• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tror ni om det här.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har en fundering sen några år men inte kommit till skott än. Man kan ju se om man kan fresta någon annan.... I vår ständiga jakt på att få våra bodelsbatterier laddade finns det många mer eller mindre bra varianter. En variant är att starta ett elverk som driver en i förhållnde till elverkets prestanda klen batteriladdare och låta det stå och nöta rätt länge. Min fundering är att ta ett billigt elverk från ex. Jula .550kr.Slakta bort 220v generatorn och montera en Boch 55 till 80A bilgenerator i stället. I teorin skulle man kunna ladda bodelsbatterierna på en timme eller två. I praktiken har jag inte kollat varvtal och hur trögt en Bochare snurrar vid laddning i förhållande 220v biten som man nog lämpligen sparar om man skapar ett fiasko. Jag skall se om jag får tid och inspiration i vinter. Vad tror ni om det här, ett givet fiasko, given succé eller soptunnan direkt.
Är det någon som har sett en sådan här 12v laddare redan fabrikstillverkad eller ligger de också i soptunnan.

M.V.H. JANKRO
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Vad tror ni om det här.

Hej JANKRO. Själv har jag lekt med tanken att ha med mig en laddare med lite mer kapasitet, 12v 25a. Det skulle ju ge elverket lite mer rättvisa. Vikt och utrymme kommer ju också in i bilden men för oss spelar det nog inte så stor roll, vi får säkert med oss det som behövs i bilen. Spännande att få höra hur dina fuderingar fungerar i praktiken, lycka till.
Vänlig hälsning från Olle.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om det här.

Jankro, det där är helt utförbart och minst en variant av ett sådant minielverk såldes redan på 60-talet.
Den var utrustad med en bilgenerator på 35 A, en växelströmmare. Nackdelen med den var att om laddningskabeln ramlade av från batteriet under laddning så förstördes dioderna ögonblickligen i generatorn, spänningen blev för hög för dioderna när de inte belastades.

Behåll alltså 230V-generatordelen och använd en vanlig batteriladdare, de switchade (”transformatorlösa”) laddarna - CTEK m.fl.- är lätta och behändiga och kan även användas som underhållsladdare under långtidsförvaring av husbilen/batterierna.

Problemet med de flesta elverk som säljs är att de är onödigt stora för att enbart sköta batteriladdningen, laddar man det tomma batteriet med 30 A behövs endast 14,4V * 30A c:a 450 W och det klarar faktiskt ett 500W elverk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad tror ni om det här.

Tack för den snabba responsen.
Kjell, det var kul att höra att det i alla fall har funnits en bensindriven 12 voltare förr i tiden. Jag har redan ett par Cetek laddare och div.andra mer eller mindre nödvändiga och onödiga tingestar i mina gömmor. Det här är mest tänkt som en kul pryl som ev. skulle kunnna ersätta en fin kraftig laddare typ VAECO 45A. för ca.5.000kr.och ett elverk i prisspannet 4.000 till 10.000 kr, med ett hembygge för en tusenlapp. Jag är en sådan där ohjälplig sak som gör saker ibland bara för att se om det går. Det enda jag kan skylla ifrån mig med är att en del av mina vänner är ännu värre. Vad sägs ex.vis om konvertering av en gammal Honda MC till naturgasdrit .m.m. En säker kabelkoppling vid drift är ju tydlingen väl värt att tänka på. Vi får se vad som händer. En annan fundering är, när kan man tänka sig att bränslecellerna hamnar på en vettig prisnivå tror ni ?
Hej så länge. JANKRO
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om det här.

Kul att se att det finns fler som tänker på detta sätt!

Överspänningar när man kör generatorn utan last kan minskas på olika sätt men det är ett rätt omfattande jobb att skydda dioderna i generatorn.
Reläkopplingar är för långsamma i sammanhanget och det är halvledare som gäller.

Bränsleceller är förstås modellen men priset är lite avskräckande och det ser inte ut att minska särskilt snabbt heller.
Men allting är relativt och 25W för 24000 kr kan kanske vara överkomligt för en del fricampare, se sid 29:
http://www.sunwind.se/bilderB/energi 1_45.pdf
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vad tror ni om det här.

Ett sätt att skydda dioderna i generatorn är ju att montera in ett mindre blybatteri i laddaren. Visserligen blir det extra vikt men om du räknar med att det inte blir långa tider laddaren/generatorn går obelastat kan du ta ett mc-batteri (som iofs kan bli ihjälladdat vid lång drift utan externt batteri).
Din ide är utmärkt och skroten är full av generatorer! Alla märken duger, enda kravet att den har inbyggd laddningregulator, och att du får upp varvtalet tillräckligt. Skulle du råka köra den baklänges går det nästan lika bra. Det som händer är att inbyggda kylfläkten drar luften åt fel håll !
Lycka till Göte J
 
F

F.d. 55285

Guest
Sv: Vad tror ni om det här.

Prova med en 4 takts gräsklippar motor och en bilgenerator koppla in en laddmätare
med påslags knapp kör motorn på låga varv har haft det i20år i en stuga det funkade bra

Lycka till Solvig&Evert;):D
 
Toppen