• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem o.div annat!

F

F.d. 1883

Guest
Jag var idag ute för att pejla lite om ett nytt batteri.
Mätte och kollade mitt batteri i bilen och såg att det var ett Varta på 75 Ampere och måtten var ca. 35X17cm. (bodelen)
Var på Mekonomen och ett annat bildelsföretag och alla batterier var i normalstorlek, alltså mindre än mitt i bilen, spelar det någon roll?
De batterier som var i ungefär samma storlek som mitt var Gelbatterier och förstås mycket dyrare!
Var även inne hus en husbils/husvagns säljare men han sa att förmodligen har du ett Gelbatteri i din bil, det brukar det vara när det är husbil!
Kollade ännu en gång när jag kom hem men eftersom jag kan skruva upp pluggar och ser vätskenivån så är det följdaktligen inget Gelbatteri!

Alltså........spelar det någon roll att batteriet har mindre yttermått, mitt batteri ligger i en plastbalja med lock osv.
Funderar även på att sätta i två batterier, hur kopplar man för att inget ska hända som äventyrar hållbarheten, har även solpaneler.
Sedan har jag ett litet problem, får inte igång värme anläggningen (Alde) varken på gasol eller ström, stod vid tillfället på nätström.
Batteriet är dåligt och har varnat ett antal gånger, men kan det vara så dåligt att inte värmeanläggningen startar?
Alla andra elförbrukare funkar, typ lampor, golvvärme, varmvattensberedare o.dyl!, men inte värme och cirkulationspump!

Var får man svar, jo här!:wideeyed:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Var köpa ett gel-batteri?

Hej Crystal!
Om den batteri som du har är dåligt,varför köpa då två?Har du plats så köp en store kanske mellan 150-200AMP.Hade själv i husvagn två st.75AMP men tycker att det var inte så bra.Alltid en som var lite sämre uppladat.:)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Crystal, lite har jag lärt om batterityperna eftersom det krånglade lite på förra husbilen.
Det var ett gelbatteri som plötsligt tappade laddningen.
På garantin fick jag ett nytt, men det fanns bara vanliga batterier med luftning på som fick ersätta gelbatteriet.

Verkstan fick fixa till en slang ned under bilen för avluftning, eftersom det inte behövs på geltyperna.
Samt att ändra laddningsspänningen tror jag eftersom de tydligen är olika beroende på batterityp. Därför kan man tex inte blanda gel o vanliga har jag förstått.

Att parallellkoppla två batterier är bara minus i hop med minus o plus med plus.
Seriekoppla för guds skull inte. Då får du 24 volt ut om batterierna är laddade o de mesta elektriska i bodelen smäller av.

Lycka till
Ds
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Tomten!
Ska du ha dom ihopkopplade till en batteribank så bör dom vara exakt likadana. Samma modell och samma strömstyrka och samma ålder i samma kondition.
Har man inte detta så kommer båda batterierna att fungera som det sämsta av dom.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Hej igen. Du menar nog amperétimmar - dvs hur mycket energi batteriet kan innehålla.
Ja, så länge du har samma spänning o typ så kan du parallellkoppla.
Den totala teoretiska energin i amperétimmar får du om du summerar varje batteris kapacitet.
Dubbla bodelsbatterier på 80 Ah vardera blir således samma som ett 160 Ah timmars
batteri-
Under förutsättning att batterierna är i samma kondition.
ds
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
960
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem o.div annat!

Förutom samma batterityp, storlek och kondition ska man också enl dom som förstår sig på parallellkoppla på ett speciellt sätt. Dvs förbrukning och laddning ansluts korsvis. Förbrukning (+) på första batteriet, (-) på det andra. Laddning: (-) på det första batteriet, (+) på det andra. Eller tvärt om. Annars kommer batterierna att belastas eller laddas ojämt.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Men om du kopplar + till - mellan 2 12volt batterier så blir väl det 24 volt =seriekoppling + till + och - till - ger 12 volt.=paralellkoppling.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.232
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem o.div annat!

Naturligtvis skall du koppla ihop batterierna med + till + och - till -. Men förbrukar- och laddkablage skall kopplas "diagonalt". Det innebär att förbrukarens kabel kopplas till - på batteri ett och + på batteri två och laddkabeln kopplas till + på batteri ett och - på batteri två. Jag förmodar att detta gäller om hopkoppling mellan batterierna sker med en relativt klen kabel.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
960
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem o.div annat!

OK... inte världens bästa bild. Ritad på ett halvskakigt tåg mellan Stockholm och Sundsvall. Rött kan t ex vara laddning och svart förbrukning.
Man behöver inte ha bara två batterier i banken. På segelbåtar är det vanligt med tre eller fler batterier. Och får man lite avstånd mellan batterierna så måste man ha extremt grov kabel annars. Kolla den här länken http://www.skyllermarks.se/infohafte2005.pdf
 

Bilagor

  • batteri.GIF
    batteri.GIF
    1,7 KB · Visningar: 1.092
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Hallåj, gubbar.

I många batteriinstallationer ser man bara en grov kabel till varje batteripol.
Detta med att hålla isär laddning och förbrukning sker inte vid batteriets poler, utan istället vid den oftast centrala styr o laddningsutrustningen.

Mvh
DS
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Sitter och tittar i Jula katalogen och ser ett Båtbatteri för 695 kronor.
Varför heter det Båtbatteri och inte Fritidsbatteri?
Är det för att det är tippsäkert, framgår inte av annonsen!
I vilketfall, effekten är 75 Ampere och med frugans rabatt så blir det väll överkomligt i pris, börjar med att köpa ett och seriekopplar efter era rekomendationer senare!
ELLER ska man göra som Zubac säger och köpa ETT större batteri på högre Ampere?
Vilket är att föredra?
Ingen som kan klura ut vad det är som förorsakar mitt problem med Aldepannan (läs överst!)
Är det bara för att batteriet är så dåligt eller har jag missat något!
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Vet inte ett dugg om Aldepannan, men kommer ihåg att Björn L hade stora problem med sin panna, vilken sort han nu hade, på Elmia 2006 för att hans batteri var lite halvdant. Det funkade till belysning etc, men tydligen var det något med pannans tändning som var väldigt känsligt för minsta spänningsfall. Men det är ingen ide att jag sitter och gissar, utan kolla med grabbarna i det gänget! (Har för mig att Håkan hjälpte till att få fason på det hela.)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

För att få svar på om det bara är batteriet som orsakar att pannan inte startar så borde det räcka med att koppla in dej på 220v så att laddaren lyfter upp batteriet till ca 14v.
Startar inte pannan då så är det något annat fel.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Jag låg på nätström när detta inträffade!
Och detta var första gången som jag körde pannan även på gasol, alltså både 220 nät samt gasol!
Men som sagt batteriet är dåligt och behöver bytas.
Ringde Hedström i Fritsla för att få hans åsikt och jag vill dra mig till minnes att det där knäppet som blir på Alde vredet när man vrider det förbi termostat läget när det ska tändas hördes inte, har för mig att det knäpper där även när man vrider vredet och ingen ström finns kopplad!
Jonas i Fritsla sa att axeln kan torka sönder så att inget händer när man vrider och i mitt fall så ramlade en liten plastbit ut när jag drog ut axeln!
Fick en ny på posten ett par dagar senare men efter montering av den så funkar det fortfarande inte (hela panelen)
Tror lite grand som Asawi säger att det som ställer till det hela är att batteriet är kass även om jag ligger på el!
Mer åsikter, det är genom er man lär sig!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Ett större och ett mindre i antal amperétimmar spelar ingen som helst roll...
Bara samma spänning = 12 volt och samma typ.

Energin i batterier anges i amperétimmar inte i amperé .....
Amperé - dvs ström erhåller man när batteriet belastas av en viss förbrukare.

Filosoferandet om ett större batteri istf flera små är felaktigt, så länge du använder samma typ och färskhet.

DS
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Om du har 2 batterier med olika amperetimmar så kommer det med högre amperetimmar inte att laddas fullt. När det mindre batteriet är fulladdat så avbryts laddningen till batteribanken.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Allt är nu fixat, var iväg och köpte ett nytt likadant batteri som satt där innan, Bosch 75 Ampere.
Fick av handlaren veta att Varta och Bosch är exakt likadana men säljs under olika namn.
Mitt batteri kostade 1700 kr, vet inte om det var dyrt eller billigt men det är ett betydligt större batteri än de på Biltema och Jula, de tål djupurladdningar bättre än de mindre!
Vi pratade åxå om Gel batterier, men det där är mest ett modeord just nu! inte speciellt prisvärda enligt handlaren.
Däremot hade han ett annat sorts batteri som kostade nära dubbelt så mycket som mitt, det var nått med elektrolyten och lite annat som var helt nytt, tror dom var lättare o.dyl.
Så efter lite fixande med div grejer och montering av det nya batteriet så funkar allt igen,otroligt skönt att inte behöva ställa in bilen på vinterförvaring med ett fel som gnager i hjärnan!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen