• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

den bruna burken

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
En liten historia om när man var novisernas novis i husbilsbranchen.
För drygt tre år sedan köpte vi vår första husbil. Vi som aldrig ens haft husvagn eller för all del inte campat alls.
En riktig novis med andra ord, det är man ju i och för sig idag också, fullärd bilr man förhoppningsvis aldrig.
Hur som helst, titta på den glade camparen på fotot lägst ner på sidan, titta noga i bildens vänsta hörn, där ser man en brun dunk.
Nu ska jag berätta historien om den.
- Den 5/7 2004 åkte min hustru och jag till Fritsla för att hämta bilen som vi inköpt tre veckor innan.
Det pirrade i våra kroppar av förväntan, vi kunde knappt bärga oss för att kasta loss och möta friheten med ekipaget.
Men först måsta en del fomalia gås igenom. Säljaren hade en genomgång av dels bilen och sedan bodelen.
Det var allt med motor, växlar, markisen, vattentankar, bagage, värme, kylsåp, gasol, 220, manualer hit maualer dit...
Jag (mest) och hustrun nickade och insöp all information, efter en timma (eller två, jag hade hade tappat tidsbegreppet) var vi klara och tackade
alla, sedan, - äntligen for vi iväg.
- Här ska sägas att den timma (eller två) som jag nämner ovan i form av information inte existerade längre...
Nåväl, vi bekantade oss med bilen, döpte den till K & P Express (Kicki & Pertti Express).
-Nu skulle vi tillbringa första helgen på Marstrands Familjecamping. Hustrun hade lite erfarenhet av campingen i form av ett besök
där tidigare hos vänner som har husvagn. Då hade hon pekat på en sladdrig sak som låg på marken och frågade väninnan om vad det var för något.
Till svar fick hon att det minsann var en sk. lunga dit man släppte spillvatten.
Denna minnesbild dök upp i hennes huvud två dagar innan vi skulle till campingen. Hon påtalade mig att till Marstrands camping kan man inte åka utan en lunga(!).
Jag sa, ok, ok, ok, jag ska fixa detta, for som ett skott till Kållered och köpte, inte en lunga utan en brun burk i pressad plast, ca. 15 liter.
Allt var frid och fröjd, vi åkte till campingen, kopplade till vår bruna burk och tillbingade vår första helg med bilen, att det ösregnade hela helgen gjorde inget, vi fick
ju bekräftat att bilen var tät!
- Vi jobbade en vecka till och sedan bar det iväg på fyra veckors semster. Första veckan ville jag visa hustrun Vättern runt med husbil (som jag brukar cykla).
Bilden är tagen på campingen i Karlsborg, som ni ser är den bruna burken tryggt inkopplad.
Sedemera efter Vättern hamnade vi i Danmark och campingen på Hvide Sand.
Mitt emot oss låg en norsk husbil. Ägaren av bilen satt i en campingstol hela dagen och jag såg att han betraktade oss ganska mycket.
Så även nästa dag.- Hmm tänkte jag, han vill säkert oss något. Jag knallade över till gutten och påbörjade ett trevligt samtal om förträffligheten med att ha husbil.
Men jag såg att det var något mer han ville säga, så jag bjöd på en whiskeypinne och plötsligt så pekade han på vår bil och frågade på klingande norska:
'Vad är det för en rare burk du har under bilen?'
- Jag blev ganska ställd över frågan, tänkte för mig själv, har karl´n aldrig varit på Marstrands camping, eller förr all del några campingar över huvud taget. Han
måste ju veta att man ska ha en lunga eller allra minst en burk för spillvattnet.
Med fast röst sade jag till gutten, det är en spillvattenbehållare, sådana måste man ha, i alla fall om man campar i Sverige.
Han tittade lite försiktigt på mig och sade (på sin klingande norska): 'ja, men dere har ju en splitter ny bil och då må dere ha faste tankar för spillevann i den!'
Tiden stog still, huvudet stog still, allt stog still, jag försökte förgäves rekapitulera vad som sades vid leveransen,. Nä, nada kom jag ihåg av detta.
- Jag mumlade något osammanhängande som jag inte kommer ihåg och tackade för mig, därefter släntade jag över till oss och låste in mig med manualen och mycket riktigt,
en spillvattentank på 110 liter fanns i bilen!
Hur som helst, nästa dag for vi iväg, den 'rare burken' slängdes i skuffen och livet lekte efter att rodnaden på kinderna lagt sig.
- Vad lär man sig då av detta? I stort sett, -ingenting!
Som jag skrev i början, husbilslivet är ett äventyr där varje dag är en ny utmaning och som någon har sagt:
'den dagen man inte lär sig något nytt, det är en dag som gått till spillo'.
ps. Vi har råkat på den trevlige gutten ett par gånger till efteråt och skrattat gott åt händelsen.ds.
5383.jpg
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: den bruna burken

Tack för denna mycket givande berättelse. Vi är säkert många som ler igenkännande åt likartade episoder när det är dags att lära sig något nytt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: den bruna burken

Mycket rolig läsning, man fick sig ett gott smile, hls kurt;)
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: den bruna burken

Tack för denna trevliga berättelse och vis av egna små problem kanske det är något att tipsa er liksom vi var i somras nya husbilsköpare, ta vara på den genomgång som säljaren ger och avsätt tid till denna. Vi gjorde som ni och ville bara iväg och sedan fick vi sitta och läsa hela den första resan.
Som sagt åter tack för historien...

Kjelle
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: den bruna burken

:twitcy: Jag skrattade så tårarna sprutade när jag läste om bruna burken.

Detta skulle mycket väl kunnat hända oss, när vi i maj gav oss iväg, utan det minsta erfarenhet av campingliv, med vår nyinköpta husbil! // Pirkko
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: den bruna burken

Hej !
Det var en trevig läsning. Jag var inne på din profil och såg där att du har två husbilar är det en med tank och en med lunga.;)

Hälsningar Ingemar Abrahamsson
Abben
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: den bruna burken

Trevligt berättat "K&P Express"!

Så är det ju i verkligheten - man kan inte ta till sig all information på en gång utan det får komma efterhand även om det blir sådana episoder som denna. Jag tror alla har råkat ut för något liknande i någon situation.

Kul det där med "Vättern Runt" på cykel. Då är vi två som brukar cykla.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: den bruna burken

Hej
det är härligt att man kan bjuda på sina tokigheter. Vi har skrattat gott åt en historia där ett par nya husbilsägare åkte ut för att fika. satta fram stolar och bord ,vevade sedan ut markisen men då man inte visste att ställningen till markisen satt i framkantet, paret undrade lite om detta var riktigt då markisen hängde nästan rätt ner mot bordet.
Ni kan ju tänka er hur det såg ut. Det slutade med att markisen vevades in och man gick in i husbilen för att dricka sitt kaffe.
Hälsning från en husbilsägare;)
 
H

hianders

Guest
Sv: den bruna burken

Härlig berättelse!! Man lär så länge man lever :)))) Har inte någon åkt iväg med husvagn och stödbenen bak fortfarande i backen??

HBK 145 Hasse & Inger:D ;)
 
H

hianders

Guest
Sv: den bruna burken

Har vi gjort någon groda? Ja en liten i a f. När vi åkte på den sista resan i höst så hade det varit minusgrader på natten innan vilket gjorde att någon spärr löst ut och när vi stod still på parkeringen utanför Kupolen i Borlänge. Efter en promenad med Grabbarna såg jag att det var väldigt blött under vår bil och ett antal meter på sidan om. Tur att det inte var många bilar där på parkeringen. Temperaturskyddet för pannan hade löst ut hemma innan vi åkte!!

HBK 145 Inger & Hasse:swoon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: den bruna burken

Visst har man gjort grodor,den senaste var i Danmark i september...hoppas bara att det har regnat mycket efter den:) :)Tänk är..man kommer till rastställe och där finns som vanligt en sån plats att tömma toalet och fylla på färsktvatten..och så är det en liten betongtruma där och när man läser instruktioner så är det allt OK,utom att jag har missat att man skall tömma toaleten i hållet som jag körde över..inte i den betongtruma...snacka om att man blir förvånad..när den bruna riner överallt:)
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: den bruna burken

Min kompis var tidigare långliggare på gränna camping.Istället för bruna burken hade han en 10 liters hink.Den får du väl springa och tömma stup i ett sa jag. Nej! den har ett hål 5 cm från kanten så den blir aldrig full svarade han. :angel:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: den bruna burken

Briljant! Härligt och lätt att läsa och mycket roligt! Tack för en glad stund!
Jag skrattar fortfarande.

Jappe
 
Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: den bruna burken

Hej

Kul historia.:p
Själva gjorde vi något liknande när vi var på våran premiärtur med den gamla husvagnen påsken 2000.
Vi satte spillvattenlungan på avtappningskranen till det vattenburna värmesystemet, medan spillvattnet plaskade rakt ut på marken på andra sidan husvagnen...........

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

Något pinsamt, eftersom vi tagit turen till en camping med massor av långliggare.....
Dom såg oss nog som några riktiga smutsgrisar.

MVH
Karianne
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: den bruna burken

Tack för ett härligt skratt,alla har vi nog varit ute för en del fadäser och grejor som man kan skratta åt efteråt.
När vi köpte vår första husbil en Elnagh Colombia, var vi så glada och lyckliga.
Sagt och gjort, på söndagen packade vi kaffekorg och gav oss iväg,,,,då började det yla och tjuta i bakdelen av bilen,vi stannade,letade, fann inget fel, iväg igen, tjutande kom tillbaks, och den lyckliga dagen vart förstörd, hem igen,glada var vi ju inte, bilen hade vi bara haft två dagar.
Få tag i firman som vi köpte den av gick ju inte en söndag,,,,,,,,men vi kom på att vi hade ju förra ägarens adress och telenr.Sagt och gjort vi ringde upp honom, och när han skrattat färdigt,så berättade han att när man skall trycka upp fotsteget, skulle man trycka två gånger. Om nu försäljaren hade sagt det, så hade vi iallafall missat det,,,,vi håller med "den bruna burken",det var ju så mycket informationer så man vart ju totalt yr i mössan när man äntligen kom från husbilsfirman.

Hälsningar Ingrid o Stig:spinny::twitcy:
 
Toppen