• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

F

F.d. 2025

Guest
Finns det någon här som känner till vad som händer när man t.e.x. ställer av en husvagn eller husbil en längre tid så det blir körförbud.
Vad händer då med gasolanläggningen och hur kan man bruka den om man ej besiktar denna?
Jag menar i vissa fall kan man ju ställa upp en husvagn på en avlägsen camping som man inte har tänkt sig ha i trafik.
Blir det förbud mot att nyttja gasolen då?
Kan det bli försäkringsproblem vid ev brand e.t.c.
Vad gäller? Någon.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

När du ställer av en husbil ska du betala en avställningsförsäkring till ditt försäkringsbolag, vad det gäller gasflaskor kvar i bilen så får du oxå kolla med ditt försäkringsbolag.

Bigge
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Jovisst när man ställer av den får man ju körförbud efter en tid och bilen kan ej vara i trafik men vad gäller för gasolanläggningen. Får man brukandeförbud då?
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Jag får svara mig själv eftersom jag kontaktat både bilprovningen och ett försäkringsbolag. Denna kontroll av gasolanläggningen är lite märklig på något sätt. Om det sker t.e.x. en brand i en husvagn som är långtidsuppställd där det blivit körförbud p.g.a. att den är obesiktad så gör inte detta försäkringsbolag som jag kontaktat någon speciell kontroll om gasolanläggningen är besiktad eller ej. Finns alltså ej ett sådant krav idag.
Däremot om man kör av vägen med en husvagn så gäller ej vagnskadeförsäkringen om den är obes. Visst är världen lustig.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

En brand, glas, stöldförsäkring är en sak, den gäller även om fordonet är avställt men ändå försäkrat. En vagnskadeförsäkring täcker det som man själv åsamkar fordonet under färd. Ett fordon måste vara besiktat och påställt för att få framföras/färdas med. Inte så konstigt eller?
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Nja det var egentligen dit jag ville komma att brandförsäkringen kanske inte borde gälla egentligen om branden uppstått genom ett fel i gasolanläggningen då denna inte är besiktad genom att vagnen då i detta exempel är obesiktad. Jag menar att man ej är konsekvent här. Ok?
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Hej!

Nu börjar jag fundera!!!!!!:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Är det någon som vet om man måste koppla bort gasolflaskan när man har bilen avställd under vintern för att försäkringen skall gälla?

Har nu en sk. garageförsäkring under tiden den är avställd.

Nån som har kollat med försäkringsbolagen?
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Det tror jag inte, jag har ställt av husbilen i Spanien godkänt av försäkringbolaget samt bilreg. använder husbilen som bostad samt gasen varje dag hälsar jag från ett varmt spanien
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Har inget svar på det tyvärr. Men ring ditt försäkringsbolag och be att få tala med chefen för skadeinspektionen och notera hennes/hans namn och fråga själv. Berätta gärna här sedan vad du fick för svar och det bör vara ett svar som bara kan tolkas på ett sätt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Gasol och ordinarie kontrollbesiktning

Jag har skriftligt papper på detta så det måste vara ok.
Att den är avställd är inte samma sak som att den är obesiktad. Du kan besikta bilen idag och ställa av den i morgon, trots det är den besiktad och gasolen testad. Om du tycker jag är krånglig och byråkratisk så har du ingen aning om hur bolagets skadereglerare är när det händer något, då är det luppen som är framme. Ett gott råd, ta skriftligt med namn från en högre person så kommer det inte att bli några tvivel i händelse av skada.
 
Toppen