• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

F

F.d. 16642

Guest
Hej. Jag är ny medlem här. Är även blivande pensionär. Singel. Har funderat en del vad jag vill göra med min pension och kommit fram till att husbil och planlöst kuskande runt Europa känns lockande.

Jag har tittat en del på husbilar. Förstår inte att vanligt folk har råd med en ny husbil. Kommit fram till att firmor som importerar från ffa Tyskland är klart billigare ffa vad gäller begagnat. Är det någon nackdel med en importerad bil? Jag tänker på sämre rostskydd som inte är anpassat efter svenska förhållanden o.d. Annars förstår jag inte varför man inte ska utnyttja förmånen att få en billigare bil genom att den är importerad? Dom brukar ju vara nybesiktade dessutom. Bara tuta och köra vad jag förstår. Kanske det finns fällor som jag inte förstår som ni kan upplysa om?

Jag kommer nog mest att åka ensam, men ibland ha två av mina vuxna barn med mig. Behöver knappast en stor bil. Kan man övernatta på en vanlig parkeringsruta om bilen inte är för stor?

Jag har tusen andra frågor, men väntar med dom. Så ni inte tröttnar på mig direkt. :)

Vänliga hälsningar

Georg


 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

Välkommen George! Ja det var många frågor du har och de flesta av dom finns redan ställda tidigare om du letar lite. Hittar du inte så är det bara att fråga på så kommer du säkert att få svar på det du undrar över.

/// Kia och Göran
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

Till att börja medvill jag hälsa dig välkommen som medlem i HBK. Jag hoppas att du kommer att trivas här. Det låter härligt med dina framtidsfunderingar med ett planlöst kringresande med husbil. Under ditt letande efter din drömbil kan du hitta många tipps här.

Det finns flera trådar om för och nackdelar med olika typer av husbilar. Likaså om egenimport. Använd söfunktionen så kan du hitta mycket kunskap. Berätta sedan gärna om hur det går i ditt letande. Frågor ställer du naturligtvis också här. De flesta brukar besvaras efter en kort stund, i bland kan det ta lite längre tid.

Lycka till!
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

Hej och välkommen.Visst kan en husbil vara mycket billigare i Tyskland.men inte alla Modeller.Du får kolla och jämföra privatanonser typ Blocket och i Tyskland.ps.Du måste veta rätta värdet på den bilen du är intreserad av.Annars är det lite svårt att veta om du gör en bra affär.Jag har sett privatanonser här i Sverige lika billigt som i Tyskland,Att parkera husbilen på Parkeringar går bra. Det är parkeringslagen som gäller (alla däck inanför rutan).hade.
 
F

F.d. 16642

Guest
Sv: Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

Tack. Jag ska kanske tillägga att jag menar att jag är ny som betalande medlem. Har gjort nåt inlägg här tidigare.
Ursäkta att jag frågat som tidigare besvarats. Borde kollat sökfunktionen lite noggrannare först.
Georg
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

Hej och välkommen "Granne"
Hoppas att du kommer att trivas här. Det låter härligt med ett planlöst resande i husbil.

Du behöver inte be om ursäkt, alla är barn i början heter det ju !:wink: :wink: :wink:

För min del började Husbilsägandet med att sitta och läsa alla trådar på husbilsklubben.se efter att vi köpt husbilen, så du har börjat rätt med att först gå med i klubben, finns hur mycket nyttigt som helst att läsa här, själv satt jag i timtal framför datorn och sög i mig, nu sitter jag bara i timmar,:twitcy:

Behöver du ett "bollplank" så slå en signal någon kväll, telefonnumret finns om du klickar till vänster på vårt nicknamne och sedan visa allmän profil .

Hälsningar från "Glada Hudik"
Lennart HBK/ 651
 

Hanno

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
108
Medlemskap
2024
Sv: Planslöst kuskande för nybliven pensionär.

Hej Ruxman om du kollar i på Sidan Car&Van.se kan du få en uppfattning vad Tyska inportbilar kostar och var de har sina kontor. Har själv Köpt en Euramobil av dem och är helt belåten/Novisen
:wink:
 
Toppen