• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El, gasol eller dieselvärme

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

På hemväg från Spanien i slutet av förra veckan stannade vi på camping i Freiburg Tyskland. Det var kallt och ruggigt där också.

Damen i receptionen rådde oss att använda gasol för uppvärmning eftersom endast 3 kwh el ingick i Campingchecken som vi betalade med. El skulle bli mycket dyrare. Vi använde gasol och slapp tilläggsdebitering för el.

Vi skall under vintern ha husbilen i carport på tomten och vi vill ibland ha lite värme på.
Då kom funderingen ska vi värma med gasol, el eller med diesel (Webastovärmare).:confused:

Mha mitt elavtal och CarthagoAnders energisiffror för gasol (i annan tråd) kommer jag fram till att det är billigast att värma med el om jag inte kan fylla en P11 för under 155 kr.
(I Avesta trakten får jag betala mer än 300 kr för en P11)

El enligt avtal inkl skatter, certifikat och nätavgifter kostar oss 1:10 kr/kwh.
Gasol i en P11 ger 12,8 Kwh/kg x 11 kg= 140,8 Kwh (kanske mindre än då om man kollar verkningsgrad. Aldepanna).:confused:

140,8 Kwh el kostar 140,8 x 1:10 = 154,88 kr.

Är det någon som vet energivärde på diesel? Även där måste man förmodligen räkna med förluster genom låg verkningsgrad på Webastovärmare (snön smälter framför avgasröret bl.a).

Det är nog el som gäller för underhållsvärme till husbilen eller.....?:confused: :confused:

Hälsningar/Sven-Åke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Jag har svårt att se att gasol skulle vara ett alternativ. Möjligen om du kan få tag på riktigt stora behållare. Annars lär du få byta flaska mer än en gång i veckan.

Diesel är kanske ett alternativ men har du bilen stående på tomten kanske det kan bli lite olägenheter i form av lukt från dieselavgaser. (Men lukt kan ju vara både positivt och negativt beroende på personliga preferenser.)
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Energiinnehålelr i diesel ligger i storleksordningen 10kWh/l. Men verkningsgraden på värmaren lär inte vara 100%. Skulle tro att du skulle kunna få ut 7-8 kWh värme per liter diesel om det vill sig väl (fräsch, effektiv värmare). I och för sig inte illa, men el lär nog vara både enklast och billigast.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Borde vara en ganska lätt kalkyl. Dieselvärmare och Alde-panna på gasol slits ut betydligt snabbare än en cirkulationspump och el-staven, och kostar mycket mer.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Hej, vaknade i bilen imorse med endast +8 eftersom gasolflaskan tog slut vid tretiden.
Varför har man detta primitiva uppvärmningssystem med flaskor som skall bytas mitt i natten.?
Nästa gång blir det dieselvärmare -aldrig mer gasolvärme i bilen.
Varför levereras husbilar med gasolvärme kan man stilla undra.
DS
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Visst är det lustigt att dom tar alltid slut mitt i natta:) ,men vill man slippa gå upp så kan man investera i automatisk flaskomkoplare :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Lukten kan man kanske leva med.

Det viktiga är väl den mängd giftiga, cancerframkallande ämnen, som uppstår när man eldar med diesel och som kan tränga in i husbilen när man sover. Risk föreligger att det sovandet övergår i den eviga vilan.

Jappe
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: El, gasol eller dieselvärme

Hej och tack för intressanta inlägg.

Det blir el när vi vill ge husbilen en liten uppvärmning i vinterkylan. :spinny:


Hälsningar/Sven-Åke
 
Toppen