• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POI / Ställplatser

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Söker med ljus och lykta efter någon sajt där man kan ladda hem POI för ställplatser i Europa till min Garmin gps.

POI är för den som inte känner till det Points of Interest som kan vara ex,vis campingplatser, restauranger, bensinmackar, fartkameror, sjukhus och mycket mer. Dessa platser presenteras som små ikoner på din kartbild i GPS:en, För den som är intresserad kan man läsa mer på ex.vis www.posit.se

Är det någon som vet en bra sajt för nerladdning av ställplatser?
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: POI / Ställplatser

Hej!

Jag har samlat på mig en massa ställplatser men tyvärr så har jag inte sparat alla sidor som jag har hittat när jag har klickat mig runt på sidorna... här är i alla fall en som jag vet har en ganska stor samling Wohnmobil-Stellplätze mit Geo-Koordinaten (hoppas att adressen fungerar...)

Bordatlas har också en nedladdningsbar fil till GPS med nästan alla platser som finns i katalogen, tyvärr så hittar jag inte adressen just nu men det kanske finns någon annan som har koll på den...

Om du är intresserad så kan jag skicka över filerna som jag har i min Garmin nüvi 660.

Mvh
Kicki
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: POI / Ställplatser

Hej.

Söker med ljus och lykta efter någon sajt där man kan ladda hem POI för ställplatser i Europa till min Garmin gps........

Då har du kommit rätt, VÄLKOMMEN till Husbilsklubben.se

När du blir medlem får du tillgång till klubbens ställplatslista samt filer att ladda ner.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: POI / Ställplatser

När du blir medlem får du tillgång till klubbens ställplatslista samt filer att ladda ner.

Fast jag ser ingen nedladdningsbar fil till Garmin. Är jag blind? I så fall, var ska jag titta?
Tillägg: Jag öppnade ögonen lite till och kollade fpruminläggen och inte bra fil-listan, och där fanns en del även till Garmin.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: POI / Ställplatser

Hej! Jag har samlat på mig en massa ställplatser .....

Hej.

Tack för länken. Den funkade. Jag blir bara inte klok på hur jag ska göra för att få ställplatserna i csv-format för att kunna ladda dem till min Garmin. Vet Du?

Tar gärna emot dina filer! Kan inte återgälda i POI men ska Blekinge besökas av Er så lämnar jag gärna trevlig info om Sveriges trädgård...

Hälsningar
Jens
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: POI / Ställplatser

Hej!

Skicka ett mail till christina(@)sellen.eu , ta bort parantesen i adressen, så skickar jag över filerna till dig.

När det gäller konvertering av filerna till csv-format så brukar jag använda poi-edit, där kan man omvandla dom flesta filer. Detta program finns på PoiEdit - Main (gratis)

Jag tar gärna emot tips om Sveriges trädgård det kan säkert bli några trevliga husbilsresor åt det hållet framöver.

Mvh
Kicki
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: POI / Ställplatser

Hej.

Tack för länkarna!

Måste erkänna min begränsning... Jag fattar inte Poi-Edit. Kan Du eller någon annan med några korta rader förklara programmet?

Hälsningar
Jens
 
F

F.d. 4754

Guest
Har en fråga till ang POI.

Kan Ni i Era GPS:er få fram en kartbild på era Poi så att Ni kan se ex.vis de närmaste ställplatserna på kartan?

Jag har en Quest2 och lyckas inte.
:confused:
Mvh
Jens
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: POI / Ställplatser

Jag har en nüvi 660 och kan inte ta upp kartan och se ikonerna som jag tror att du menar men däremot kan jag skriva in en ort och söka efter t ex stellplatzer i närheten. Då får jag upp en lista med avstånd och åt vilket väderstreck dom finns. Om vi är ute och kör så kan jag trycka på en stellplatz och titta på kartan då ser jag om den finns i närheten av den rutt som jag kör efter. Jag kan också söka nära där jag befinner mig just nu och då ser jag också vad som finns i närheten. Tyvärr så ser jag inga ikoner på stellplatzer mm när vi åker efter en rutt utan jag måste ta fram dom manuellt.

Kicki
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: POI / Ställplatser

Hej igen.

Tack för svaret.
Så funkar min Garmin också.

Har hitta en fil på nätet som har filändelsen gdb
Den går att öppna i Garmins kartprogram Map-Source. Då kan man titta på området man ska till och se alla ställplatser.
Har försökt ändra filändelse från csv till gdb men så enkelt var det inte att få dem att öppna sig i Garmins karta i datorn.

Jag har mycket att lära...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: POI / Ställplatser

Jag har Tom Tom go 720 och där kan man läsa från kartläge och sedan picka in vilken POI man vill navigera till och då går navigatorn över till navigationsläge.

Vad det gäller POI-edit så om du inte har laddat hem det så klicka på reklambanneret så kommer du att kunna ladda hem.
Sedan så är det bäst att du laddar hem någon färdig POI-fil och laborer dig fram. Klicka på tools och lär dig där att konvertera mellan olika filformat. Kom ihåg att du kan välja var du vill spara dom nya filerna.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: POI / Ställplatser

I TomTom kan man se sina aktiverade poi när man bläddrar på kartan.
I TT på svenska heter det inte poi utan intressepunker (IP).

POI-edit är ett användbart program när man vill byta format eller redigera i en poi-fil. Har inte jobbat så mycket med det programmet men har sett att man kan få upp google-kartor med platserna utmärkta i ett fönster bredvid listan. Använder det enbart för att tex göra om garmin och mio-format till TT.

Det finns en hel del intressant att läsa om och att ladda hem från bilnavigationsforumen.
Använd sökfunktionen och sök på 'poi-edit' och 'poiedit'.
Fartkameraforumet :: Index
www.poidatabase.se :: Index
Asebro har bra kamerafiler mm för nästan alla format!
Välkommen till Åkerstedt
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: POI / Ställplatser

Hej! Är på gång att köpa en Garmin 660E och nu undrar jag om man kan Skriva in Lat- Long i den för jag är okunnig på sådanna här prylar.
Mvh Nyfiken
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: POI / Ställplatser

OBS! Hjälp oss sprida information om våra sidor och att upplysa era vänner och bekanta så att dom slipper dåliga alternativ som dessutom tar betalt.
Svenska fartkameror
I forumet finns det mesta du behöver!
:D
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: POI / Ställplatser

Hej igen.

Nu fattar jag Poi Edit och jag har en Garmin GPS. I Poi Edit kan man göra om csv-filer till gpx-filer (en filändelse som Garmin läser). Då kan man se alla platserna i Garmins Map Seurce karta. Detta tycker jag är mycket användbart vid planering av rutter och man ser även mer överskådligt vad som finns csv-filen. Har man en bärbar dator så kan man ju också kolla Poi under semesterfärden och mycket enkelt planera nästa dags körning.

Jag har bland annat hittat alla Skånska slott som csv-fil. Det finns nog hur mycket som helst och detta kommer säkert att växa. Det är kul att andra delar med sig av Poi!

Jag vill gärna framföra min personliga uppfattning att det är synd att Husbilsklubben inte delar med sig av Poi utan att man är medlem. Det måste finnas andra kriterier för att något ska var "hemlighetsfullt". Husbilsklubben drivs väl inte av några vinstintressen?

Jag har själv tänkt bli medlem av den enkla orsaken att det är ett trevligt forum och man kan få goda råd...

Hälsningar
Knausen
 
Toppen