• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SÄKERHETEN med gasolflaskan vid krock

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Vad ska man ha för sorts Gasol flaska

när det gäller säkerheten vid en krock ??

För en olyckan kan hända när som helst!!

För vikten använder dom flesta PA11 eller en komposit flaskan

men är inte en P11 säkrare att ha då den är i stål ??

Country
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: SÄKERHETEN med gasolflaskan vid krock

Hej!
Visst kan olyckor hända när som helst,men alla flaskor antigen stål,aluminum eller i komposit är testade i alla möjliga situationer tror jag..så nån specialrisk skall väl inte föreligga.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: SÄKERHETEN med gasolflaskan vid krock

av de flaskor som finns på den svenska marknaden är stålflaskan den som står emot fysiskt påverkan utifrån bäst
samtliga flasktyper skall ju tåla den påverkan de har av gasolen vad gäller temperatur och tryck inifrån, annars vore de inte godkända för användning, däremot finns inga specifika krav eller tester de ska genomgå för yttre påverkan
hantverkare, speciellt takläggare, som bär flaskor med sig under sitt arbete är nog den yrkesgrupp som utsätter gasolflaskor för mest "stryk", jag har hört om takläggare som helt sonika släpper flaskorna från taket ned till marken i stället för att bära dom ned för stegen med påföljden att flaskorna får sig en törn och kan bli bubbliga
kompositflaskor som utsätts för denna behandling spricker och kan i värsta fall dela på sig, vilket har inträffat i en enstaka rapporterade fall, de tidigare modellerna av kompositflaskor var dessutom konstruerade på ett sådant sätt att över och underdel av den yttre korgen inte satt ihop rent mekaniskt vilket gjorde att själva behållaren fick ta upp en del av kraften när den utsattes för mekanisk åverkan, de nyare modellerna har än ändrar konstruktion
aluminum är ju ett mjukare material än stål som står emot penetration sämre än stål men samtidigt segare och kanske därigenom töjer sig mer än stål innan det spricker
sammanfattningsvis svårt att säga vilket som är bäst, det beror så mycket på omständigheterna vid en ev krock och hur flaskan påverkas
handlar det om brand är ovillkorligen stålflaskan bäst, den tål att stå i en brandhärd utan att explodera under förutsättning att säkerhetsventilen fungerar
jag har gjort mitt val - stålflaskor
 
Toppen