• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem o.div annat!

F

F.d. 1883

Guest
Jag var idag ute för att pejla lite om ett nytt batteri.
Mätte och kollade mitt batteri i bilen och såg att det var ett Varta på 75 Ampere och måtten var ca. 35X17cm. (bodelen)
Var på Mekonomen och ett annat bildelsföretag och alla batterier var i normalstorlek, alltså mindre än mitt i bilen, spelar det någon roll?
De batterier som var i ungefär samma storlek som mitt var Gelbatterier och förstås mycket dyrare!
Var även inne hus en husbils/husvagns säljare men han sa att förmodligen har du ett Gelbatteri i din bil, det brukar det vara när det är husbil!
Kollade ännu en gång när jag kom hem men eftersom jag kan skruva upp pluggar och ser vätskenivån så är det följdaktligen inget Gelbatteri!

Alltså........spelar det någon roll att batteriet har mindre yttermått, mitt batteri ligger i en plastbalja med lock osv.
Funderar även på att sätta i två batterier, hur kopplar man för att inget ska hända som äventyrar hållbarheten, har även solpaneler.
Sedan har jag ett litet problem, får inte igång värme anläggningen (Alde) varken på gasol eller ström, stod vid tillfället på nätström.
Batteriet är dåligt och har varnat ett antal gånger, men kan det vara så dåligt att inte värmeanläggningen startar?
Alla andra elförbrukare funkar, typ lampor, golvvärme, varmvattensberedare o.dyl!, men inte värme och cirkulationspump!

Var får man svar, jo här!:wideeyed:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Crystal;

Gott att allt funkar igen..men kostade verkligen en 75AMP 1700:- tycker att det låter dyrt för en 75
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Roligt att Dina problem är lösta. Men jag säger som Zubac att jag tycker priset var högt. Vill inte hälla salt i ditt sår men jag köpte 2 st batterier 100 amp hos T.H. Pettersson i Göteborg för 1900:-. Alltså 950:- per st. Batterierna kallas för TH Fritid.

Hälsningar Kurt.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Var och tittade på ett antal batterier bla. mekonomen och Jula samt på Biltema över nätet!
Det Bosch batteri som jag köpte håller måtten 350X1750mm alltså nästan 100 mm längre än de batterier som Jula och Biltema hade!
Det är förövrigt samma batteri som satt original monterat, fast då under namnet Varta.
Men enligt säljaren så är det exakt samma batteri, men olika namn.
Pratade även om ett större batteri på uppåt 150-200 ampere men de blir så stora att det blir placeringproblem!
Vet att de mindre batterierna (LXBXH 2780x1750x1900mm) på samma Ampere (75) är billigare men detta är av samma typ som satt i från början!
Om jag blev blåst eller inte? återstår att se!
 
Senast redigerad av en moderator:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem o.div annat!

Idag har vi konstaterat att en cell är ur funktion i vårt batteri... nu när det blev lite kallare ute så gick den inte att starta! Husbilen är bara 6 månader gammal och privatimporterad så nu blir det intressant att höra vad Fiat säger. Europagarantin ska ju gälla men nu är det upp till bevis. På tisdag ska den in på reg.besiktning så då måste det vara fixat. Visst kan vi köpa ett nytt men det ska inte behövas när den är så pass ny. Vi får se på måndag hur det går...

Kicki
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Elproblem o.div annat!

Kicki,
skall bli intressant att se hur det går.
Fiat försöker nog med att garantin inte gäller batterier - men stå på er.

Lycka till
Dag S
 
Toppen