• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

underhållsvärme

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Ni som varit med lite, brukar ni ha värme på (elektriskt) i era husbilar under höst vinter när bilen inte används?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: underhållsvärme

Finns ett antal trådar om det. Jag har elvärme, kupè fläkt står på i bilen. Det har fungerat under alla år. Det kommer säkert andra svar om att man inte ska ha det också.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: underhållsvärme

Samma här, vi har också alltid haft kupevärmaren på i våra husbilar.Har funkat bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: underhållsvärme

Hej på Er vänner. När det går under 5plus då går Elfläkten på så att det inte blir för kallt.
Våran bil står i ett kallgarage men det är inga problem att koppla in 220.
Hls kurt:D
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: underhållsvärme

Hej !
Vad använder ni för för typ av kupevärmare , är det en sån som
man har till personbilen ? Den typ som finns överallt att köpa eller
skall det vara något speciellt . Har tur som få ha bilen i ett större tält
med avfuktare tillfälligt . Men där finns ingen värme , men tillgång
till el . Brukar vara två effektlägen på dessa kanske räcker i läge 1
för att hålla några grader varmt .
:eek:
Mvh
Bosse
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: underhållsvärme

Jag tror att det som är viktigt är att det är en fläkt som går så att man får lite snurr på luften. Att det sedan är lite värme är bara ett +.
hls kurt
:twitcy:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Återkommer i vår när jag hämtat ut bilen från vinteridet. Den står kallt, i ett ganska nybyggt fd mobförråd (asfaltgolv och plåtskjul) med underhållsladdning på. Torrboll installerad. Hyresvärden står för musfällor larm och dylikt. Som sagt... återkommer i april om mina erfarenheter om jag kommer ihåg. Påminn mig annars. Minnet är bra men kort
icon7.gif
 
Senast ändrad:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Av vilken anledining ska man ha en kupevärmare på och värme i husbilen under Hösten vintern som bilen är uppställd och inte används. Införd nordbo i norrland med växlande klimat från + Till Minus 30, kan väll inte vara någon störe skilnad mella en mindre fjällstuga och bodel i en husbil.

Greger Astrid
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: underhållsvärme

Har haft husbil sedan 1989 och aldrig haft någon värme på under höst/vinter/vår. Det har fungerat mycket bra utan varesig fukt eller mögelskador. Har inbillat mej att möss och råttor trivs kanske bättre om man har värme i bilen.

Jonas796
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: underhållsvärme

Det var en bra fråga...om man tänker sig husbils/husvagns handlare,så är den ingen som har nån uppvärmning på vagnar/bilar.Inte tror jag att man behöver använda varken fläkt eller nåt annat.Man skall bara se till att ha bra ventilation..med andra ord..skotta taket och ventilerna från snön..så fungerar det.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Glömnde att det man bör ha är bra vetilation runt om i bilen om den står inomhus gärna med en torrboll i och öppen !!!!! lätt för mögel. Ute funkar det bättre om man ej tror det med besvär med snö på taket men även där torrboll som man bör anväda jämnt i ett litet utrymme med duch och matlagning.

Greger Astrid.
 
Senast ändrad:

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Har hört att det ska skilja 5gr mellan ute och inne.
Då ska Husbilen må bra. Använder själv frostvakt.
Den klarar de 5gr, då den står under bordet och skapar cirkulation.
Tänder upp i bilen en dag innan vi ska åka iväg.
Använder husbilen på vintern.

Leif.
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Skulle aldrig lämna min bostad (permanenta) utan värme på.
Likaledes min rörliga bostad (husbilen) utan värme. Vi har väl alla satt oss i personbilen som stått ute i kyla något dygn utan värme? Jag tror inte det är bra för textilier och annat även mig själv att inte ha värme på.
Ha det fint i vinter!
/ Frank
 
F

F.d. 21818

Guest
Sv: underhållsvärme

Appropå underhållsvärme på vintern.
För att spara in på kilowattimmarna så har jag ett stående spirorör innehållande en fläkt på ca 20Watt som trycker ner värmen från takhöjd ner till golvnivå när husbilen inte används. Behöver därmed betydligt mindre energi för att ha underhållsvärme på då. Billigast är förstås att låta bli med värmen överhuvudtaget, men jag vill helst ha kring 5 grader för att slippa frysrisk i ledningar när den står.
/Tommy
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: underhållsvärme

Har haft husvagnar och husbilar i 30 år och har aldrig haft någon värme på i de perioder vi inte anväder fordonet och heller inga torrbollar.
Sätter värme på 48 timmar innan vi ska använda den, först bara kanske en 10 grader för att sedan öka till 20/22 i ett par omgångar.

Har aldrig haft problem med varken fukt, mögel eller möss och vi tar aldrig ut dynor, sängkläder, mattor eller annat. Har också vissa kläder hängande i bilen alltid.

Som tidigare påpekat i tråden, ventilation är A och O tror jag.
Det skall tilläggas att vi aldrig haft något fritidsfordon i garage/lada el.dyl. står alltid utomhus.

Skipper
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Hej!
Håller med Skipper. Vi har haft husbil i ca 9 år och nyttjar den även vintertid. Som lägst vid -26. Aldrig underhållsvärme när den står stilla under längre tid (> 1 vecka). Bor i Härnösand så det är ofta -25 i januari-mars. Viktigast är att vara noga med avtappning av vatten. Även i utkastaren om den har en liten böj nedåt just innan utflödet där vattnet kan bli kvar om man inte är noga. Värme ca 48 timmar innan funkar bra. Också noga att vattnet hinner tina i vattenpunmpen innan man försöker starta den. All ev. is måste ha tinat i pumpen. Kan ta en stund om kranvattnet är + 4. Hittills aldrig problem med kondens i väggar eller annat.
 
Toppen