• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våran nya Husbil

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Enligt försäljaren ska våran nya husbil Adriatik Coral 650 SP landa i Tenhullt den 15 Novemberg, för att sedan gå med båt upp till Umeå för att utrustas ytterligare där.
Vi har redan köpt vinderdäck mm till bilen medan man går i väntans tider !!!!!!!!. detta är våran första husbil. Vi planerar att åka så fort vi får den, ned till Sundsvall en helg för att testa hur den klarar kylan under körning. det är stor hytt att hålla varm gjämfört med en valig bil. Klarar orginalvärmen från motorn av detta.? tipps och råd från er med erfarenhett i Norrlänsk kyla. När man väl har bestämt sig vill man ha den redan i går.

Greger Astrid

:snow-icon:
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Coolt...

Vi har en lika dan. Dessutom bor vi i Sundsvall
icon7.gif


Vi har inte varit ute mer än i nollgradig värme. Inget problem med att hålla temperaturen då i alla fall. Dessutom finns ju bodelsfläkten som man kan elda med. Räcker inte det kan man ju elda gasol oxå (har debatterats på detta forum tidigare). Under körning alltså...

Kan rekommendera sommar eller vintertäcket från Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internetservice. Går ni med i klubben får ni rabatt på täcket så bara det tjänar in årsavgiften. Täcket håller hytten varm på natten och tar bort kondens från insidan på vindrutan. Ett måste tror jag om man vill vintercampa.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Grattis Greger & Astrid till Er nyinvestering!

Vi får vår 650:a levererad i slutat av mars. Ser med spänning fram emot detta. Vi är också nybörjare.
Smart att fixa vinterdäcken redan nu. Är det 215/70 R 15 som gäller som dimension även för dessa?
Hörde att de täcken från M.Huhtalo som Angan rekommenderar fungerar mycket bra. Skall gå över till vår "tvillingstad", Torneå (bor bara 500m från M.Huhtalo) och kolla priset för dess vid direktköp från tillverkaren. Har för mig att någon pratat om 250 Euro för vintervarianten.

Lycka till på premiärfärden!

:snow-icon: Hälsningar kjellm
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

GRATTIS
Greger & Astrid och Kjellm ! till era nya husbilar
Ni blir säkert nöjda med era bilar. Vad det gäller värmen i bilen har vi varit helnöjda hittils. Vi fick våran i början på mars så vi har varit ute i temperaturer runt noll.Om man vill ha värme mest i bildelen använder vi bildelens fläkt och om vi vill ha bodelen riktigt varm o skön har vi endast kört med bodelsfläkten på ettan. Det har varit tillräckligt för både bil o bodel. Ni lär knappast behöva frysa i första taget.
Mvh Rolf:mcride:
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Hej Kjellm. Kul med en här i Norrland med samma bil, vi kan väll hålla kontakt via våran mail framöver när vi har fått våra bilar för att se hur dom funkar för oss. Vad har ni tagit för extra utrustning. Vi köpte våran under nolia i Umeå i år och då var det mässpris på bilen + att man fick med komfortpaket 3 med bla luftkonditionering krockkudde konstantfarthållare cd sterio cykelhållare tv annten mm.
215/70 R 15 är det om du har tagit det lilla chassit, det stora har 225/75 R16.

Greger Astrid
 
F

F.d. 4607

Guest
Sv: Våran nya Husbil

Gratulerar till köpet. Vi köpte vår Adriatik Coral 680 sp -06 i somras, har hunnit vara en tur till Sollefteå och då var - 8 grader. Det var inga problem. Körde bodelsfläkten under färden på 1:an och det var hur varmt som helst. Hälsningar från en Umeåbo (Stöcke), som just nu befinner sig i Sundsvall, men utan husbil
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Om ni inte har, så köp en utvändig isolermatta til hyttrutorna. Då går det inte åt mycke gas. Kanon även i sol och varmt.
Bosse
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Våran nya Husbil

Jag har nu på morgonen hämtat ut mitt sommartäcke och provat det i garaget. Eftersom bilen är silver har jag silverfärg på båda sidorna. Verkar kanon! 1300:- inkl frakt är ett mycket bra pris tycker jag.
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Våran nya Husbil

Vi var på Elmiamässan i september. Bestälde en Coral 680 SP får den i månadsskifte mars-april. Vi har husvagn nu, har aldrig åkt husbil så det ska bli spännande. Det är svårt att veta vad som behövs i husbilen om man ska vintercampa. Vi tog det som inte går att eftermontera i bildelen och hoppas på att vi gjorde rätt.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Jag mailade till Huhtalo och frågade om priset på vintertäcke till Fiat Ducato 2008.
Pris 2 500 kr inkl frakt

Greger Astrid.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Hej

:D Grattis till nya bilen.:D

Ett litet tips, ska ni köpa ett vintertäcke från Huhtalo så passa på att bli betalande medlemmar.
Vi har 500kr rabatt året ut på deras täcke.
Ett litet förslag att tjäna in medlemsavgiften direkt och komma in i gemenskapen, samt att få tillgång till "alla" sidor.

Ha de ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Våran nya Husbil

Jag kommer att köpa ett täcke men är lite villrådig, vinter- och/eller sommartäcke?
Mina resvanor är (kommer att bli) ner till Sydeuropa sommartid.
Sverige sommar, sen höst, början på vintern, tidiga våren.
Mitt i smällkalla vintern, dvs under -5C (dä ni Norrlänningar) avstår vi nog.

Skall jag köpa vintertäcke, sommartäcke eller (helst inte) båda?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Utan att ha helt varmt på fötterna :cool:

Sommartäcket fäster i dörren på ovansidan, täcker sidorutor och framrutan. Täcket är isolerat och mitt är silverfärgat på båda sidorna.
Vintertäcket är blått (eller rött) på ena sidan för att man ska kunna vända det utåt för att suga in lite vårsol och silver på andra sidan. Vintertäcket täcker även hela dörrsidan dvs ända ner till fotsteget så det är klart att det blir lite mer värme av det, men samtidigt ett större täcke att hantera. Vet inte om det är tjockare isolering oxå.

Jag har sommarvarianten eftersom det nog blir sparsamt med riktigt polarcamping. Det är ju lika väsentligt att isolera bort värmen på sommaren, speciellt om man har hund. Har tänkt förbättra isoleringen i dörrarna på annat sätt eftersom det är ett lätt drag genom dom (fiat -07) som pyser ut vid det inre dörrhantaget.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Hej

Jag skulle rekommendera ett vintertäcke.
Det har du mer nytta av, som "angan" skriver så går det ner runt dörrarna.
Vintertäcket är tjockare, när man väl har packat ner det i påsen så är det inte så stort.

Ha de
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

ringde i går till Muhtalo och beställde slutligen ett täcke efter lite diskussion om utförandet
vintertäcket är tjockare än sommartäcket, jag ville ha modellen på sommartäcket, som inte täcker dörrarna hela vägen ned, men med vintertäckets tjockare isolering vilket jag får till ett pris på 1500kr inkl frakt och HBK-rabatt
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Jag betalad medlemsavgiften i kväll över internet, men det fans ingen stans där jag kunnde ange mitt namn så ni ser vem som har betalat.

Greger Astrid
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Våran nya Husbil

Hej Greger Astrid!
Samma sak kände och upplevde jag när jag blev medlem, men det går ju att fylla i namn i medelanderutan när du betalar, det gjorde jag. Det fungerar nog bra ändå för ni har ju fyllt i era uppgifter tidigare?
Annan nybliven Hbk medlem!

Frank 59
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Våran nya Husbil

Har varit i kontakt med leverantören.
Enligt honom så har HBK-medlemmar under år 2007 300kr rabatt, inte 500kr.
Täcket går att få i Silver/Silver, Silver/Rött, Silver/Ljusblått, Silver/Mörkblått.

En undring:
Har man någon nytta av att vända en Blå alt röd sida utåt en vinterdag?
Den färgade ytan suger åt sig solvärmen men hindrar inte den isolerade delen i täcket att värmen kommer in i bilen?
Med tanken på nedsmutsning, är inte silver/silver mer smutsavstötande.
Oj, det blev visst 3 undringar.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Våran nya Husbil

Robert

När jag och Håkan träffade paret från Muhtalo på Elmia, var priset för vintertäcket 2500:- + frakt 200:-
Jag köpte mitt täcke direkt då fick jag 500:- rabatt alltså betalade jag 2000:-
Vi gjorde upp med dem att vi skulle få 500:- rabatt resten av 2007.
Gällande pris för oss medlemmar är alltså 2000:- + 200:-/frakt totalt 2200:-

Ha de:D
 
Toppen