• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

trådlös backkamera?

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Någon som har erfarenhet av trådlösa backkameror? vill veta hur dom fungerar eller kanske rättare sagt om du fungerar pris osv.

Gunnar
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: trådlös backkamera?

Hei,

Vi har kjøpt JULA's trådløsa backkamera. Det er rimelig i pris, vi betalte 1695,- men det er nå et erbjudande til 1295,- ( Goda venner kjøpte just nu).

Skjermen er liten, men linsen er god, så man kan godt se hva som befinner seg bak bilen. Jättebra når man backar på parkeringsplasser med mye folk, unger, biler etc.

Har ingen erfaring med andre typer backkamera, men vi synes det vi har kjøpt er helt ok.

Monteringen er enkel, vårt er festet på skiltholderen, slik at elkabelen er trukket samme vei som kabel til skiltlys, og montert inn på ledningen for backljuset.

Foran bruker vi kabelen direkte i cigarettenderen, og skjermen får signal om å slå seg på når man setter bilen i revers, og slå seg av når man tar den ur revers.
www.jula.se søk artikkelnr. 441004.:wub:
441004_d.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: trådlös backkamera?

Mina erfarenheter av trådlös back-kamera är inte helt positiva. Fördelen är ju att inte behöva dra kablar genom hela bilen men i mitt fall är bilden ostabil beroende på att signalstyrkan mellan kameran och monitorn är otillräcklig. Jag köpte min kamera hos Conrad. Till våren blir det till att montera ett trådbundet system!

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: trådlös backkamera?

Jag har nu kört en säsong med ett trådlöst backvideosystem.
Jag har stabil bild om inte någon befinner sig mitt mellan framstolarna och därmed skärmar av signalen.
Jag tror att förutsättningen är att man har ett bakfönster där signalen kan ta sig fram till mottagaren som i mitt fall sitter under förarstolen.
Fungerar det inte med stabil bild så återstår att använda en yttre antenn, som medföljer paketet men som jag inte använt. Den yttre antennen sätts så att signalen från den trådlösa kameran når den och sedan har man i alla fall en kabel att dra till miottagningsenheten men det blir då inte i hela bilens längd.
Det blir även om det är ett trådlöst backvideosystem kabeldragning, 12V till kameran.
Denna strömförsörjning kan ju kopplas till backlampan men jag vill ibland sätta på backkameran utan att ha backväxeln i. Därmed har jag dragit en kabel för 12V fram till en brytare vid förarstolen där jag sätter på/av systemet och då är det ju en del kabeldragning.

Ett långt inlägg men nästa bil kommer att förses med en kabelansluten kamera med visir.
Linsen blir smutsig eller immig, vad än reklamen säger om optiskt reningssystem och det blir inte av att klättra upp på baksidan för att rengöra linsen.
Gunnar, jag borde lytt ditt råd och det gör jag till nästa bil.
 
Toppen