• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i Fiat Ducato

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Läste i husbilsnytt att det var problem mad värmen på passargeransidan i Fiat Ducato. Det lär inte finnas något värmeutsläpp på golvet där. Man får också tips hur man kan åtgärda det. Är det någon i klubben som känner till detta, tycker att det verkar väldigt konstigt. En bil som kostar mer än en halv milion inte har värme till min pssagerare. vi har inte fått våran nya bil ännu.

Greger Astrid

:snow-icon:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Värme i Fiat Ducato

Vår Rapido är ju byggd på Ducato 2,8 2005 dock med Alko Kober chassie. Där är det inga problem med värmen. Om den är annorlunda än originalet vet jag inte men torpedväggen, motorn, instrumentering ser man ingen skillnad på. Håller utan vidare 20 - 23 grader fram vid minus 5 grader. Då har värmereglaget stått nästan i kanten mellan det blå och röda fältet. det enda som man kan fundera på är att sätta en skiva i kylarmaskeringen, det tar lång tid att få upp värmen på motorn. En modern commonrailmotor är "för effektiv" den ger inte mycket värme. Ska man använda bilen vid -20-25 kanske det är läge att byta termostat.
Ove.G
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Värme i Fiat Ducato

Vi har gjort som alternativ 2 ovan och det blev betydligt bättre.

Det finns en förklaring som man så kan tycka är korkad eller inte. Dom flesta av Ducatobilarna är ju transportbilar för korta närtransporter, alltså med bara föraren i bilen, därför har man tydligen lagt allt krutet på den sidan.

En annan sak är att det borde så husbilstillverkarna ha tänkt på och fixat till det innan man levererar bilen till kund.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Värme i Fiat Ducato

Nu måste jag gå igen mot Michael..inte bara det att jag har värmestolar i min bil så har jag också värmeutblåset mot pasagerare sidan..trodde att alla hade så men tydligen inte:) :) och ändå är min 1988 årsmodel:p :p :)
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Värme i Fiat Ducato

Jag har gjort som Skipper men det var bara en temporaer loesning. Husbilen aer just nu hos Bossing i Linkoeping och han skall ordna en slutlig aatgaerd som ger vaerme aeven paa golvet paa passagerarsidan. Han skall vidare aatgaerda "felet" att vaerme kommer foerst efter det att jag vridit upp reglaget till max och sedan saenkt det till oenskad nivaa. Detta fel laer bero paa kopplingen mellan bilens och bodelens vaermesystem. Det ska bli intressant att see resultatet i boerjan av december. Haelsn/AndersW
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Värme i Fiat Ducato

Hej!Greger&Astrid!

Vi har en adriatik 650 sp -07 med Fiat chassi. Eftersom vi aldrig har haft några problem med värmen på högersidan fick jag gå ut och titta efter hur det ser ut där.

Där finns två utblåskanaler så jag är inte ett dugg förvånad att vi inte har haft några problem med värmen där. Värmen i bilen är för övrigt mycket bra.

Hälsningar från en nöjd FIAT och Adriatik ägare.
Rolf HBK 815:)
 
Senast ändrad:

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Värme i Fiat Ducato

Jag har Fiat Ducato-05 och jag märkte ganska snart att det drog kallt på pasagerarsida. Dörrarna är oisolerade så jag började med en enkel lösning, jag tog silvertejp för luftintaget på dörren sedan isolerade jag insteget vid dörren så mycke jag kunde så att golvet blev plant ända ut till dörren, för vi använder inte passagerar dörren. Det lilla gjorde mycke tyckte vi.
Husbilen blev varmare och tystare.
:yes:
 
Toppen