• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Var ute och såg mig omkring i helgen.
Bytte gasol vid 18,00 tiden i fredags.
Lagade mat på spis och ugn hela helgen.
När jag kollade gasolen på söndags kvällen vid 22,00 tiden,
var den nästan slut. Ca: 51 timmar på en 10 komposit,
Är det normalt vid kallt väder ?

Leif.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

1 kg gasol innehåller 12,8kWh energi, alltså innehåller en PK10 128kWh och en P11 140kWh
vårt suteränghus på 154kvm "drar" i genomsnitt 100kWh per dygn över de kallaste vintermånaderna här i Blekinge
en husbil har kanske något sämre isolering än ett hus och är väsentligt mindre till ytan, verkningsgraden för pannan måste också tas med i beräkningen men 30-40kWh per dygn låter inte helt fel vilket i så fall skulle betyda att en gasolflaska räcker ca 3 dagar som peder skriver
ett annat sätt att se det är en PK10=100kWh fördelat på 51 timmar blir i genomsnitt ca 2kW (2000Watt) i genomsnittsförbrukning, en Trumapanna är på max 6kW vid gasdrift vilket innebär att den gått en tredjedel av tiden på max effekt eller kontinuerligt på 1/3 effekt vilket också låter troligt eftersom helgen varit kall och blåsig med nordanvind
 

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Tack Carthago Anders !

Har under kvällen varit i kontakt med en äldre herre som arbetat med Alde & Truma,
han sa till mig att pannan drar Ca: 2 hg i timman. Då jag har en Alde som jag körde kylskåp, värme, spis och ugn på, och vädret var blåsigt o kallt. Så är dina beräkningar nog att lita på.

Leif.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Det stämmer att gasolen räckte aldrig mer än i tre dagar när vi var ute på vintercamping.
Numera har vi dieselsprakare och den lär ta cirka 3 dl. i tim. och eftersom vår tank rymmer circus 100 liter så lär det räcka.

I skrivande stund är det exakt 0 gr utomhus. Hls kurt.
:twitcy: :D
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Hej Vi köpte ny gasol på torsdagen P11 sen körde vi till Linköping. Det var minusgrader hela tiden. Vi körde från Linköping på söndag ner till Ystad. På tisdagmorgon när vi vaknade var gasolen slut. Vi har en Kabe.
Farmor Anita
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Hej Leif!
Jag vill gärna lägga mig i denna förfrågan.Utan uppvärmning varar nog tuben inte längre än så som du säger.
Om du använder en uppvärmning "typ värmeslinga,el eller något annat som värmer" av något slag runt tuberna, så kan du nästan dubblera användningstiden.Jag har jobbat med gasol både ute och inomhus.En gasollåga på en turbobrännare håller c:a 1100 grader.Denna brännare användes förr för att lägga ytpapp på takkonstruktioner m.m.den är ej godkänd i dag p.g.a.den kunde sätta eld på takkonstruktionerna, men en värmeslinga med lite mindre värme kan ju ersätta denna värme som behövs för att värma tuberna.När man arbetade med gasol så blev det sämre tryck ju kallare tuberna blev.Värmde man tuberna så ökade trycket, vilket man ofta gjorde, för att få ut mera av tuben ,P11,P19,P45 eller vad det var..Detta är verkligheten!
PS. denna upplysning gillar nog inte gasolförsäljarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

:yes: CarthagoAnders!
Du var mig en jäkel till o kunna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Monika o Kurt!
Även jag har jobbat många år med gasol, både praktiskt och fysiskt i både varmt och kallt klimat!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

CarthagoAnders!
Tack o lov så finns även ni som kan gasol och även angående användning av gasol i husbilar!
/Lasse/
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Monika o Kurt!
Även jag har jobbat många år med gasol, både praktiskt,fysiskt,psykiskt och i både varmt och kallt klimat!
Ta inte illa upp kära vän. Jag har all respekt för gasol. Är inte riktigt säker vad Du menar men jag förstår att Du har kunskap om detta. Äer du arg på mig för att jag skriver om diesel??.hls kurt.
:confused:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Numera har vi dieselsprakare och den lär ta cirka 3 dl. i tim. och eftersom vår tank rymmer circus 100 liter så lär det räcka.

Hejsan Kurt,

Hur gör du med strömförsörjningen till dieselsprakaren, jag antar att den slår av och på vart ligger förbrukningen på eller står du kopplad vid 220VAC för då är det självklart ingen konst :holly-1-icon:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Hej på Dig käre vän.
Dieselsprakaren gällde min "gamla" vw buss.
Numera så kör jag värmen på Gasol i "nya" bilen men hoppas att jag i framtiden kan få tag i någon LPG-tank att installera under bilen.
Hls kurt.
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Tjenare Kurt,

Tackar - tackar här mår vi bra fast alldeles för kallt för årstiden, nu borde det ligga på 10-12°C och vi har legat hela dagen under 0°C. Jag har en Ebersprächer vilket jag vill koppla via en värmeväxlaren så darför min fråga angående elförbrukningen ...

Ha det så bra vi hörs framöver via Skype .. :)
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Hej! Vet inte om detta är rätt tråd? Men jag chansar. Fråga till ÅKE HBK 65. Hur funkar det med automatisk omkoppling när DU har Truma SECU MOTION? Behöver man inte trycka på den gröna knappen när byte mellan gasflaskorna sker?Du förstår kanske varför jag är nyfiken vi har likadana husbilar.Det skulle vara väldigt skönt att slippa gå upp mitt inatten och byta gasflaska för av någon underlig anledning så är det då gasen tar slut. mvh.Lasse.:santa-2-icon:
:santa-2-icon: :santa-2-icon: :santa-2-icon: :santa-2-icon: :santa-2-icon:
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Hej på Dig käre vän.
Dieselsprakaren gällde min "gamla" vw buss.
Numera så kör jag värmen på Gasol i "nya" bilen men hoppas att jag i framtiden kan få tag i någon LPG-tank att installera under bilen.
Hls kurt.
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:

hej Kurt
här finns en tank till salu
Motorgastank 100 l

/Anders
 
Toppen