapacitet i form av amperétimmar eller i
procent.

Trodde det var så i alla nyare bilar....

ds
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

I nyare bilar finns mer eller mindre bra batterimonitorer inbyggda men de är oftast av typen Ah räknare och blir relativt onoggranna.
Tycker man dessa räcker så är det väl ok men den produkt jag föreslog är lite mer än så.
För den intresserade finns lite att ladda ner på:
Xantrex Technology Inc. - Boats - Xantrex Battery Monitor - Documentation
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Hej Perrovski, du ville ju ha synpunkter - här kommer några!

Det kan inte bli billigare än att använda den voltmeter som redan finns i de flesta husbilar, alternativt en lös voltmeter som inhandlas på t.ex Clas Olsson (ca 100 Sek), för mätning i t.ex ett 12 voltsuttag. Använd bara följande lilla ungefärliga tabell så vet du det som behövs;
  • Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,9 och vid belastat >12,7 volt, då är det 100% kvar i ett friskt batteri är detta på 100 Ah, så är det 100 Ah kvar i ”batteritanken”, etc!
  • Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,6 - vid belastat >12,4v, då är det 75% kvar
  • Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,3 - vid belastat >12,1v, då är det 50% kvar
  • Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,0 - vid belastat >11,8v, då är det 25% kvar
  • Vid obelastat batteri visar voltmetern <11,7 - vid belastat <11,5v, då är batteriet tomt
Denna metod tycker jag är både den enklaste och billigaste för att hålla koll på batterikapaciteten i husbilen. Den säger mig allt som jag behöver veta i varje fall minst lika säkert som bilens bränslemätare visar bränsletillgången i bilen.

Det finns ju mycket annat att lägga pengar på där de kanske gör större nytta, tycker jag i alla fall.

/ Med hälsningar, Bengt 333
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Tycker personligen att en timräknande ampermätare är bland det viktigaste på både båt och husbil. Strömtillgång oftast den mest kritiska faktorn för ett avspänt semesterliv, möjligen i konkurrens med gasol i husbilen.

Spänningen kan varier väldigt mycket beroende på vilka strömförbrukare som är/nyss varit igång. Dessutom kan man mycket tydligt se hur myckets ström olika apparater förbrukar, för att optimera/beräkna sitt utnyttjande, samt hitta gömda småförbrukare som på sikt kan tömma ett oladdat batteri.

I förhållande till den totala kostnaden för en husbil mycket väl investerade pengar och tycker jag borde ingå i standardutrustningen (på samma sätt som LED-lampor borde vara standardmonterade).
 
H

hianders

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Hej Bengt!

Gäller värdena du anger för Gelbatterier också. Mätte spänningen efter fulladdning plus ett dygns vila (ej inkopplat) till drygt 13 volt med två olika instrument. Jag har ett EXIDE G85 i bilen.

Hasse A
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Ett batteri som är urladdat till 50% och som är anslutet till solpaneler som laddar för fullt är lite svårt att utvärdera laddningsgraden på via spänningsmätning -för att ta ett exempel ur verkliga livet.

De flesta husbilar och båtar har elektriska prylar igång mer eller mindre hela tiden, som både laddar i och ur så det krävs stor disciplin och tålamod att få ett trovärdigt värde på laddningsgrad via spänningsmätning.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Hej Hasse!
Svar ja, värdena är i stort sett generella för olika batterityper (obs, "> = värde större än" 12,9 volt)!

Har själv Exide Gel G80 (2 st x 80Ah)! Bilens voltmeter, visar motsvarande värden som jag angivet ovan. Framledning batteri voltmeter kan ta några tiondelsvolt ber på ledningsarea. Mäter jag värdet direkt över polerna när batterierna laddats via elnätet så får jag 13.3 volt, = obelastade och i perfekt skick. Det är säkert helt korrekt/normalt med det värde som du mätt upp, men tycker nog ditt värde snarare ligger lite lågt.

Betr när bilen körs och bilens laddsystem sköter laddningen kommer du att finna att en laddningsgrad av över 85% är mer än sällsynt (jfr tabell ovan). Det beror på att för de sista 15-20% laddn sänks spänningen och därmed laddningseffekten (laddarens inbyggda skyddsfunktioner med syfte att skydda batterierna).

Din egen mätning gör att du mer exakt kan jämföra med bilens voltmeter och vid avvikelser kompensera för ev spanningsskillnad (i volt). Detta ändrar inte på din bedömning/resultat av hur mycket energi (Ah) som du har kvar i din "batteribank".

Dessa GEL batterier tål ett stort antal "djupurladdningar ner till ca 20% kvar i "batteribanken". Jag accepterar aldrig att spänningen får sjunka under 12 volt. Vid spänningar under 12 volt "skadas batterierna" genom att antalet möjliga återuppladdningar på sikt minskar resp att batteriernas förmåga att lagra energi minskar fortare än annars.

Medecinen är alltså, ladda batterierna innan spänningen sjunker under 12 volt och för detta är utpekad metod fullt tillräcklig och helt Ok!
/ Hälsningar, Bengt 333
 
H

hianders

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Hej igen!
Mera exakt så visade min FLUKE-mulimeter 13,35 volt efter en natts vila för batteriet.
För nästa sommar planeras en solcellsinstallation och jag ska försöka klara energibehovet med ett batteri + solceller, få se om det går.
Är lite osäker på hur stor "anläggning" som behövs.

Hasse A
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Hasse,
när du räknar på panelernas effekt så verkar det vara lite luft i effektangivelsen från
vissa fabrikat.
Finns nån tråd om detta tidigare.

DS
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Att skaffa en Batterimätare?

Hej på Er.
Hade ingen aning att det blir så mycket svar och en liten debatt.Man lär sig så länge man lever.Har man en husbil då vill man att den fungerar nästan till 100%.Hittills hade jag en solpanel på 90 W ,en gel batt.på 115 Ah och 2st(syre) Varta a 75 Ah.Alla var ihopkopplade ( en Tystor 10 )hade en roll att ladda husdelen och efter omkopplingen (manuell )laddade den två stycken a 75 Ah startbatteri.Det funkade ganska bra men för två års sedan blev det brist vara på Ah.Det var trasiga kolvar i generator som spökade.
Det var att köra till närmaste stolpe och ladda (det tag nästan 3 dygn)
att lada alla batterier.Så efter den läxan började jag granska lite närmare 12V system.
Idag uppgraderade jag Tystor 10 med en ny kretskort och med en Septor
12300 DUO kopplade ihop ( bostads del batteri /ej gel,dem ska vara ej kopplade med vanlig syra batteri/och start batteri) Den kopplingen ska sköta sig själv.Septor ser till att först ladda den batteribank som behöver som mest energi och sedan kopplar automatisk till den andra batteribanken.
Gel batteriet måste jag koppla manuellt,en ytterligare Septor skulle fixa galant en tredje batteribank med för dem pengarna kan jag köpa en Batteri mätare .Solpanelen och Gel batteriet trots sina 20 år fungerar fortfarande.
Solpanelen ger ca 3A dvs. ca 36W,så den för hänga ett tag till men med en ytterligare på 130W då borde det räcka .Gel batteriet ska försörja vänstra sidan av husbilen dvs bara belysning och får den svagare solpanelen att ladda upp.
Nu ska jag summera den långa beskrivningen och frågar Håkan (expert)
om jag tänker rätt eller är ute och cyklar.
Hos AWIMEX hittade jag en annan Batterimätare som heter 600-DCM.
Nu är frågan vilken ska man välja. Troligen som att tex välja mellan en Mersa , Audi eller BMW.
Tack för alla svar.
Mvh:D
Perrovski
 
Toppen