• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Var ute och såg mig omkring i helgen.
Bytte gasol vid 18,00 tiden i fredags.
Lagade mat på spis och ugn hela helgen.
När jag kollade gasolen på söndags kvällen vid 22,00 tiden,
var den nästan slut. Ca: 51 timmar på en 10 komposit,
Är det normalt vid kallt väder ?

Leif.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Lasse-125,

Med en Secu Motion är det meningen att bägge flaskar ska vara öppna, automatiken känner utav när trycket i den ena flaskan börja gå ner och släpper fram gasen ur den andra tanken. Fungerar jätte bra :holly-1-icon:
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

hej alla och tack för i sommar!!! nu har jag hittat datorn.... skratt
eller rättare sagt, flyttat in i lägenheten och har tråkigt....
men till helgen drar jag ut i skogen igen!!!

automatisk omkopplare var det skönaste jag skaffat till min pärla, inget gas slut längre!
och som andras erfarenhet så har gasslut klocka på sig, eftersom det alltid händer på natten

vid minus 15 går det 2 dygn på en composit 10, och det i en "sommar bil", har ännu ej issolerat som jag pratat om, har ej behövt

jag gillar composit o har bytt min stål och aluminium till composit
allt snack om att det ej funkar har jag ej upplevt... och om det kostar 10:- mer så är det värt att ej hantera en svintung stålflaska

kram på er
Ji
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Vi har en av varje.
Aluminiumflaskan PA11 med sin höga krage får dåligt plats i Hymer men stålflaskan P11 och AGA's compositflaska PC10 går bra.
Skulle gärna haft 2 PC10'or men det kan bli mycket körande för att hitta ett ställe att byta på om man inte har något alternativ.
Vi fyller för det mesta i Mönsterås och då spelar det ingen roll vilka flaskor vi har men vi är inte alltid i närheten av Mönsterås.
Hittills har jag inte hittat något ställe där man kan byta en AGA PC10 mot en AirLiquid/Primagaz PK10 eller tvärtom.
Väldigt synd att dom valde olika flaskor.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

........Om du använder en uppvärmning "typ värmeslinga,el eller något annat som värmer" av något slag runt tuberna, så kan du nästan dubblera användningstiden.


Ja det är inte så att man får ut mer om man värmer utan man får ut exakt samma mängd. Men du har rätt i att du får högre tryck om du vid ett stort utag värmer.
Det är ju normalt gasfasen man tar ut från flaskan. När man tar av gasfasen måste den utagna gasen ersättas med avdunsning från vätskefasen. Det går åt energi vid dena dunsning så vättskan blir kallare och kallare. det medföratt den gasar mindre och mindre. Till slut kan du få den så kall att den slutar gasa. när vätskan sugit åt sig värme från omgivningen så börjar den gasa igen.

Så den gasen spom kommer ur munstycket värmer lika mycket vare sig flaskan tillförs värme eller ej. Däremot är trycket beroende på värmen i vätskefasen och om man skall ha högt tryck vid stort utag får man tillföra värmen som avdunstningen för bort.


Ja att det blir lite svalt kan vara mysigt också. Man kan ju sänka värmen lite precis när man lägger sig så kommer dom krypande. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Ps

Det är ju så ett kylskåp fungerar med en gas som förångas.

I ett kylskåp trycker man sedan ihop gasen igen med en komressor och det blir då varm efter kompresorn som man då kyler med luft sedan går det tillbaks till förångaren på insidan av kylskåpet igen.

Man kan kyla en sak genom att vända gasoltuben upp och ner och spruta vätrskefasen av gsolen på det man vill kyla. Men det är inget jag rekomenderar för skulle det tända så får man motsatt effekt - det blir jädrens så varmt i stället. :wub:

Altså totalt livsfaligt att kyla med Gasol om nu någon inte fattade det själv.
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vad är rimlig gasolförbrukning på vintern?

Gå ut kl3 på natten, och byta gasol, i blåst och blötsnö, är ingen höjdare.
Men att komma in, hänga upp den blöta tränigsoverallen, krypa ner i värmen,och slumra in till pannans sövande sus. DET VILL JAG INTE MISSA
Bosse B
 
Toppen