• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte husbil

F

F.d. 9174

Guest
God kväll alla vakna medlemmar,

Jag och min andra hälft står i valet att byta husbil ifrån
en alkovmodell till en halvintegrerad och därvid uppstår
många funderingar vilket jag hoppas att en del kan Ni
"räta ut" på denna sida.

Vi funderar att köpa en Rapido med garage och stora
fiatmotorn 157 hk, bilens längd är 7,5 m med totalvikt
3 500 kg.

Finns det någon som har erfarenhet av Rapido?
Vi behöver naturligtvis endast de kritiska kommentarer.

Är det lämpligt med garagemodell eller skall man köra med
cykelställ på utsidan eller skall man välja någon annan modell?

Finns det någon "magisk gräns" för bilar över 7 meter, skatter, färjeavgifter mm?

:wideeyed:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Byte husbil

En bil med en totalvikt på 3,5t, stor motor, 7,5m lång, garage för cyklar och mycket packning.
Kolla vilken lastvikt du får ha, och då menar jag inte tillverkarens glädjesiffror.
Risken är överhängande att det blir överlast dvs tillåten lastvikt räcker inte till i praktisk användning.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Byte husbil

En bil på 7,5m med stora motorn hamnar väl på 3200kg tomvikt eller?

Blir dåligt med last så överväg att lasta upp bilen/alt.mindre bil o motor.
Om man tvingas att tappa ur vatten o avlopp för att kunna köra så blir inte friheten med husbil lika attraktiv.

Längdmässigt går väl gränsen vid 6m men detta får allt mindre betydelse.
3500kg är nog en viktigare gräns om man vill köra in i mindre orter.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Byte husbil

Hej Ulf!

Vi kör Rapido nu för andra året: jättenöjda. Allt har fungerat mycket bra, kvaliteten är mycket hög, "trivselfaktor", dvs textilierna, belysning, stoppning i madrasser, soffa osv. mycket bra. Tyvärr inget kritiskt.

Det enda lilla är på Fiat'en, bromsarna sjunger/kvittrar och gnisslar då och då.

Garage ville vi inte ha, det betyder ju att klättra upp i sängen, vanlig utrymme under sängen räcker för vår behov. men behoven är ju olika...

Den magiska grånsen för färjor går oftast vid 6 meter, men för oss betyder under 6 meter bekvämlighet vid körning i spanska småstäder, lätthet att parkera i städer, köra på små skogsvägar, kort överhäng där bak med mindre risker.

Hälsning 274
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Byte husbil

Hej Ulf.
Rapido har jag ingen erfarenhet av, sjäv kör jag Hymer B654, vad gäller garage skulle jag nog föredra detta, något jag saknar på min egen. Totalvikten 3500 kg är viktig i många avseenden i stort sätt inga begränsningar fritt fram överallt, men lastvikten blir inte så stor men hellre överlastavgift än köra olagligt om man inte har behörighet,Sverige är ju inga problem,tänker närmast på Europa exemp Österrike.inga fingrar emellan där.Mycket att tänka på tag god tid på er.

Mvh Rune.
 
F

F.d. 9174

Guest
Sv: Byte husbil

En stor anledning till att vi "föll" för Rapido är att kvaliten på trä och
textilier verkar vara väldigt höga + en väldigt hög mysfaktor.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Byte husbil

Hejsan Ulf,

Jag har alldeles nyss bytt fran alkov till halv integral och kanner att jag har gjort det ratta bytet. Alkovet som jag hade en Fiat Ducato Pegasus 62 forde ett fy helsikes liv, ganska hog bransle forbrukning, vind kansig osv..

Halvintegralen jag kopte ar ingen Rapido utan en Rimor med ungefar samma matt - prestanda som du beskrev namligen 745cm lang, 157hk, max 3.5t.

Det dar med vikten ar en mycket kanslig fraga. Min Rimor hade markis, extra bo batterier, extra gas tank pa 60liter, sat skiva, storra vattentank osv. Det resulterade med att jag hamnade pa 3350kg !!! Lagger man sedan pa antal passagerare ser du snart att detta inte haller, jag kunde fa ens husbilen besiktigad.

Efter att ha plockat bort en hel del vagde husbilen naken 3005kg. Man tanker sig inte for men man lagger ganska snart en massa vikt pa. Jag vagde den 4m langa markisen och det blev en minskning pa 30kg.

Lycka till med kopet.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Byte husbil

Hej, Ulf
Ja, håller nog med föregående talare om att lastkapaciteten verkar liten på en så stor bil med max 3500 kg.
Kolla detta noga först.

Jag tror att några rederier har infört en ny längdgräns mellan 6 - 7 meter, kommer inte på vilka just nu.
Annars är ju sex meter en magisk o obegriplig gräns - o speciellt då Öresundsbrons policy.
Att färjor tar betalt efter längd kan väl vara förståeligt - men en bro - helt obegripligt.
Eller är det så många bilar på Öresundsbron att de måste köra packade som på en färja.
(Obs inte förarna packade - avser avstånden...)

Mvh
Ds
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Byte husbil

Hej Ulf! Håller med om att Rapido har hög mysfaktor men skulle nog ta mig en rejäl funderare på så stor bil och 3500 kg. En helintegrerad med garage blir kortare och förmodligen lättare.
Efter den skräckfärd vi drabbades av på väg hem från Spanien i somras så får vi nog vara glad att vi inte hade så stor/lång bil.
Detta är ett klipp ur mina anteckningar:
xxxxxxxxxxxxxx Sedan körde vi mot Besancon, när vi kom in mot stan på N83 så hade de täckt över vägskyltarna vid en rondell i infarten. En långtradare körde runt runt och visste inte vart han skulle ta vägen, förmodligen höll dom på att skylta om för vägarbete, men tagit paus eller saknat nån skylt. Jag såg den lilla röda N83 skylten längst upp på stolpen och svängde åt det hållet, den vägen var nu skyltad max 3,5 ton. Efter ca 2km var vägen spärrad med stort staket och en skylt att vi skulle ta en liten smal bergsväg rakt upp i himlen, gudskelov enkelriktad men ingen skylt om detta. In med ettan och började klättra. Genast fick vi naturligtvis ett antal nervösa småbilar bakom oss. Efter ett antal serpentinkurvor så var vi ganska högt upp på kullen och där delade vägen sig men inga skyltar som talade om vilken väg som skulle tas. Vi förstod ju att vi måste ned på andra sida så vi valde den väg som lutade nedåt. Efter ca 200 m blev nu vägen maxbegränsad till 2,5ton och ännu smalare och brantare, knappt så bilen rymdes, vägen och kurvorna lutade så att vi nästan tippade. Efter ett antal kurvor så hade man mitt i en jättesmal serpentinkurva gjort en järvägsbro. Vägen lutade enormt och kurvan var så brant och tvär och med bergvägg på båda sidor så att jag trodde inte vi skulle komma igenom hålet under järnvägen med hänsyn till vägbanans lutning. Jag gick ut och bedömde situation och när jag står där och funderar om jag måste backa upp igen då kommer ambulansen bakom oss med tjutande sirener, fy faen. När de såg vår situation så stängde de i alla fall av sirenen. Jag började försiktigt svänga in i viadukten, tur att vi har en kort bil, litet överhäng bak och bakhjulsdrift som ger liten vändradie. Med andan i halsgropen och ett antal bucklor i kalkylen så kom vi så småningom igenom helt oskadda. Ambulansen följde tyst och snällt bakom oss resterande bit av vägen ned. Väl nere så lämnade vi plats åt ambulansen vars personal tittade upp lite medlidsamt när de med tjutande sirener drog vidare.

Detta kommer vi att minnas till dödagar.

Mvh/ Fia & Lars
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Byte husbil

Välj inte bil efter vilka bro-, färje- eller motorvägsavgifter ni ev. kan komma att hamna på, beroende på bilens vikt eller längd. De är i sammanhanget av underordnad betydelse. Däremot kan vikt och längd ha betydelse för vilken framkomlighet man har i städer och byar, särskilt nere på kontinenten.

Det viktigaste för att bli nöjd och ha full glädje av husbilen är att man får de utrymmen man anser sig behöva och kommer att trivas med. Sedan är det en smaksak om man skall välja hel- del- eller helintegrerad samt vilket fabrikat man fastnar för.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byte husbil

Vi har nu beställt en ny husbil som kommer att bli vår tredje och dessutom vår tredje modell. Vi började med en 5,4m lång helintegrerad utan garage följd av vår nuvarande 7m alkovmodell med garage. Den nya blir en 7,2m delintegrerad med garage.

I den första hade vi inga hundar vilket vi har nu, därav garagekravet. Om vi hade med oss cyklar skulle också kravet på garage uppstå. Cyklarna är mer skyddade och bekvämare att nå i ett garage. Bilens längd ökar inte när du tar med cyklar och stöldrisken minskar något.

Beträffande längden tror jag inte att det har så stor betydelse om den är sex eller sju meter trafikmässigt. Jag upplevde inga sådana hinder i de små byar och småvägar vi passerade i Italien och Kroatien. Möjligen var höjden ett problem ibland. Men en delintegrerad är ju betydligt lägre än en alkovmodell eller helintegrerad så där finns en fördel. Bredden kan ibland vara ett bekymmer men alla husbilar som är av typen påbyggnad har ungefär samma bredd så här spelar modell ingen större roll.

Lycka till med ditt byte. Ta god tid på dig och försök att sitta och vistas länge i er tilltänkta bil för att verkligen känna att ni kommer att trivas. Träslag, -färg och -mönster (med eller utan kvistar) liksom tygets färg och mönster spelar stor roll tycker vi men ibland kan det första intrycket förändras efter en stunds sittande i bilen.
 

Lars

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Klippan
HBK-Nr
100
Medlemskap
2024
Sv: Byte husbil

Hej , har själv en Rapido 7066 och vägt upp den till 3700 och det behövs . Jag vägde bilen med förare och full utrustning och då låg den på 3500 . Då var diesel tanken och vatten tanken fulla också 2 fulla P11,två bodelsbatterier , solcell , markis cyckelställ . Det drar snabbt i väg med med vågen
Ps , jag väger mer än medelföraren på 75 kg
 
Toppen