• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manual till kontrollpanel

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon som har en svensk manual till en kontrollpanel som heter Schaudt. Vi har en Bürstner men den finns troligtvis i andra husbilsmärken också. Panelen heter DT 220 B.

Vi har lyckats nollställa panelen och har bara manualen på engelska. Det enda som vi inte klarar att ställa in är batterikapaciteten eftersom det ska slås in en kod där... kanske det är lättare att förstå om manualen är på svenska!

Här är meningarna som vi inte förstår riktigt: Entering the K100 setting (multiply the K20 setting by 1.125 and use the result if this has not been entered previously).

Vad betyder K100 och K20???

Beskrivning av panelen: Formen är liggande rektangulär med 4 vågräta knappar på var kortsida av displayen. Troligtvis står det DT 220 i det nedre vänstra hörnet.

Mvh
Kicki
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Manual till kontrollpanel

Ditt batteri har en angivelse på det antal Amperetimmar Ah som man kan ta ur det och under vilken tid detta sker.
Beroende på batterityp anges detta i K20 (20 timmars urladdning) eller K100 (100 timmars urladdning).
Ett solar batteri anges ofta i K100 och ett förbrukningsbatteri ofta i K20.
Så tala om vilket batteri du har så kan vi hjälpa dig att tala om vad du ska knappa in.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Manual till kontrollpanel

Hej!

Nu har jag varit ute och läst på batterierna och det står så här:

VARTA
957 052 000
12V 75Ah (5h) 90Ah (20h)

Det är två stycken likadana batterier.

Här är hela instruktionen på engelska:
Standard factory setting: 130Ah
The nominal battery capacity (e. g. in the event of retrofitting a battery) can be set up in the 90 Ah to 495 Ah range.
Entering the K100 setting (multiply the K20 setting by 1.125 and use the result if this has not been entered previously).

Hoppas att du kan hjälpa oss!
Mvh
Kicki
 
Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Manual till kontrollpanel

Jag tror att det är fyra siffror som ska fyllas i, kan det vara 2025 då även om det inte syns något kommatecken i displayen eller ska vi börja med 0 och skriva 0202...

Tack på förhand
Kicki
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Manual till kontrollpanel

Eftersom gränserna är 90 - 495Ah så borde det vara 0202 men testa att mata in så borde du få felmeddelande om det ligger utanför gränsen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Manual till kontrollpanel

Jag hittade en manual på Tyska och den säger:

Tryck Grundmeny
Håll inne Meny i 3 sekunder och när inställningar visas tryck en gång till på Meny.
Tryck på Batteriknappen
Med + o - knapparna ställs kapaciteten in dvs. 202
Tryck på OK

OBS efter 20sek så återgår inställningarna om man inte tryckt OK
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Manual till kontrollpanel

Hej igen Håkan!

Nu har jag varit ute och provat...

Följde instruktionerna och knappade in 200 (nästa val är 205).

Men... fortfarande står det 50%? när jag trycker på batteriknappen + att det står charge!
Batterierna är fulladdade och den står på ström... Det borde egentligen stå 100% och inget ?.

När man trycker vidare på knapparna kommer det upp S-menu och fyra _ _ _ _ Ska det stå något där?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Manual till kontrollpanel

Du måste ladda ur och ladda upp igen innan värden stämmer.
De värden du har nu baserar sig på 130Ah som var inställt förut.
Ta bort 220V och sätt på lampor så att spänningen sjunker ner under 12,6V
Sedan kan du ladda igen och då borde det stämma.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Manual till kontrollpanel

Dagens ros till Håkan :)

Det räckte att bara dra ut sladden så ställde den om till 100% och ? försvann. Nu har jag ändå satt på några lampor för att ta lite ström så att vi kan ladda igen och se att det fungerar som det ska.

Tack för all hjälp!
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Manual till kontrollpanel

Hej,

Jag instämmer helt om rosen till Håkan!! :yes:


Vi har en Dethleffs som vi tog ut i juli i år. Samma panel och samma problem.

Verkstaden hos leverantören klarade inte av att ställa in panelen då de inte hade fått några instruktioner. Det här var i augusti.

Talade med VD på företaget 20/11 och de hade fortfarande inte instruktioner och kunskap att ställa in panelen.

Håkan där kan du säkert få konsultuppdrag!! :yes:

Vilken stor mängd kunskap det finns bland HUSBILSKLUBBEN:s medlemmar!

Hälsningar/Sven-Åke
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Manual till kontrollpanel

Hej Sven-Åke!

Fick du också hjälp av Håkan eller lyckades du lösa det på annat sätt?

Vi har hållt på med den i några dagar utan att få den att fungera... att jag inte tänkte på att hjälpen fanns här på forumet med en gång! Nästa gång det är problem med något ska jag skriva här först :) eftersom det är så många som läser detta forum är det stora chanser att någon har dom kunskaper man behöver.

Mvh
Kicki
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Manual till kontrollpanel

Hej Kicki o Kurre,

Ja, jag kommer att fixa inställningen mha de råd som kom från Håkan.

Har inte provat än, det är kallt ute i Avesta så jag inväntar trevligare väder. :mad:


Jag känner igen problematiken från mina egna försök i augusti så nu har jag tagit kopia på råden i den här tråden och då får jag nog till det.:D


Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Manual till kontrollpanel

Nu har jag också ställt in rätt värde på kontrollpanelen efter Håkans anvisning.
Fungerade perfekt!:)

Hälsningar/Sven-Åke
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Manual till kontrollpanel

;)Hej! Vi har en kontrollpanel i vår Dethleffs Advantage T6611 som har spårat ut. Kontollampan för 220v har slocknat. Vi kan inte stänga av 12v på panelen när vi använder 220v.(kontrollampan lyser grönt hela tiden) Ytter-innertemp.mätaren visar rätt innetemp, men visar 21gr. minus hela tiden på yttertempen. Jag vet inte om batteriladdaren (blocket) fungerar eftersom vi har två solpaneler på taket som ger ström till bodelsbatterierna . Voltmätaren visar 12,25 volt på bilbatteriet och 12,75v på bodelsbatterierna. Ampermätaren för laddningen står på "noll" och visar varken laddning eller urladdning. Vi står för närvarande el-kopplade. Kontollpanelen i bodelen heter IT991-2. Någonstans att återställa värden finner jag inte på denna panel.
Det konstiga är att allt fungerar i bilen trots kontrollpanelens uppförande. Alla lampor funkar,kylsskåpet funkar,även värmare,radio osv.
Det har hänt ett par gånger att jag har fått stänga av huvudbrytaren på el-blocket och sedan slå till den igen efter en stund för att få 12v att fungera i bodelen.
Kanske inte lätt att svara på detta problemet, men jag ville försöka ändå! Har finns ju .en otrolig massa kunskap i HBK om det mesta.

Cibban & Ce-eN ! ;)
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Manual till kontrollpanel

Hej!

Det låter som om kontrollpanelen har dålig kontakt med elblocket. Kontrollera att kontrollpanelen är ordentligt ansluten till elblocket. På våran bil sker den anslutningen med brun kontakt med ett tiotal ganska klena ledningar. Alla andra kontakter är vita. Fast det förklarar inte, tycker jag, att yttertemperaturen inte visas rätt. Men det bör också finnas en kontakt i andra änden av denna kabelhärva uppe vid panelen. Men den är kanske svårare att kontrollera.

Birger
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Manual till kontrollpanel

Jag har haft liknande problem. Det var kontakterna på baksidan av kontrollpanelen som inte var riktigt itryckta. Lossade kontrollpanelens 4 fästskruvar, fällde ut panelen, tryckte fast kontakterna på baksidan. Sedan funkade allt igen och har gjort så sedan dess.
 
Toppen